Bakgrund och introduktion

Vi (jag och min fru) hade sedan länge bestämt oss för att åka Highway 1 denna sommar och efter lite planering så fann vi att det bästa för oss var att flyga med SWISS till LAX och sedan bila upp till SFO för att avsluta med att flyga över till NYC och därefter hem igen. Eftersom jag visste att man kan få tag i relativt prisvärda biljetter i P Klass (rabatterad Business) så bokade jag oss ARN-ZRH-LAX med SWISS och SFO-JFK med UA (Premium Service) samt NYC-FRA-ARN med LH (UA Codeshare) redan förra hösten för att vara säker på att få tag i 2 st av dessa lukrativa platser 😉

I denna recension kommer jag att hålla mig till leg 2 ZRH – LAX, det första leget ARN-ZRH är beskrivet lite kortare i
http://www.businessclass.se/flygrecensioner/swiss-business-class-airbus-a320/

På flygplatsen

Incheckning för hela utresan gjordes på Arlanda där SWISS har egen incheckning tillsammans med Austrian och en dedicerad premium/status disk. Då planet var fullbokat var det lång kö på economy sidan  men enbart ett par före oss vid premium disken, väskorna märktes med sedvanlig Prio samt blev vi informerade att vi var välkomna till SAS Lounge på Arlanda. så det plus fasttrack gjorde att vi snabbt kunde förflytta oss till airside och ta en första frukost i SAS lounge på term 5.

I Zurich som hade vi en timme på oss, en tid som gjorde  att vi inte han med något loungebesök (detta hade vi dock redan klarat av på Arlanda). Dock så efter passkontroll så hade man ytterligare en kontroll av boardingcard och ESTA innan man kom fram till den del av terminalen där USA flygningarna utgår i från., även där med egen kö för first, business och status vilket kändes skönt med tanke på antalet människor

Lounge: SAS Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen var välordnad på Schweiz manér ca. 30 min innan start med en egen väl markerad kö för premiumklasser och status. Klara och tydliga utrop, bra skyltning och ordentlig koll av boardingcard igen gjorde att ingen i ”monkey” (utan status) kunde smita förbi 😉 Väl ombord välkomnades vi av en steward som visade oss vidare till vänster och därefter togs vi emot av en anan flygvärdinna som guidade oss till vår platser 10 D resp. 10 D (mittsäten med egen access till mittgången.) Kabinen gav ett fräsch intryck trots A340:ns stigande ålder, med bruna stolar som matchades med ljusa träpaneler. Vi erbjöds också dricka och det blev ett varsitt glas champagne (naturligtvis… ;-))

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna hos SWISS A340 är ar fully flat typ och manövrerade med knappar för förinställda lägen för vila, säng och landning samt möjlighet att fritt justera lägena där emellan  och det finns ett utrymme för benen under framförvarande stol så at man ligga helt horisontellt. Stolen kändes bekväm och man kunde även reglera hårdheten. Många har tidigare påpekat att SWISS stolar känn en aningen hårda? Men vår uppfattning är att efter lite justering blev de riktig bekväma. Stolarna bjuder på bra med förvaringsutrymmen för småprylar som telefon, glasögon, böcker och annat smått. IFE bjuder på ett stort och varierat utbud med många nya Hollywoodrullar att fördriva tiden med. Dock så är skärmarna ganska små relativt kollegorna på UA och LH.

Internet ombord

PÅ denna A340 fans det ingen internet ombord och eftersom jag åkte med min fru på semester så saknade vi det inte just då heller.

Måltider och Service

Temat för dagen var ”Taste of Switzerland” där man i Menu had visat var i från de olika produkterna kom. Väldigt trevlig :-). Till förrätt serverade Gravad Röding med Creme Fraice, snyggt upplagt och smakade väldigt bra. Till huvudrätt valde vi en Glaserad Biff med Sötmajs och Potatismos,  så kanske lite väl enkel ut? Men smakade ändå väldigt bra. Sedan var det dags för den traditionella schweiziska osten och avslutningsvis en dessert bestående av en mjuk pistagekaka tillsammans med en Espresso och aslutnings vis en liten Mövenpick Glass. Till matens valde vi Schweiziska viner vilket visade vara sig väldigt lyckat. Tycker att Schweiz imponerar med fina viner som kommer lite i skymundan jämför med de stora länderna.

Serveringen skedde på äkta porslin och glas fast med en bricka under så att saker inte skulle kana omkring. Innan ankomst till LAX serverade en sallad med bl.a parmaskinka, en god och matig sallad.

Sömn

Eftersom detta var en dagflygning som avgick fr ZRH kl 13:10 så det inte direkt läge för att riktig sova utan mer av att koppla av och lite vila, Sätet gick i alla att fälla horisontellt, men jag nöjde mig med viloläget.

Ankomst

Vid ankomst till LAX så hade vi turen att det inte kommit någon långväga asiat som landat innan… och då C/F fick gå av först som kom vi relativt snabbt till immigrationskontrollen. Vi hann vänta ungefär 15 min innan vi tillfrågades om vi rest till USA på ESTA med våra nuvarande pass förut? Eftersom så var fallet för bägge oss så hänvisades vi till en maskin som läste av pass, fotograferade oss och tog fingeravtrycken och därefter spottade ut en lapp med resultatet.

Därefter hänvisades vi till den obligatoriska ”intervjun” där man kort får redogöra för sydfet med sitt besök och berätta hur länge man skall stanna och även hur mycket pengar man har med sig (gissar att man på så sätt kan avgöra om folk kan försörja sig under sin vistelse i USA…?).

Vi han just lagom till bagagebandet när våra väskor kom, bland de första som det skall vara . Sedan vidare till tullen. I tullen i USA måste man lämna in en skriftlig tulldeklaration som man personligen överlämnar till tulltjänstemannen, i vårt fall så vi den lite besynnerliga frågan att ”LX” witch is airlines is that??  – Swiss svarade vi och då var det inga konstigheter…

Vi hade dessutom bokat en hyrbil fr. Alamo och det hade tydligen flera än vi gjort…För  det var mycket folk som skulle med deras transferbussar och ganska kaotiskt innan man lyckades stånga sig in i en buss med bagage och allting. Väl på Alamo så fick vi en Volvo S80!! som hyrbil vilket var ”real nice” och kursen sattes av mot Malibu  som skulle bli vårt första stopp på resan upp till SFO, men det är en annan historia…

Slutsats

En mycket trevlig flygning. Tiden gick fort och vi kände oss förnämligt uppassade av personalen under hela den 12 timmar långa flygningen. Tycker att SWISS imponerar trots en liten gammal och ”bullrig” A340.