Bakgrund och introduktion

För att slippa lite av den svenska vintern med snö och rusk har vi bestämt beslutat att åka Sydöst, närmare bestämt, Hong Kong, Auckland, Sydney och Singapore.
Detta är en utav de 7 flygningarna vi gjorde under december -13 och januari -14.
Femte benet tar oss till Singapore med några nätters övernattning.
Hela resan finns som en tråd här; http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/15275-jul-nyarsresa-sydoest-134-a.html

På flygplatsen

Ingen kö vid incheckning och separata diskar för business och first.
Var dock tvungen att kontrollväga en utav (två) kabinväskorna av någon anledning. Förvisso var min lite tung, men efter jag sa att den innehåller en dator och en jacka var det inga problem, agenten sa att ”ta ut datorn och jackan när du kommer till gaten”.

Immigration och säkerhetskontrollen gick fort tack vare att vi fasttrack-kö, mycket trevlig personal både stationerna.

Efter att ha gått igenom taxfreen blir det en trappa upp till Qantas Business lounge.
Helt OK lounge, kall mat mat, varmt så där.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Fick en välkomsthälsning med namn när vi gick ombord. Endast en brygga ansluten till första dörren, blev höger i stället för vänster. Första intrycket när man satte sig var att det inte finns speciellt mycket avlastningsyta. Sitter man vid fönstret är funkar det att lägga grejor mellan stolen och flygkroppen.

Valet mellan välkomstdrink var standard, dvs vatten apelsinjuice och champagne. Champangen som serverades på detta flyg var det Tattingar Cuvee Prestige Brut, vilken valdes, gott!! Påfyllning kom snabbt.

Fanns även ett par andra varianter av champagne, Billecart-Salmon Brut och Charles Heidsieck Brut Reserve, på menyn.

Innan take-off kom även necessär.

Stolen och underhållningssystemet

Vet inte om jag riktigt tycker om denna säteskonfigaration, 2+2+2, visst jättebra om man är 2 som reser, men känns lite klaustrofobiskt med dessa shell-säten, dåligt med förvaringsyta som jag sa tidigare under ”boarding och första intryck”
Sätena är inte helt optimala, väldigt lätt att tappa saker, jag hade min snusdosa i fickan, den ramlade ut och hamnade nånstans i sätet, som tur var kom den fram efter lite letande. Paddan har oxå haft en tendens att ramla ner mellan sättet och mittstödet.

Man måste lägga i stort sett allt i sätet när man reser sig upp.

Sätena är sköna att sitta i, ligga i eller ha relax-läge, tv-skärmen ok, men kanske lite för liten att ha i det sätet framför sig, lite svårt att läsa ev text

”Fjärrkontrollen” sitter lite dåligt till, om man vänder sig i sätet är det väldigt lätt att komma åt knappen om service eller byta kanal.

Måltider och Service

Menyn presenterade 4 förrätter, ”Small Plates”, 5 huvudrätter och 4 desserter
^ Cream of Mushrooms Soup with Thyme Croutons
^ Yamba Prawn Salad with Greens Beans, Tomatoes, Artichokes and Olives
^ Game Terriane with Mustard Fruits, Watercress and Crostini
^ Mozarella, Roasted Capsicum and Radicchio Pizzetta

Mitt val var;
^ Cream of Mushrooms Soup with Thyme Croutons helt ok bara lite Till detta mer skumpa.
^ Herb Crusted Lamb Rack with White Onion Puree, Thyme Roasted Potatoes and Sauteed
^ Selection of Cheese served with Accompaniments

Soppan helt godkänd, kanske lite tjock. Surdegsbörd serverades oxå, väldigt gott.
Lammet perfekt stekt
Till dessert blev det ostar, portvin och jättegott kaffe (från en pressbryggare).

Osten vältempererad, likaså portvinet, alla tre sakerna väldigt goda.

Vad det gäller matserveringen på Qantas så var det vit duk på bordet, ingen bricka utan tallrikarna och glasen kom separat. Qantas vin kan man inte klaga på, skulle vilja säga att NZ + QF har de bästa ombordvinerna jag har smakat.

Cabincrew väldigt bra, har aussie-mentaliteten, gör vad de ska och lite mer.

Under denna dagsflygning har de gått igenom kabinen, med mer vatten, plockat undan från borden, men inte kommit och frågat om mer vin etc. Antingen hämtat i ”snackbaren” eller tryckt på knappen. De, crew, kommer väldigt fort om man man trycker på knappen.

Blev endast en matserveringen på 8h+, men mer kaffe kom runt 1,5h före landning, kan tycka att det borde vara nå’t mer mataktigt innan landning.

Sömn

Till viss del kan man säga att detta var en dagflygning och jag var inte speciellt trött, men sätet nedfällt var hårt

Ankomst

Inflygning gick skapligt snabbt och kapten ropade ut ”prepar for landing” 15-20 minföre landning. Normalt brukar ju säkerhetssymbolen komma upp i samband med det, men det tog en stund till, runt 4-5 min före landning kom den upp. Besättningen hade nästan satt sig själva, men tog en ny sväng genom kabinen.

Av som nummer 2, framme vid immigration ingen kö och våra väskor kom bland de 10 första. Tog runt 10-15 min från flygplansdörren till terminalens ytterdörr, där blev det varmt

Slutsats

Fräsch kabin och god mat. Cabincrew väldigt bra, har aussie-mentaliteten, gör vad de ska och lite mer.

Skulle välja Qantas igen men de är inte i mitt toppskikt. Denna flygning känns lite ”lagom”, inte vare sig topp eller botten.