Bakgrund och introduktion

Del två på sträckan Stockholm – Minneapolis med stopp i Reykjavik.

På flygplatsen

Mycket smidig transfer mellan planen och en kort kö till passkontrollen. Med endast en dryg timmes tid mellan planen kunde vi direkt fortsätta mot gaten för ombordstigning.

Ombordstigning och första intryck

När vi kom ombord kunde vi glatt konstatera att detta var ett plan med uppdaterad inredning vilket gav en luftigare känsla även i ekonomiklass.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen i ekonomiklass var som man kunde förvänta sig med lagom stort benutrymme och standard möjlighet till bakåtlutning. Underhållningssystemet visade sig vara bland de mer moderna som finns nämligen ett Android system likt det Norwegian använder. Via skärmen kunde man komma åt ett brett utbud av filmer och serier och även ladda sin mobil via usb-uttaget.

Internet ombord

Fanns med användes inte.

Måltider och Service

Vi hade innan avgång förbokat vår mat vilket visade sig vara ett genidrag. Samtliga resenärer som förbokat maten fick den serverad före den ordinarie serveringen började(dock serverades endast vatten till så ölen fick vänta tills dess att den ordinarie serveringen börja). När den ordinarie serveringen började visade det sig att man på denna flygning endast hade en serveringsvagn för hela ekonomiklassen som började längst bak. Det gjorde att det tog en obeskrivligt lång tid innan många passagerare fick chans att beställa något och vi som förbeställt maten kände oss mer än tacksamma för det.

Sömn

Ingen sömn behövdes då detta var en dagflygning.

Ankomst

Vid ankomsten till Minneapolis kunde vi snabbt ta oss ut till bagagebandet där våra väskor redan fanns. Efter en snabb passkontroll var vi drygt 20 minuter efter landning i en taxi.

Slutsats

Icelandair levererar en okej produkt för den som vill resa till destinationer i Nord Amerika dit det ännu inte finns direktlinjer från Sverige. Att man kan förbeställa mat är en bra service till den som inte vill riskera att vänta två timmar på serveringen och att delar av maten då tagit slut. Servicen borde dock kunna bli något mer uppmärksam om man tänkt att konkurrera med de allt fler direktlinjer som kommer och därmed behålla sin starka poisition på USA-marknaden.