Bakgrund och introduktion

Jag skulle över till USA i jobbet, och valde att åka över Atlanten med SAS från Stockholm via Chicago. Jag var bokad i Ekonomi men hade som avsikt att uppgradera med poäng. Jag har åkt Business med SAS flertalet gånger tidigare och brukar oftast vara nöjd med flygningen. Det är ofta bra mat och jag tycker hårdvaran är OK för 8h. Jag uppskattar möjligheter att kunna uppgradera med poäng eller Optiontown då resepolicyn säger Ekonomi.

På flygplatsen

Jag bodde på Radison Sky City så jag var på Arlanda redan på morgonen. Efter en lättare frukost så begav jag mig bort till incheckningen för Business och Star Alliance Gold. Det var kort kö och det gick smidigt. Jag fick inga priotaggar som vanligt, trots Star Alliance Gold, men struntade i att anmärka på det. Säkerhetskontrollen är precis till höger om incheckningsdisken och jag valde den vänstra filen som är fasttrack.

Jag begav mig bort till F-piren och SAS servicedesk. Jag hade sett på expertflyer att det verkade vara en full flight i samtliga klasser, men hade ändå förhoppning om att det skulle gå att uppgradera. Väl vid disken så bad jag om att få uppgradera och fick frågan om hur långt fram jag ville och det fanns 2 platser i Business tillgängliga. 40 000 poäng fattigare och plats 1 H säkrad.  Då jag var ute i god tid så jag gick tillbaka och satte mig en stund i SAS Gold Lounge.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag var kvar en stund i loungen och när jag fram till gate hade boarding redan påbörjats. Jag tog min plats, hälsade på mannen bredvid och efter en stund blev jag serverad välkomstdrycken. Flygvärdinnan tog hand om min kavaj och hängde undan den. Ett glas apelsinjuice fick det bli. Jag tycker det är så tråkigt att det inte är champagne som pre-flight dryck längre på SAS och hoppas innerligt att de ändrar detta.

Kabinen var full och det var mycket tjena och ryggdunk bland passagerarna i busienssdelen. Snart förstod jag att det var en läkarkonferens i Chicago och många av de som satt i kabinen var läkare och forskare som kände varandra, men inte visste om att de även skulle träffas här.

Man kan tycka mycket om SAS Businesskabin och man kan väl säga att det är dags att uppgradera. Den funkar som det är men om man jämför med andra på marknaden så håller stol och IFE en lägre klass. Det viktigaste för mig på en dagflygning på 8h är dock service och mat/dryck. Jag har varit med om både extremt serviceminded och trevlig personal och även det motsatta så jag höll tummarna och hoppades att det skulle bli en trevlig stund ombord.

Stolen och underhållningssystemet

På rad 1 är utrymmet extra bra. Med mina 170cm så brukar dock aldrig utrymme vara något problem, varken i Ekonomi eller Business men här var det gott om plats. Stolen är bekväm och det finns ett fack vid sidan om sitsen för lite förvaring, samt en ficka för tidningar vid sidan. På rad 1 finns även ett fack vid väggen framför som lätt rymmer en laptop.

Den skärmen som satt på väggen framför var trasig, och det var även lite problem med min IFE enhet. Filmer hängde sig och musik med vid ett par tillfällen, men jag utnyttjade inte systemet så mycket. Efter hemkomst så kontaktade jag SAS och fick en kompensation som jag tyckte var generös för den olägenhet som den felande enheten hade orsakat. Schysst!

Annars så fanns det filmer, lite olika musikkanaler och ett par spel i systemet.

Måltider och Service

Menyn delades ut innan takeoff och begrundades noga. Det första jag bad om när serveringen startade var givetvis ett glas champagne för att känslan av att åka business skulle infinna sig. Champagnen serverades ihop med mineralvatten och nötter i påse. Funktionellt men inte särskilt snyggt.

Till förrätt serverades en Lax tartar ihop med en wasabi kräm. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var riktigt gott och hade gärna tagit en laddning till. Jag valde rött vin som genomgående. Det fanns två att välja på men då jag inte dricker Cabernet Sauvignon så blev valet enkelt. Då återstod Dandelion Heirlom, en Shiraz från Australien som tyvärr serverades alldeles för kall. Att det ska vara så svårt?

Till huvudrätt valde jag fläskkarré som serverades med potatis och rotfrukter. Enligt menyn skulle det vara en rödvinsås, men det varken såg ut som eller smakade som det. Rätten smakade dock helt OK men med facit i hand så var rätten lite tråkig och fiskalternativet Gädda som min granne tog såg trevligare ut, och han var väldigt nöjd med smaken.

Till efterrätt valde jag enbart lite ost, vilket smakade OK.

Efter måltiden hände det lite lustiga. Jag upplevde servicen så långt som ganska oengagerad och inrutad. När måltiden var klar så missade de att duka av mitt bord. Då jag tyckte servicen var väldigt tråkig och slapp så gjorde jag ett test och satt och väntade på att de skulle duka av. När inget hade hänt på 30 min valde ja gått plinga på dem och sa att jag också var färdig.

Jag passade på att jobba lite efter maten och då försvann flygvärdinnorna helt och gömde sig för att inte synas på ett par timmar. Jag vet att det finns en självserveringsdisk där man kan förse sig samt att det går att plinga om man vill ha något men jag tycker det känns väldigt tråkigt och konstigt att de inte ens tar en runda i kabinen och erbjuder servering. Det hade gjort väldigt mycket för intrycket av servicen och hade inte varit så jobbigt för dem. Jag tog en vända ner till självserveringsdisken för att fylla på ett glas rött, och råkade ta vägen genom galley istället för runt vid toaletterna. Det var inte uppskattat och även att jag gjorde fel så kanske de kunde framfört det på ett trevligare sätt.

Ett par timmar innan landning så serverades en kall sallad på fläskfille och rotfrukter.

Servicen kan sammanfattas som oengagerad och slapp. Det gjordes inga ansträngningar för något extra för att se till att passagerarna skulle ha en trevlig stund. Väldigt tragiskt tycker jag då det behövs så lite för att det ska göra väldigt mycket.

Sömn

Jag sov någon timma och det gick bra. Gillar inte att det känns som om man ska glida ner i stolen men jag upplever att det blir lite bättre om man ligger på sidan.

Ankomst

Vid ankomst så landade vi enligt tabell. Jag var ganska snabbt av, men reagerade på att de inte lät Businesspassagerare gå av först. De släppte på även passagerare från Plus innan alla från Business hade gått av. Så har det inte varit andra gånger jag åkt business med SAS.

Slutsats

En flight som transporterade mig mellan A till B. Jag var besviken på servicen, den brukar vara bättre och på returflighten som jag också uppgarderade var det en trevligare, vänligare och mer uppmärksam service.