Bakgrund och introduktion

Air Canada Rouge är ett dotterbolag till Air Canada med fokus på turistdestinationer i Nordamerika. Bolaget bedriver sin trafik med Boeing 767 och Airbus A319 konfigurerade i tre klasser, Premium Rouge, rouge plus och rouge.

Denna resa bokades under den business rea som var innan julen 2014 till Nordamerika och denna sträcka flögs i Premium Rouge.

Den här var den första sträckan på resan hem mot Sverige. Vidare blev det Air Canada från Vancouver till London och sedan SAS hem till Stockholm.

På flygplatsen

Air Canada hade fem-sex inceckningsdiskar öppna med separata köer för Premium Rouge/Star Alliance Gold. Först i kön gjorde att incheckningen gick mycket smidigt. Väskorna checkades in hela vägen till Stockholm och fick rätt prio-taggar samt information om att vi inte behövde plocka upp väskorna och åter checka in dom i Vancouver.

Lounge: United Club, Honolulu (HI) International (HNL)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Air Canada använder ett liknande system som tex United med Zoned boarding vilket fungerade utmärkt med väl uppmärkta fållor för de olika boardinggrupperna. Även utropen när ombordstigningen påbörjades var tydliga och sköttes effektivt. De som ställt sig i fel grupp blev tillrättavisade och ombades vänta.

Väl ombord så var första intrycket av kabinen rent och fint, känders som kabinen var rätt nyrenoverad. Filt och kudde låg vid stolen och när vi satt oss fick vi välja mellan vatten och appelsinjuice.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna på Boeing 767 är av klassisk snitt och liknar många amerikanska bolags förstaklass-stolar inrikes. 2-2-2 är konfiguratinen på de fyra första raderna.

Underhållssystemet bestod av iPads. Du kunde även före avgång installera Air Canadas app för iOS eller Android för att ta del av filmer och serier. Inget jag provade då detta var ett nattflyg så sömn prioriterades.

Stolen gick att luta men ej tillräckligt för att få en skön position att sova i. Ej att rekomendera på längre nattflygningar, till exempel Hawaii – Toronto som är 9-10 timmar. Hawaii – Vancouver tog ca 5h vilket var ok. Säkerligen en annan upplevelse om det är en dagsflygning.

Internet ombord

Nej

Måltider och Service

Då flyget avgick 22:30 från Honolulu så var det bara en dryckesrunda precis efter start, utdelning av iPads samt fråga om vi ville bli väckta till frukost och vad vi i så fall ville ha. Frukostvalen var ett varmt alternativ med omelett och tillbehör eller frukt och yoghurt.

Sömn

Knappt, svårt att hitta en bekväm position i stolen.

Ankomst

Planet landade på tid och snabbt av planet. Inga köer till passkontroll och väl skyltat över vad vi skulle ta vägen.

Slutsats

En okej upplevelse för att var inrikes i nordamerika. Vänlig och service minded personal, både vid incheckning och ombord på planet. Stolen fungerar säkerligen bättre för en dagsflygning men skulle undvika AC Rouge på längre sträckor.