Bakgrund och introduktion

SAS började på kvällen ställa in avgångar och 19:10 kom sms:et att SK1045 med avgångstid 13:30 dagen efter var inställt, ringde upp kundtjänst på SAS och fick efter 40 minuter i kö prata med en trevlig engelsktalande kvinna som jag förklarade mitt ärende åt och Nextjet från Gällivare blev svaret. Sagt och gjort så var det bokat och några minuter efter samtalet dök det upp en bekräftelse och jag checkade även in.

På flygplatsen

En fundering uppstod hur jag skulle ta mig till flygplatsen och valet föll slutligen på en taxi för sträckan på 12 mil. Jag har aldrig flugit till eller från Gällivare vad jag kan minnas och flygplatsen var av mindre modell. Fick lite flashbacks från 2014 och andra mindre flygplatser i Sverige som Kalmar, Ronneby etc. Liten men med trevlig dekoration och utformning! Är mitt svar. Inte någon större folksamling, men rätt många för att vara över en timme kvar till boarding tänkte jag. Hade fått mitt boardingkort på SMS vilket gjorde att jag efter några varv beslöt att gå till säkerhetskontrollen som gick smidigt. Nackdel när man gjort det är att man kommer till ett mindre rum som blir väntyta tills man går ombord. Finns kaffe/te/vatten och toalett men jag hade ändå rekommenderat att vänta utanför säkerhetskontrollen så länge man kan.

Ombordstigning och första intryck

Tillslut vaknade högtalarsystemet till och man uppmanade till boarding genom att dörren ut öppnades. Fria sittplatser fick mig att tro att det skulle bli rusning, men jag upplevde boarding som väldigt Svensk med ett fungerande kösystem i lugn takt. Smal och brant trappa in till flygplanet och känslan av ATR 72-600 som jag flugit några gånger förut gjorde sig påmind, men jag kan inte riktigt säga om det var bättre eller sämre vid en första anblick men kabinen kändes lite äldre när jag promenerade bak och hittade en tom plats på 13A.

Stolen och underhållningssystemet

2 + 2 rader och stolen var faktiskt riktigt skön och nog i det bättre segmentet om jag tänker ekonomiklass, en stor nackdel var däremot att när tjejen bakom använde stolsfickan så kändes det och nu vet jag inte vad hon placerade dit, men det blev en oskön känsla i ryggpartiet. Men annars en helt okej produkt för ändamålet.

Måltider och Service

En klass för hela planet där alla fick köpa mat, dryck och snacks och jag blev faktiskt imponerad av sortimentet. Inte bara hade man bara ordentliga mackor, det fanns även wraps och fruktsallad. Priserna var bra och jag måste säga att jag gillar konceptet, här har SAS något att lära sig BIG TIME!

Ankomst

Ankom till Arlanda med ett försprång på ungefär 10 minuter, kul att få uppleva Terminal 3 (eller?) På Arlanda, första gången för mig.

Slutsats

Jag tycker Nextjet erbjuder en bra produkt, men jag är inte allt för kär i ATP som flygplan trots allt, nog för att det fungerar för 2 timmar och 10 minuter utan minsta problem, kabinen känns även rätt luftig. Mat, dryck och snacks sortimentet får en guldstjärna! Det jag upplevde som dåligt var när personen bakom använder stolsfickan och hela idéen med free seating. Men jag skulle inte ha några problem att välja Nextjet igen 🙂