Bakgrund och introduktion

Gjorde nyligen en resa till New York för att avnjuta ett gäng konserter. Fick ganska tidigt tag på billiga biljetter i ekonomiklass med Lufthansagruppen (4 000 kr ToR).

Överresan gick med SAS/Lufthansa från Arlanda via Düsseldorf. I Düsseldorf bordades LH 408 mot Newark och plats 20A på en av de Airbus 340 som Lufthansa konfigurerat med endast Business och Economy. Ombordpersonalen hade uppmärksammat att jag fyllde år och bjöd mig och sällskapet bredvid på champagne till aperitif och som skål. Mycket trevligt och uppmärksammat. Som alltid en mycket prisvärd ekonomiprodukt med LH över Atlanten.

På flygplatsen

I går skulle jag så resa med Swiss 15 från JFK kl 21 och ankom ganska tidigt till flygplatsen, ca 2,5h innan avgång. Vid incheckningen, där jag välkomnades mycket sympatiskt, vänligt och glatt frågade efter artighetsfraserna om möjligheten för en uppgradering till Business – eller en cash upgrade. Tjejen som hjälpte mig sökte assistans från en kollega som kom och assisterade – det fanns platser i business men min bokningsklass (K) gjorde att uppgraderingen skulle gå på 1 200 USD. I spannet mellan frågetecknen och assistansen meddelar förresten tjejen i incheckningen att hon Prio-taggar mitt bagage oavsett hur det går med ev. uppgradering. Det lönar sig att vara trevlig.

Jag avböjde 1 200-dollarserbjudandet, men i samma sekund kommer någon bakom disken på att det finns ”limited special upgrade” på flygningen(?). Det är maximalt tre sådana på LX 15 den här kvällen, och jag är den första som kommer använda erbjudandet; 500 USD är priset. Deal. Medan min väska rullar i väg på bandet går jag till biljettdisken och betalar och får biljetterad min uppgradering. Nytt boardingkort ställs ut och sedan mot loungen.

Loungen på JFK var lugn och stilla. Den varma mat som serverades utgjordes av kycklinggryta med haricots verts. Jag nöjde mig med ostbitar, cocktailtomater, salta kringlor och dryck.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag tilldelades 6A som är första raden och singelplats i Business på Swiss Airbus 330. Det var god beläggning i businessklassen på den här turen, bara någon enstaka ledig plats kvar i kabinen. Champagne (Duval-Leroy NV), juice och vatten serverades före push-back.

Måltider och Service

På menyn stod:
Säsongens grönsallad

Lammytterfilé, rödvinssky, polenta smaksatt med lavendel
eller
Grillad kycklingfilé, vete-risotto, skysås, smörade haricots verts
eller
Havsabborre, gräddig apelsinsås, pilaffris
eller
Spätzlegratäng, Gruyèreost, stekt lök

Blåmögelost och Appenzeller (alltför milda, tyvärr)

Cannoli-mousse

Vinlistan bestod förutom champagnen av två vita och tre röda:
Gropp Müller-Thurgau från trakterna kring Bodensjön (CH)
Vermentino Bolgheri från Toscana

Nussbaumer Pinot noir, som analogt med det vita vinet, kom från norra Schweiz
Ilatraia, en cuvée från Toscana
L’Hirondelle de Faugeres, Merlot från Bordeaux (Grand Cru Classé)

Eftersom jag är förtjust i ost valde jag pastagratängen med Gruyèreost. Den var riktigt god. Genomgående champagne.

På maten följde vad man ville dricka, men eftersom klockan då var närmare 22.30 så blev det te, en chokladbit och sedan viloläge. Man samlade även in frukostformulären där man kunde göra olika val av frallor, wienerbröd, croissant, kaffe, te, Nespresso, frukt, yoghurt, fruktyoghurt, juice, smoothie, vatten.

Sömn

Businesstolarna går att sänka till en helt flat bädd. Jag tyckte emellertid att det var hårt och trångt (var göra av armarna?) varför jag sov mycket bekvämare i ett generöst loungeläge. Fin ”massage”-funktion samt bra ben- och fotstöd. En bra nattflygning, tyst och kolsvart i kabinen och inget onödigt spring. Kabinpersonalen informerade hela farkosten om att det inte var tillåtet att planlöst strosa omkring i kabinen.

Ankomst

Frukosten börjades serverads ca 75 min innan ankomst till Zürich. De som ville kunde även äta stor frukost (fram till kl 13) i Swiss ankomstlounge som ligger utanför transitområdet på Zürichs flygplats.

Slutsats

Ombordpersonalen var uppmärksam, trevlig och personlig utan att vara påträngande.
Cash-upgrade på Swiss på det här sättet är ett smidigt sätt att resa gott till ett ganska facilt pris.