Bakgrund och introduktion

attachThumb49368
Jag har läst många reserapporter här på BC, och jag tänkte att det var dags att försöka bidra med en egen! Jag är personligen inte överdrivet road av att läsa om
lounge-besök, så jag kommer att fokusera min recension på själva flygresan, vilken för övrigt gav en blandad upplevelse med både besvikelser och roliga överraskningar.
Efter 3 veckor i soliga Phuket och drygt en vecka shopping i Bangkok var det dags att åka hem igen. Jag var från början bokad på TG960 på lördags ”morgonen”, men valde
att stanna en natt till och ta dag-flyget istället. Detta var ett av mina bättre val, då TG962 fortfarande flögs med 747:an. För er som inte vet, så har Thai en First/Business
/Economy konfiguration på 747:an, men eftersom de inte erbjuder First Class till varken Stockholm eller Köpenhamn så hamnar de som bokat Business i First Class
sektionen. I vissa av deras 747:or har de uppgraderat First-stolarna till liknande de som finns i a380:n. Jag tänkte att jag inte kunde missa den möjligheten, så det var en av
anledningarna till att jag bytte från 960 till 962. Sen så är det ju inte helt fel med några fler timmar i Bangkok…

På flygplatsen

Jag anlände i ganska god tid till Suvarnabhumi Airport, men inte i överdrivet lång tid innan avgång som många andra gör. Jag gick direkt och checkade in i Thai’s tillägnade Royal Silk område, men som den äkta planespotter man är, så begav jag mig till incheckningsområde U/W direkt efter att ha lämnat väskan. Där finns det nämligen en utgång mot ett taxistopp, där man kan korsa gatan och fota flyg som landar på rwy 01R, vilket jag förstås gjorde. Jag stod där ett tag, men i och med att jag inte hade överdrivet mycket tid på mig och inte ville stressa i loungen, så begav jag mig dit.

attachThumb49372
Panoramabild av Suvarnabhumi airport
attachThumb49367
Finnairs One world-målade a350 landar på rwy 01R

Lounge: Thai Airways Royal Silk Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), D-piren

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

När jag kom till gaten hade de redan börjat boarda i alla klasser, men det fanns fortfarande en ingång från gaten till bryggan som var tillägnad C-klass, vilket var ett lätt och smidigt sätt att komma igenom. Dock så scannar de boardingkorten innan man kommer ner till själva gaten, vilket gör att även business-passagerare måste köa för att komma ner till själva gaten.

Första intrycket var ren besvikelse. Jag som hade hoppats på att få åka med nya kabinen, fick då se att det var den gamla. Det är absolut inget att klaga på, men jag hade gärna velat testa den nya First Class-stolen.

attachThumb49373

Den gamla kabinen
Jag blev i alla fall visad till min plats (2K) av en vänlig flygvärdinna, som sedan kom och erbjöd mig något att dricka. Jag fick även en slags tekniktidning (kommer dock inte ihåg namnet) att läsa, vilket jag tyckte var kul, då jag oftast bara ser att man får dagstidningar ombord. Efter en liten stund kom samma värdinna med ett necessär, som innehöll en tandborste, tändkräm, munskölj, handkräm, cerat, ögonmask och en kam. Det var inte Emirates-nivå direkt, men ändå ett ganska bra innehåll av produkter.

attachThumb49374
En av Thais b777-300ER stod vid gaten bredvid, på väg till London Heathrow

Stolen och underhållningssystemet

Stolen har ett mycket bra benutrymme, med ett litet utrymme under ottomannen där man kan förvara sina skor. Ottomannen är reglerbar, man kan flytta den med säteskontrollen ifall man skulle vilja lägga upp fötterna när stolen är i uppfällt läge, eller i lounge-läge. Detta uppskattar jag, då jag ibland kan tycka att det är svårt att hitta ett skönt läge att sitta när fotpallen sitter fast i stolen framför.

attachThumb49378

Mitt säte, 2K

 

attachThumb49375

Benutrymmet (förlåt för mobil-bild!)

 

Många klagar på Thais gamla First Class att stolen inte erbjuder mycket enskildhet, då den inte har några väggar runt om sig. Detta är förstås sant, men jag anser inte att man
störs av det, då personen bredvid inte sitter ”precis” bredvid, utan lite längre bakom. Detta gör att man endast ser benen/fötterna på personen som sitter i gången, vilket i alla
fall inte jag störs av.

Stolen är nedfällbar i 180 grader och kan ställas i många olika lägen. Vissa tycker att det är komplicerat att det just finns så många lägen, men jag tycker bara att det är skönt, då jag gärna själv skräddarsyr positionen på stolen. För dom som tycker att den är komplicerad finns det även 3st knappar som ställer in stolen till ”Take off”, ”Lounge” och ”Sleepmode”. Det finns även massage i stolen, vilket jag tycker är lite skönt och avslappnande vid lounge-läget.

 

attachThumb49376

Den ”komplicerade” säteskontrollen med de 3 lägena i övre vänstra hörnet

Underhållningssystemet finns nedfällt i en lucka bredvid sätet, vilket i mitt fall var till höger om stolen. TV:n måste vara nedfälld under start och landning, men det brydde jag mig inte så mycket om, då jag hellre ser på utsikten under start/landning. Thai’s underhållningssystem är AVOD, där man kan välja bland en mängd olika filmer, serier, musik osv. Jag tycker att det är ett väldigt bra utbud, och även att det är en ganska bra bild för att vara en relativt gammal skärm.

attachThumb49377

Underhållningssystemet, och vad passar bättre än lite ”Catch me if you can”? (Sista mobilbilden, jag lovar!)

 

Måltider och Service

Första serveringen

Efter start gavs det ut varma handdukar, följt på en så kallad ”Hot Savoury”. Den bestod av några slags riskakor med fläsksås på. Till detta fick man valfri dryck, och då jag inte dricker alkohol tog jag cola serveringen igenom. Riskakorna var inte något speciellt, men ändå helt okej.

attachThumb49369

Riskakor med fläsksås

Efter riskakorna kom förrätten, vilket var rökt forell med citronkräm, samt pilgrimsmussla med tillhörande dillmajonäs. Förrätten var mycket god, mycket godare än vad jag trodde att den skulle vara. Den rökta forellen passade perfekt med den lagom sura citronkrämen, och pilgrimsmusslan var även den mycket god tillsammans med dillmajonäsen. Perfect match helt enkelt!

attachThumb49379

Den goda förrätten tillsammans med vitlöksbröd
Jag brukar själv alltid ta lax när jag reser med Thai, det brukar vara ett säkert kort och den brukar även vara riktigt god. Men denna gång bestämde jag mig för att testa någonting nytt. Jag valde därför en ”Svensk biffstuvning” med tillhörande potatis och grönsaker. Denna rätt var sådär. Köttet var ganska segt med en del fett, och det var även ganska smaklöst. Paprikan var ganska överkokt, medan potatisen nästan kändes lite underkokt. Morötterna var dock precis som jag ville ha dom, inte för kokta, och inte för råa. Men allt som allt var det inte jätteäckligt, men det var heller inte i businessclass-mått en bra huvudrätt.

attachThumb49380

Huvudrätten, ”Svensk biffstuvning”
Efter huvudrätten kom det in en färdigplockad ostbricka med några olika typer av frukter samt kex. Jag tycker inte att man ska presentera någonting med plast runtomkring, utan jag hade hellre sett att kexen redan låg på tallriken när den serveras. Som uttrycket säger så äter man även med ögat, alltså hade det sett mycket mer elegantare ut med kexen på sidan.
Jag vet inte riktigt om flygvärdinnan var stressad, eller om hon fick hjärnsläpp, men hon lade besticken på fel sidor om tallriken (!). Jag är inte någon som egentligen bryr sig om sådant, men jag reagerade över det och tyckte att det var lite märkligt.

attachThumb49382

Ostbricka med inplastade kex på sidan, samt besticken på fel sidor

För att runda av matserveringen fick man en liten dessert, med kaffe eller te. Jag valde kaffe, då jag skulle jobba lite under resten av flygningen. Dessvärre under kaffeserveringen flög vi igenom ett område med mycket turbulens. Hela mitt bord skakade, och mitt kaffe började skvalpa ut. Resten av flygningen var dock ganska lugn, det var bara under desserten som det skakade. Matserveringen avslutades precis som den började, med en varm handduk.

attachThumb49383

God bakelse med skvalpande kaffe

Midflight snack

Efter att ha jobbat ett tag, blev jag ganska hungrig. Många flygbolag har någon slags minibar i business och first där man kan ta något att äta/dricka ifall man skulle vilja göra det under flygningen. Detta har inte Thai, vilket jag tycker är ganska synd. Dock så har de en ”kran” precis utanför toaletterna där man kan hämta vatten ifall man blir törstig. Till denna flygning hade de dock förberett en så kallad ”Midflight snack”, en liten smörgås med ost och tomat. Smörgåsen var inge’ vidare god, men den utfyllde sin funktion.

attachThumb49384

Midflight snack

attachThumb49385

Vattenkranen utanför toaletterna, en detalj jag inte lagt märke till tidigare

 

Andra serveringen

Efter lite jobb och drygt 40min sömn var det dags för den andra serveringen. Precis som den första serveringen inleddes även den andra med en varm handduk. Sedan blev jag serverad en så kallad ”canapé”, bestående av Oliver, biff med chili och ingefära, samt melon med rostbiff. En mycket trevlig start på serveringen, jag skulle gärna se att fler bolag tar efter och gör på samma sätt.

attachThumb49398

Canapé, ett trevligt sätt att starta serveringen på!

Efter detta, var det dags för förrätten. Den bestod av en terrin gjord på snapper serverat med en majonäs gjord på thailändska kryddor. Vid sidan av detta, var det även en japansk gurka/papaya sallad med tillhörande sås. Samma gäller här som vid serveringen av ostbrickan, det hade sett mycket elegantare ut ifall såsen hade varit i en skål alternativt direkt hälld på salladen, istället för att serveras i en liten plastbehållare. Men missförstå mig rätt, det var absolut ingenting fel smakvis på denna förrätt, snarare tvärt om.

attachThumb49399

Snapper-terrin och gurk/papayasallad med sås i plastbehållare
Eftersom att jag redan hade struntat i att ta lax som jag brukar äta på Thai, kunde jag lika gärna testa någonting nytt på andra serveringen också. Till huvudrätt valde jag då det vegetariska alternativet, en cannelloni fylld med svamp, ricottaost, tomat, italiensk basilika samt spansk peppar.  Detta var första gången jag åt en vegetarisk huvudrätt ombord, och det var antagligen inte den sista. Cannellonin var mycket god, även om den såg lite tråkig ut. Tummen upp på den!

attachThumb49400

En mycket god vegetarisk cannelloni!

Till dessert serverades en Apelsin-cheesecake med Mocha Anglaise tillsammans med kaffe. Desserten smakade mycket gott, ett bra avslut på middagen. Som avrundning fick jag även nu en varm handduk.

attachThumb49401

God cheesecake med kaffe till dessert

 

Sömn

Då jag hade planerat att jobba under flygningen, hade jag inte förväntat mig att få någon sömn. Dock så fällde jag ner stolen i 180 grader, bara för att testa och somnade då till i ca 40min. Jag tycker att stolen var skön att ligga på, även om det inte erbjöds en extra ”madrass”. Jag vaknade sedan när det var dags för den andra serveringen, av att lamporna tändes i kabinen.

attachThumb49403

Säte 3K nedfällt i 180 grader

 

Ankomst

Vi landade på Arlanda ca 30min innan tidtabell. Då business-passagerare får gå av först, hade jag hämtat mitt bagage ca 30min efter landning, vilket gjorde att jag var utanför tullen samtidigt som ordinarie landningstid. Det gick mycket smidigt, inget krångel vid varken passkontrollen, bagagebandet eller vid tullen.

attachThumb49404
747:an efter landning på Arlanda

Slutsats

Jag tycker att det var en flygning som bjöd på både positiva och negativa överraskningar. Servicen från kabinpersonalen var som vanligt på topp, dock var serveringsupplägget inte hela tiden det jag förväntat mig att få i Business Class. Jag skulle vilja se att Thai började göra som bland annat SAS och Lufthansa gör, med att strunta i brickan och servera direkt på duken. Jag är annars nöjd över flygningen, det var en trevlig upplevelse, och jag rekommenderar er att flyga dag-flyget ifall ni har chansen!

attachThumb49407

Tack till er som orkat läsa igenom min första recension!