Bakgrund och introduktion

Reser mycket till USA och en hel del till Asien, Afrika, Latinamerika, Europa. Denna gång var dock min första tur till Japan. Utresa ARN-CPH var med den nya 320neo i SAS plus, CPH-NRT och även NRT-CPH i Business med 340 nya kabinen. CPH-ARN i SAS plus med en rejält medfaren 727.

På flygplatsen

Tar vanligen bil till Arlanda och står i P53, P51 eller Skycity. Den här gången blev det P53 mot en öppen yttervägg, vilket skulle visa sig bli ödesdigert. Med endast carry-on var jag i guldloungen på 15 minuter. Vi kom något sent till Köpenhamn så det blev snabbmarsch från B18 till C20. Lätt att hitta och snabb passkontroll mitt på eftermiddagen. Narita var mycket smidig att ta sig runt på, Japansk effektivitet med tilldelning av immigrationdisk av en person vars jobb verkade vara att säga ”1”, ”2”, ”3” etc och peka på motsvarande tulltjänsteman. Väl igenom så var det lätt att hitta ut och jag möttes av en chaufför med en skylt med mitt namn.

Lounge: SAS Gold Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

ARN-CPH: Planet var sent in så vi fick en försening på 30min, jag hade en timme transfer så ingen fara. När det rapporterades ”boarding completed” förklarade Kapten att orsaken till förseningen var att de var ovana vid det nya planet och att check listan tog längre tid då.. Den nya flygplanstypen är smakfull i SAS nya dovare färger. 3-3 även i business. De tog kavajen på galge för den som ville i SAS plus.
CPH-NRT: Sen in till gaten möttes jag av leende och trevlig personal och jag tog mig raskt till mitt säte (9H). SAS Airnus 340 med nya kabinen är faktiskt riktigt bra! Snyggt gråsvart, brunt och aluminium. 9H är det näst sista business sätet bakom galley och toalett. Det är en minikabin med 2 rader 1-2-1. Generellt skulle jag rekommendera jämna nummer och yttersäte (A resp H), då har man ett bord mot gången och sitter riktigt avskilt. Rad nr 1 och 9 har mest benutrymme. SAS har tagit till sig kritiken mot deras gamla business produkt som var mycket omodern. Nu tycker jag de ligger framför många Star Alliance kollegor på flera punkter. Även här tog personalen ytterplaggen på galge och man fick ett glas champagne eller juice.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var bekväm både i sitt och liggläge, dock tror jag personer på 185 och uppåt får det svårt att ligga helt utsträckta. Kontrollerna är tillräckliga men ganska enkla. De är lite svårt placerade, man fick liksom vrida sig för att nå dem och det som reglerade liggläget kunde man komma åt oavsiktligt. Inget större problem dock. SAS har samarbetat med Hästens och man får madrass, kudde och täcke av relativt hög kvalitet. Amenity kitet var enkelt men faktiskt tillräckligt. Allt nedstoppat i en svart tygpåse med dragkedja.
Underhållningssystemet är bra tekniskt med skarp kontrastrik bildskärm och bra kontroller. Tyvärr kunde man inte vinkla skärmen så dels blänkte det lite från fönstren och dels kunde man inte titta när man hade stolen i liggläge. Utbudet var något skralt och samma på ut- och hemresa.

Internet ombord

Långsam Wifi som var gratis för Eurobonus medlemmar. Dög till mail, facebook och lite enkel surfning.

Måltider och Service

Bra mat, inte bäst men med tre val (kött, fisk, veg). SAS kabinpersonal på longhaul verkar ha tränats lite mer än de som flyger på ”boskapslinjerna”. Överlag trevliga och nordiskt tillmötesgående.

Sömn

Vilade skönt och sov några timmar. Var rädd att jag skulle störas av toalett/galley men det var inga problem alls. För den som är väldigt känslig rekommenderas stol 4A/H eller 6A/H.

Ankomst

Innan middagen kvällen innan hade kabinpersonalen frågat om man ville bli väckt till frukost eller sova. Jag valde frukost och det var alldeles lagom lång tid innan landning. På NRT var avstigning direkt vid terminal (ingen buss eller dylikt). När jag kom till P53 så hade det vräkt ned snö (värsta på 100 år tydligen) så frugans lilla bil var täckt av snö…

Slutsats

SAS nya long haul har ett bra värde. Enligt uppgift har nu alla 340 kabiner uppgraderats (?). 320neo var tyst och snabb, hästlängder före den mycket trötta 727 jag flög hem i. Det är förstås även en födel att flyga via Köpenhamn framför Frankfurt eller andra hubbar längre ned i Europa. Maximal tid att jobba/sova på långa delen och kort resa till Köpenhamn med flera hemresealternativ om man skulle vara sen.