Bakgrund och introduktion

Semester resa till New York och I sedvanlig ordning skulle Swiss få stå för transporten över Atlanten Sen skulle jag för första gången få chansen att testa First på SwisA330 som ska vara betydligt bättre än på swiss a340. Ska även bli spännande att se hur samarbetet mellan swiss och Edelweiss är och om det är några större skillnader på servicen.

På flygplatsen

Anlände med anslutningsflyg ARN. Connection var bara 45 min så jag begav mig snabbt till loungen som ligger lite gömd vid ingången mot A gaterna. Framme vid receptionen får jag et: welcome your car is ready.  Blir eskorterad ner till den privata passkontrolen som blir avklarad på under 10 sekunder och efter ytterligare 30 sekunder sitter jag i limousinen som ska ta mig till E piren och boarding.  schweizisk effektivitet och snabbare kan det nog inte gå. Efter ett par minuters bilresa blir jag överlämnad till ännu en swiss anställd som följer mig till gaten.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Precis när jag anländer till gaten startar boarding och jag smiter snabbt förbi all köbildning och går raka vägen ombord. En trevlig vänstersväng och framme vid plats 1K. Sen en tid tillbaka är en av alla swiss flygningar till NYC varje dag operated av Edelweiss air som om jag förstod det är rätt är swiss syster bolag som mestadels flyger charter flygningar. Dock används swiss maskiner på dessa flygningar med swissflygnummer vilket möjliggör swiss sedvanliga 3 klass kabin.

Efter några sekunder är 2 flygvärdinnor framme och tar hand om min rock och väska. Får även frågan om vad jag vill ha som välkomsdryck,  blir bubbel som var laurant perrier grand siecle en mycket god champange i mitt tycke. Bally amenity kit med tillhörande la praire produkter och tofflor delas ut. Blir även informerad att jag har den stora glädjen att få vara ensam i F under resan och kan installera mig hur jag än önskar. Får 2 flaskor vatten och en amouse bouche som för dagen var tonfisk filé med avokado kräm och ost grissini.  Mycket gott. Purser och kapten kommer ut och frågar om allt är till belåtenhet samt meddelar att det tyvärr är lång kö på de icing vilket gör att vi kommer bli stående vid gaten ytterligare 1 timme för att sen kunna lyfta mot JFK med en flygtid på 8 timmar. Fick påfyllning av bubblet och varma nötte och valde att titta på lite film medan vi väntade.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen i F på A330 är en öppen suite i en 1-2-1 konfiguration och består av 2 rader vilket skapar 8 platser. stolen blir självklart fully flat och är mycket skönt. Kanske inte den bästa F stolen som finns på marknaden idag,  men mycket skön och behaglig ialla lägen. En stor tv med bra upplösning. Mycket fack och förvaringsmöjlighetet samt ett gigantiskt bord som det senare ska ätas på.

Internet ombord

Fanns ej.

Måltider och Service

Innan takeoff fick jag frågan om jag hade hunnit titta igenom menyn samt om jag ville äta direkt efter takeoff eller om jag ville vänta lite. Jag valde att äta direkt. Deras förslag var att jag skulle starta med deras förrät vagn med efterföljande soppa, sallad,  main course, ost, frukt och dessert. Ett förslag som jag tyckte lätt trevlig.

20 minuter efter takeoff dukades bordet upp, vit duk, en ros, bestick och salt peppar fanns snabbt på bordet. Fick frågan om jag ville ha en fördrink,  men valde att fortsätta med ett glas champagne.  Förrätsvagnen rullades fram och jag började skratta när jag såg att dem dukat upp mat för minst 10 personer med bara mig att servera. Som vanligt på Swiss tog jag balik laxen, tog även hummer sallad och charkiturier. Till dricka valde jag vitt vin och Chablis 1er Cru Montmains ett mycket gott vin.

förräterna dukades av och in kom soppa som var Chestnut soup with maple syrup and almond tuile, en mäktig men välsmakande soppa.

Efter soppan serverades en svamp sallad med val av 4 dressingar.

Till main fanns det 4 val, jag valde fisken: Gilt head bream,  orange and cardamom sauce, courgette puree,  tomato and fava beans.  En rätt som är signatur rätt hos The Chedi Andermatt som stod för maten i denna taste of switzerland canton Uri.

En mycket god rätt där jag fortsatte att dricka det goda chablis vinet.

Huvudrätten dukades av och in kom en lika stor vagn som tidigare, fylld av ostar och frukt. då jag redan var så mätt valde jag att avrunda mycket ett par bitar ost och frukt samt till sist  en kopp espresso från Nespresso samt en baileys.

En mycket god måltid avslutades, bra service med bra takt och tempo mellan serveringarna.

Fick även chansen att prata en heldel med en av flygvärdinnorna som berätta att hon var den ända ombord som jobbar för swiss. Då hon är swiss First ca och det är ett krav från swiss att dem är med och sköter servicen i first. Hon berätta även mycket om samarbetet med Edelweiss och hur det funkar.  En mycket intressant pratstund.

valde därefter att luta mig tillbaka och titta på film.

Sömn

Ingen sömn då detta var en dagflygning

Ankomst

40 minuter innan landning erbjöds en lättare måltid. Efter flera olika val valde jag en kantarell quiche, också den mycket god.

Fin inflygning över NY och en punktlig landing på JFK trots den sena starten från ZRH. Väl på marken kom både kapten och purser ut för att tacka personligen. En trevlig avslutning.

Slutsats

Swiss levererar som vanligt en stabil och bra produkt. Det är inte överflådigt på nåt sätt men det är riktigt behagligt. Charter bolaget Edelweiss visar att deras personal kan leverera enligt swiss krav. Nästa resa i swiss f är redan bokad 🙂