Bakgrund och introduktion

Croatia Airlines har tidigare haft en hygglig intra EU businessclass produkt så hade hoppades på ett återseende. Blev dessvärre aningen besviken.

På flygplatsen

Denna måndag dag var det som så ofta under sommar säsongen smått kaotiskt vid incheckningen. Avgångar till Gatwick, Paris, Frankfurt, samt SAS till Oslo och Köpenhamn på samma gång. En enda disk för business/stargold. Var 5sällskap före mig och tog väl 10-15 minuter  Flödet genom säkerhetskontroll och passkontroll var smidigare. Tog en tur genom loungen som är betydligt lugnare än själva avgångshallen. Inget att äta mer än nötter, men helt ok dryckesutbud.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boarding vid gate ner till bussar, mycket folk och i gen priority boarding för någon. Buss den korta sträckan till flygplanet. Boarding via trappor fram och bak.

Vi är endast 2 personer på tre business class rader på denna A320.

Erbjuds tidning samt vatten i glas efter ombordstigning, ca 30 minuter försenade från Split pga väder slots Frankfurt

Stolen och underhållningssystemet

Slimmade recaro stolar , liknande Lufthansas inte så jättebekväma. På skärmar visas säkerhetsgenomgång samt diverse reklamfilmer för Kroatien

Divider bakom rad tre mot business class som drogs för efter start.

Måltider och Service

Här har tidigare Croatian haft klart bättre mat/service. Tidigare har varm mat serverats på denna sträckan. Nu blev det en kakbit samt några fiskbitar med sallad utan smak, samt vitt bröd med olivtapenad från Uje som var god. Lokala kroatiska viner och öl erbjöds dock samma i båda klasserna ombord från stora flaskor, frågade efter någon chokladbit eller dylikt till kaffet men det kunde inte erbjudas. Personalen ombord gjorde sitt jobb.

Ankomst

Ca 30 minuter sen ankomst (pga slot). Ankomst till B gaterna Frankfurt (gate position) lång promenad till passkontroll som var öde utan några köer. Bagage kom också relativt fort. Priority och vanlig blandat.

Slutsats

Split flygplats är ingen höjdare under peak/högsäsong. Lång väntan för business class check in. Rörig boarding. Och en nedfradering av ombord service. Skulle välja Lufthansa eller SAS plus nästa gång om det passar mig bättre.