Bakgrund och introduktion

I år firades nyår med goda vänner på Bali. Resan gick via Amsterdam och Singapore till Denpasar. Det sista benet var en SQ-codeshare som flögs SilkAir, Singapore Airlines regionala flygbolag. Tyckte det kunde vara kul att bidra med en recension på deras Business Class.

Ombordstigning och första intryck

Singapore-flighten från Amsterdam var ca 30 minuter försenad, så det blev en väldigt tight anslutning i Singapore. Vi hann därför inte se hur priority boardning fungerade, men det lär fungera på samma sätt som andra Singapore Airlines-flighter dvs separata lanes. Kabinen var ljus och rymlig, men kändes lite mer daterad än den egentligen är (från 2008). Det var hyfsat bra beläggning i business-sektionen, 9 platser av 12 tillgängliga. I Economy var det betydligt glesare mellan platserna. Vid ombordstigning serverades vatten eller juice till business-passagerarna.

Stolen och underhållningssystemet

SilkAirs Business Class består av tre rader i 2-2 konfiguration. Stolen är en traditionell recliner i mörkbrunt skinn och erbjöd bra sittkomfort. Stolen går inte att fälla tillbaka speciellt långt, men det spelar ingen större roll på en kort dagsflygning. Komforten lär knappast kunna jämföras med Singapore Airlines regionala widebody-plan, men ändå ljusår bättre än vad exempelvis KLM kunde erbjuda på intra-europe-benet.

SilkAir har ett trådlöst underhållningssystem, SilkAir Studio, som man kan koppla upp sig mot via WiFi. Till passagerarna i Business Class distribueras lite äldre Lenovo-plattor innan takeoff, men det var betydligt smidigare att använda sin egen telefon eller surfplatta. Denna möjlighet finns också för passagerare i Economy. Utbudet av film var begränsat till en 20-tal hollywood-filmer, en handfull inom varje kategori. Helt ok för en så pass kort flygning.

Måltider och Service

Servicen ombord var trevlig och mycket effektiv. Minst en flygvärdinna bemannade Business Class hela tiden. Från knapptryckning till service tog det bara någon enstaka sekund. Maten var helt ok, även om det knappast var någon smaksensation. Man kunde välja mellan ris och kycklingspett, eller en frukostlåda med äggröra, kokt fläsk, grönsaker och salsa. Trevligt med lite färsk frukt också. I övrigt var utbudet ganska begränsat. När det gäller alkoholhaltiga drycker stod valet mellan öl och vin. Champagne och starksprit fanns inte, vilket ryssarna på rad 1 inte verkade helt nöjda med. För min egen del blev det ett glas rödvin och lite nötter.

Ankomst

Punktlig ankomst till Denpasar. Mycket smidig immigration och passkontroll. Tyvärr hann inte en av våra väskor komma med flyget pga den korta anslutningen, men den levererades senare under dagen.

Slutsats

En trevlig regionalflygning med bra komfort och service. Inga extravaganser när det gäller mat och dryck dock. Det var kul att testa SilkAir, men jag skulle nog ha föredragit en ”riktig” Singapore Airlines-flight, speciellt med tanke på att prissättningen på en Singapore-flight och SilkAir-codeshare var densamma. Smidig lösning med mobilt IFE. Det enda negativa är väl avsaknaden av champagne, plus att SilkAir inte är medlemmar i Star Alliance. Det finns därför inga möjligheter till poängintjäning till exempelvis Eurobonus. Som medlem i Singapore Airlines KrisFlyer kan man dock tjäna poäng.