Bakgrund och introduktion

Syftet med resan var att få några dagars ledighet och samtidigt få nöjet att se ett urval Broadway föreställningar. Valet av Icelandair Saga Class baserades på det förmånliga priset samt möjlighet till fri avbokning. Bokningen skedde ca 4 veckor före avresa.

Denna recension avser hela resan ARN-KEF-EWR-KEF-ARN.

På flygplatsen

På Arlanda gick incheckningen snabbt i dedikerade Saga Class incheckningsdisken. Tjejen i incheckningen meddelade glatt att Fast track ingick, vilket det senare visade sig att det inte gjorde. Ingen information vid incheckningen om vilken Lounge som gällde för Saga Class resenärer. Vid loungerna framgick att det vara SAS. SAS loungen var välbesökt, tyvärr var utbudet av mat & dryck ganska tråkigt.

På Newark var incheckningen mer korrekt. Vid incheckningen meddelades att Priority Lane samt Lufthansa lounge gällde. Båda uppgifterna var korrekta och tjänsterna var utmärkta. Lufthansa loungen hade ett trevligt utbud av varma och kalla smårätter. Dryckesutbudet var även det generöst.

Lounge: Icelandair Saga Lounge, Reykjavik Keflavik (KEF)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

På Arlanda var det Priority boarding för Saga Class resenärer. Ombordstigning skedde via främre dörren, vilket gjorde att alla passagerare passerade revy. Boeing 757 är gamla och det märks vid första intrycket. Ingen pre drink var serverad.

På Keflavik (till USA) var det ingen Priority boarding. Det var en ganska stökig boarding. Ombordstigning via dörr 2, vilket gjorde att vi i Saga Class satt ostörda under hela boardingen. Mousserande vin serverades som pre drink. Necessär delades ut.

På EWR var det priority boarding. Även här ombordstigning via dörr 2. Mousserande vin serverades som pre drink. Necessär delades ut.

På KEF (mot Sverige) var det ingen priority boarding, men det ”stök” som var på utresan uppstod inte. Ombordstigning via dörr 2. En morgonshot smoothie serverades som pre-drink.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna kan inte jämföras med andra bolags Business class. Det känns som First Class inrikes USA. Stolarna är breda och bekväma, dock kan de inte lutas speciellt mycket. Kudde och täcke till varje säte. Därtill får man bra hörlurar. På USA sträckorna även en liten necessär.

Underhållningssystemet känns ganska gammalt. Det finns ett 30 tal filmer, ett 40 tal tv serier, musik och lite annat. Inget att hetsa upp sig över. Dock är det ett mycket bra internet, så att underhållningen fixar man lättast själv via sin smartphone.

Internet ombord

För Saga Class resenärer ingår Internet för två enheter. Internet fungerade utmärkt. Streamade flera avsnitt av Sveriges Radio’s ”På Minuten” vilket fungerade utmärkt. Internet finns inte på alla av Icelandair’s maskiner. På de som jag flög med hade alla Internet.

Måltider och Service

Genomgående så är personalen Isländsk både till börd och uppträdande. Ett korrekt uppträdande under hela resan men inte det ”lilla extra” man ibland kan uppleva på andra flygbolag.

Mat och dryck var genomgående av bra kvalitet och smak. För alla flygningar fick vi en dryckesguide där vinerna presenterades samt övrig dryck, samma utbud på alla segment. Dryckesutbudet var lagom generöst och ville man ha mer var det aldrig ett problem. Varma nötter servades till drycken KEF-EWR-KEF, snacksblandning ARN-KEF.

På varje segment erhölls en beskrivande meny.

På sträckan ARN-KEF serverades en kall rätt (typ potatissallad och rostbiff) med efterrätt. Smakade ok samt var mättande. Inget val av maträtt fanns.

Sträckan KEF-EWR kunde man välja på tre varmrätter. Jag valde lamm vilket smakade väl. Till förrätt en hummersallad. Förrätt och huvudrätt på samma bricka. Efterrätt inkl kaffe & Baileys serverades separat.

EWR-KEF segmentet erbjöds två huvudrätter. Mitt val blev typ Chicken Masala. Kycklingfilen var stor och mättande. Till förrätt en mycket god carpaccio med blue cheese. Efterrätten var en mäktig chokladkaka. Smakade överlag mycket bra. Innan landning fick vi kaffe & croissant.

KEF-ARN är en morgonflygning. En rejäl varm frukost med korv, omelette, stekt potatis samt god Isländsk yoghurt. Därtill flera brödsorter. En riktig stor frukost.

Sömn

Varje segment är ganska kort – 3 h till Island och 4,5-5 ,5 h vidare till USA – vilket gör att sömn möjligheterna är ganska begränsade. Matserveringen tar  ca 1,5 h. Stolarna inbjuder inte till längre sömnstunder utan mer till kortare ”slummer”.

Ankomst

Vid landning i EWR var vi igenom pass, tull och uthämtade av bagage på 10 min! Inga andra flighter ankom samtidigt och Saga Class bagaget var redan framme när man kom till bagaget. Saga Class bagage levererades separat.

På ARN kom även Saga Class bagaget först, men tillsammans med övrigt bagage.

Slutsats

Saga Class är hårdvarumässigt ganska långt från övriga bolags Business Class. Dock är mat och dryck helt OK. Personalen är korrekt men lite ”Isländskt kyliga”. Transfern i KEF går på 1 timme och funkar bra (även om det var lite stök vid ombordstigningen till EWR). Saga loungen på KEF är trevlig och har ett bra utbud för de ca 30 minuterna man har tid att vara där. Transfern på KEF funkade överlag bättre än jag trodde det skulle göra.

När är Saga Class ett alternativ? Om du som resenärer funderar på en Premium Economy produkt, då är Saga Class ett bra alternativ. Visst är transfern på KEF en nackdel, men funkar som sagt bättre än förväntat. Stolarna skall ses som Premium Economy. Men har man dessa förväntningar, så levererar Icelandair en trevlig upplevelse.