Bakgrund och introduktion

Tokyo anser jag lite som mitt andra hem, dessutom finns med året runt varma Okinawa schjysst undanflykt från kylan under vinterhalvåret. Oavsett om jag stannar enbart i Tokyo eller om resor inom Japan är på agenda, så är Tokyo naven för alla in- och utresor. Med Haneda och Narita Airport finns två stora flygplats, StarAlliance med bland annat SAS flyger till Narita som ligger ca 1 timmes färd med snabbtåg från Tokyo station (central).
SAS erbjuder flygning via Köpenhamn med bra avgångstider. Från Stockholm börjar resan sen lunchtid, från Köpenhamn sen eftermiddag. Landingen är på förmiddagen i Tokyo.

På flygplatsen

Köpenhamn är bredvid Zürich mina favorit airports för att byta. Incheckning i Stockholm för Business/status medlemmar fungerade i vanlig ordning bra, kompetent och vänlig. I Köpenhamn tog jag mig först till SAS Gold Lounge för att inta mellanmål. SAS erbjuder med Gold Lounge en modern deisgnplats som har allt från arbetsstationer, matplats, mys framför öppen eld samt tysta rum.
Kort därefter gick jag genom gränskontrollen på väg mot Tokyo-flyget. I Köpenhamn har man infört självbetjänning för EU-medborgare som medför en smidig och snabb upplevelse och man slipper delvis långa köar till gränskontrollen.

Lounge: SAS Gold Lounge, Köpenhamn Kastrup (CPH)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigning med SAS fungerar enligt StarAlliance regler. Business, SAS Plus och status först, Economy därefter. Kabinpersonalen står redo och hjälper med att hitta rätt. SAS Business klass kabin är modern och stilig dock har SAS oftast problem med rengöring av den. Återkommande gånger, även på den resan är jag tvungen att rengör fönster och tv-skärm av fettfläckar innan jag känner att jag vill slå mig ner på platsen. Tyvärr är detta inget nytt, samtidigt är kabinpersonalen snabb med att åtgärda detta. Självklart kom även personal förbi och erbjöd drinkar: vatten, juice och champagne. På platsen fanns även resenecessär som innehåller de viktigaste utensilier såsom tandborste, sovmask, handkräm…

Stolen och underhållningssystemet

SAS Business Class stolen tillhör en av de bästa inom nutida business class produkter. Jag uppskattar dessutom att det finns mycket plats för att lägga undan småsaker. Däremot fattas något snyggt förråd för skor som måste isf läggas upp på hyllan. Inte värsta problemet men kunde säkert lösas snyggare. Stolarna står i 1-2-1 ordning som ger därmed alla tillgång till gången. Stolarna i jämna rader på vänster och höger sida (plats A och H) erbjuder dessustom maximal privastsfär och rekommenderas för den som reser ensam. Plats finns gott även för den som är lång, sängen är bekväm och till det erbjuds en tunn Hästen madrass. Stolen erbjuder, i likhet med SWISS produkten massage funktion samt möjlighet att justera mjukhet av den.

Underhållningssystem håller måttet, endast att skärmen inte kan vinklas neråt är något störande. Att kunna ligga i sängen och titta tv samtidigt försvåras då. SAS erbjuder filmer, serier och musik som räcker för en långdistansresa.

Internet ombord

SAS erbjuder gratis internet för alla resenärer i Business och SAS Plus. Internet fungerar tillfredsställande när den är online. Oftast stängs dock internet ner och det tar lite tålamod att logga på igen.

Måltider och Service

SAS arbetar med mycket fusion-idéer när det gäller mat. Samtidigt som man satsar på lokala varor från Skandinavien. Resultatet är nästan alltid bra. Något särskild är i mina ögon ostbrickan och de otrolig goda marmelader som serveras till. De vegetariska rätter rekommenderas vanligtvis då dessa erbjuder någt bättre samkupplevelse än kötträtter. Allt i allt är det dock bra mat. När det gäller vin skulle det vara roligt om SAS skulle våga se förbi klassiker från Frankrike eller USA och satsar på mer nischprodukter som de redan gör med råvaror för mat.

Sömn

Sömn och vila… SAS erbjuder mycket komfort och bekvämlighet, samtidigt är kabinen ganska högljudd av flygplanets turbiner. I motsatts mot SWISS till exempel går det inte att sova utan noice-cancelling headphones. Inte ens öronproppar gör stor skillnad. Detta är visst att klaga på hög nivå, men om man flyger högra klass, förväntas mer.

Ankomst

SAs är nästan alltid i tid eller förtid. Medan man får bra service ombord, märks dock att SAS inte gör det från hjärtat. Detta märks särkilld vid landing där man sällan slipper känner att personalen är tacksam att vi går av. Synd.

Japan är ett land där det mesta är effektiv så även passkontrol och bagageutlämning. StarAlliance systemet med prioriterad bagage fungerar utmärkt här. Tokyo Narita är en av de StarAlliance airports som erbjuder bäst service när det gäller Gold medlemmar. Det finns egna kö till security, så kallade Gold tracks. In- och utresa är därmed snabb och smidig.

Slutsats

SAS har en bra produkt som håller måtet med många andra StarAlliance airlines. Stol och mat är dessutom i många avseende bättre än andras produkter. Däremot är service, som är bra, inte den bästa för det känns att detta är ”bara ett jobb”. I Business Class förväntar jag mig antingen den otrolig höga profeesionalism som Lufthansa, ANA, eller Singapore erbjuder, eller den äkta varma gästvänligheten som kommer från hjärtat som SWISS eller Austrian eller Finnair erbjuder.