Bakgrund och introduktion

Sedan en tid tillbaka är Blue1 ett produktionsbolag åt SAS. Flyg som utförs av Blue1 är för resenären i form av service, förmåner och poängintjäning identiska med SAS flyg. Det som skiljer är utseendet av flygplanen, och Blue1:s flygplan är faktiskt unika i sin färggivning. Planen har designats i samarbete med konstindustriella högskolan, och trots att planen liknar varandra mycket är alla 9 plan olika (1-2 är väl i Star Alliance livery).

Rutten jag flög var HEL-CPH, en mycket vanlig affärsrutt och för mig är detta nästan som att ta kvällsbussen.

På flygplatsen

Jag hade checkat in med SAS appen för Windows Phone och reste som vanligt endast med min 6½ år gamla Samsonite trolley (det märks både på utseende och ljud…) så det var bara att gå till securityn. Som EBG och SAS Plus resenär var det Fast Track som gällde på Terminal 1 på Helsingfors-Vanda flygfält. Fast Track var tom, så det var bara att gå igenom. Inom 3 minuter från ankomst till flygfältet var jag i SAS loungen.

Som väntat en tisdag eftermiddag var den smockfull. Matutbudet var lika mediokert som alltid, tyckte mig se en sallad och många tomma skålar. Tog ett glas soda, satt mig på en ledig stol och försökte jobba. Efter att ha försökt 10 minuter att få wifin i loungen att fungera gav jag upp. Det var helt enkelt för många som använde nätverket och omöjligt för mig att komma in. Jag blev trött på loungen och gick hellre ut och promenerade av och an i terminalen innan boarding började.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Det var första gången jag la märke till att det stod ovanför gaten på skärmen ”priority boarding on the right side” (eller något liknande) och på bordet framför den högra kön fanns en liten SAS-skylt där det stod Priority Boarding för SAS Business, SAS Plus och Star Alliance Gold. Vad jag kunde se fanns dock ingen uppföljning av detta, eller så hade 80% av planet rätt till prio-boarding.

Det största ”problemet” med Blue1 är att välkomsten ibland saknas då det är viktigare att snacka med piloterna eller gräva efter något i galleyt. Idag fick jag dock ett glatt ”hej”. Som tur var inte Plus-delen av planet fullbokat, så jag fick min trolley upp på hyllan utan problem. Naturligtvis fanns det både små handväskor och vikta rockar uppe på hyllan som tog helt onödigt med plats. Jag tog min plats 3F och mittsätet förblev tomt, vilket verkade vara fallet i hela Plus-delen. Dock måste det påpekas att detta inte är alls någon självklarhet.

Stolen och underhållningssystemet

Blue1 717 har säten i 2+3 konfiguration. Säten är relativt nya i ljust, grått läder och det står ZIM Flugsitze som märke. De är lite intressant formade, där nivån med axlarna är bredare än övriga sätet. Jag tycker de är bekväma. Jag har sällan problem med benutrymme, trots min enorma längd på 174cm, och skulle estimera ca 10-12cm mellan mina knän och sätet framför. Det verkar vara mer än på de flesta SAS egna plan som jag flugit med.

Jag föredrar oftast F-säten då det finns chansen att mittsätet blir tomt, som idag.

Kabinen övrigt är lite kall, då allt går i ljusa toner. Idag satt jag även och stirrade på den gråa plastväggen framför rad 1 och undrade varför man valt att göra utsidan så intressant, men att inte lägga ens en blå Blue1 eller SAS-logga längst fram för att ge lite färg? Varför bara ha den trista gråa väggen? Personligen gillar jag mera den bruna/beige väggen på moderbolagets plan.

Måltider och Service

Servicen är den samma som hos moderbolaget, dvs SAS Café. Snacks, öl&vin, kaffe och té. Denna gång valde jag health bar, Ramlösa samt vitt vin. Jag gillar faktiskt vinen hos SAS/Blue1, både röda och vita.

Blue1 har finsk personal. En rolig detalj är dock att de två senaste flygningarna har haft en purser som trots en helt felfri finska talar svenska med svensk ”brytning”. Det är inte en vanlig kombination alls. Talar man felfri finska, så är man högst troligt född i Finland då språket är extremt svårt att lära sig. Men finlandssvenska låter helt annorlunda än den svenska som talas i Sverige, så jag är ganska förbryllad över varifrån det svenska uttalet kommer?

I övrigt var servicen inte alls speciell, utan ganska rutinmässig. En gång genom kabinen med café-vagnen, två gånger för att plocka upp soporna. Det skulle på denna flygning ha funnits bra med tid att gå igenom två gånger med café-vagnen, men det hör väl inte till rutinen.

Här är väl den enda skillnaden som jag märkt mellan moderbolaget och Blue1. På SAS får man först en tom kaffemugg, som senare blir fylld med kaffe. Hos Blue1 skall du beställa kaffet tillsammans med allt annat. Personligen föredrar jag SAS sätt, jag även på korta flygningar skulle jag helst äta först något salt, och sedan ta kaffe och något sött. Kaffet kallnar medan jag ”njuter” av mitt knäckebröd eller health bar (ok, med 29% honung är den inte salt precis…) så då väljer jag inte att ta kaffe och sött alls.

 Sämst med 717:orna är PA-systemet. Kaptenens hälsning kunde oftast lämnas bort då den inte hörs. Antingen är volymen på tok för låg, eller så har kapten mikrofonen i strupen så det bara hörs schhh scchh schhh. Dessutom måste Blue1 ha någon rutin på detta också, då den i 9 fall av 10 kommer precis då man passerar Visby… Vissa av 717:orna har en automatisk inspelning på amerikansk engelska som börjar då skylten för säkerhetsbältet tänds. Av någon anledning kommer den alltid med en närmast öronbedövande volym. Varför man inte slipper den inspelningen vet jag inte, varför volymen är så hög kan jag inte heller säga och vilken roll den har förblir också oklar, då kabinpersonalen ändå har sina egna upprop. 

Nåja, skall inte recensera mera 717:orna generellt, men om någon från SAS/Blue1 råkar läsa så skulle det vara intressant med en kommentar…

 

Ankomst

Om själva ankomsten finns inte så mycket att skriva om. Oftast brukar kabinpersonalen prestera en ”tack, hej” på vägen ut, precis som idag. Dock måste jag säga att jag tror jag aldrig sett någon av piloterna komma ut och säga adjö åt passagerarna, något vilket inte är helt ovanligt hos moderbolaget. Det skulle jag gärna se även hos Blue1.

 

Slutsats

Med undantag av planets och uniformernas utseende, samt några andra pyttesmå detaljer skiljer sig en Blue1-opererad SAS flygning inom Norden på intet sätt från en ”vanlig” SAS flygning. Jag saknar något mer ätbart under flygningen, och jag tror det är många som delar den åsikten med mig.

Att flyga Plus inom Norden för servicens skull känns dumt. Då jag flyger Plus är det närmast för att jag behövt en ombokningsbar biljett eller att Plus varit det enda som funnits kvar. Skulle jag vara statuslös skulle jag kunna överväga det pga Fast Track och lounge, och så är det ju dubbla EB-poäng förstås.

Tack för att du läste!