Bakgrund och introduktion

Liksom många andra här på BusinessClass.se älskar jag att resa. Senaste åren har jag tillbringat 100-150 dagar om året utomlands på nöjesresor, flugit närmare 10 000 mil/100 000 km vilket resulterat i 100-170 timmar i flyg per år. Har SAS EuroBonus Silver (tack vare SAS EuroBonus American Express Elite-kortet). Reser annars för mycket med blandade flygbolag (allt från Emirates, Britis Airways, American Airlines till lågprisbolag som Norwegian och Ryanair).

För att stilla min reseabstinens bokade jag in en bonusresa (EuroBonus Amex 2-4-1) till Hong Kong 2016-02-22 och en bonusresa till New York 2016-03-11. Efter detta fick jag förmånen att bli bjuden på en New York-resa 2016-02-18 med hemkomst till Arlanda 2016-02-22, och det var ju naturligtvis inget jag ville tacka nej till, även om det skulle resultera i endast ca 6 h på Arlanda innan jag skulle vidare till Hong Kong (13 h tidsskillnad och närmare 18 h i luften på ett dygn).

Totalt blev det alltså sex flighter med Airbus A330 och A330 Enhanced (och två anslutningsflyg B737 ARN-OSL på sista resan). Två av dessa sex A330-flighter var Business Class och övriga fyra var SAS Go från början, som jag senare lyckades uppgradera. Summerade flygtiden till totalt ca 56 h, varav 46 h i Business Class.

Jag hade inte varit i Hong Kong tidigare, men New York är ett favoritresmål med åtta besök senaste fem åren.

På flygplatsen

Incheckningen gick smidigt med trevligt bemötande vid alla tillfällen (ARN+EWR+ARN+HKG+ARN+EWR).

1) Arlanda inför flighten ARN-EWR (2016-02-18)
Säkerhetskontrollen funkade som vanligt, var ändå inga direkta köer den tid jag passerade. Uppgraderade min SAS Go-biljett till Business Class för 40 000 EuroBonus-poäng. Fick SSSS på boardingkortet och extra stickprovskontroll (Secondary Screening) som genomfördes vid gaten.

2) Newark inför flighten EWR-ARN (2016-02-21)
Allt gick smidigt även här, uppgraderade min SAS Go till SAS Plus då det tyvärr var fullt i Business Class. EWR är en tråkig flygplats så tiden spenderades i loungen så länge det gick. Loungen känns riktigt bra, kanske beror det på just att omgivningen inte är så imponerande. Det märks att flighter från EWR till CPH+ARN+OSL går med kort mellanrum, det går ganska fort från att vara tomt i loungen till att folk letar efter lediga sittplatser.

3) Arlanda inför flighten ARN-HKG (2016-02-22)
Vid ankomst till Arlanda gick jag genom passkontrollen, hämtade min väska, gick upp en våning och checkade in den på nytt, nu med destination HKG. Resan ARN-HKG var bokad i SAS Go som en bonusbiljett. Redan vid incheckning av väskan anmälde jag mitt intresse för en uppgradering. Efter att ha tillbringat några timmar på flyget EWR-ARN i SAS Plus var jag måttligt intresserad av att flyga i SAS Go. Resan uppgraderades för pengar, 4 499 kr per person. Hade för mig att det inte skulle gå att uppgradera bonusbiljetter/poängresor, men det gick lika smidigt som vanligt.

4) Hong Kong inför flighten HKG-ARN (2016-02-27)
Hemresan var från början bokad i SAS Business, och allt flöt på smidigt på flygplatsen. Tidig flygtid, så allt hade inte öppnat på flygplatsen. Vi gick till Thai Airways Royal Silk Lounge. Inte någon imponerande lounge, varken inredningsmässigt eller på utbudet av tilltugg.

5) Arlanda inför flighten ARN-OSL-EWR (2016-03-11)
Resan var bokad i Business Class via OSL. Anledningen till det extra stoppet var enbart bättre tillgänglighet på bonusresor. Besökte loungen i väntan på flyget till OSL. Hade 40 minuter att ansluta till OSL-EWR-planet, men det gick snabbt i passkontrollen och boarding var redan påbörjad när jag kom fram till gaten.

6) Newark inför flighten EWR-OSL-ARN (2016-03-14)
Resan var bokad i SAS Go, men jag uppgraderade även denna bonusresa för pengar (499 USD). Tillbringade extra lång tid i loungen då mitt resesällskap flög hem med CPH-flighten som avgick lite tidigare än OSL-flighten.

Lounge: Thai Airways Royal Silk Lounge, Hong Kong International (HKG)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Trevligt bemötande och smidig ombordstigning både i Business och SAS Plus.

Första intrycket var att Business Class i nya kabinen var ett rejält lyft från den gamla motsvarigheten.

Airbus A330 vs A330 Enhanced

Kändes inte så annorlunda på Airbus A330 Enhanced jämfört med vanliga A330, mestadels på köket och toaletterna som det märktes skillnad.

Stolen och underhållningssystemet

5 fligheter i SAS Business

Efter att ha tillbringat senaste månaderna mestadels i ekonomiklass blir jag positivt överraskad av SAS Business Class. Den är ett rejält lyft jämfört med gamla Business Class innan kabinrenovieringen. Det kändes lyxigt, som något jag kunde bli van vid. Stolen funkade bra att sova på både sida, mage och rygg. Design och färgsättningen föll mig i smaken. På bilden jag lagt upp är stolen inte nedfällt helt, och inte heller färdigbäddad.

Jag tycker att det var stor skillnad i rymlighet mellan främre raden (1) och övriga rader. Kan varmt rekommendera att sitta på första raden.

1 flight i SAS Plus (Premium Economy)

Jag hade inte någon tidigare erfarenhet av SAS Plus och blev positivt överraskad även här. Trots att utresan uppgraderades till Business Class kändes Plus ändå riktigt bra. Jag var trött och sov större delen av resan, också som en förberedelse inför ARN-HKG som skulle komma bara ca 6 h efter ankomst till ARN.

Underhållningssystemet var i princip likadant, men med mindre skärm, vilket kompenserades av att jag satt närmare skärmen.

Internet ombord

Internet ombord funkade överlag mycket bra. Däremot hade jag inte tidigare kännedom om att WiFi inte skulle vara igång över Kina, så stora delar av resan var vi utan den funktionen. Har med lagar/regler att göra, så inget SAS kan påverka.

Måltider och Service

5 fligheter i SAS Business

Servicenivån var mycket bra på fyra av fem flighter. På en av dem kändes besättningen lite trött, så den får godkänd som betyg. På tre av flighterna så fick jag samma meny, men jag kunde ju variera mig då det fanns flera val. Positivt överraskad över maten överlag.

1 flight i SAS Plus (Premium Economy)

Maten var helt ok i SAS Plus, även om den inte alls var i närheten av Business Class-upplevelsen. Servicen var däremot bra även här.

Sömn

Hemresorna från EWR funkade bra sömnmässigt. Utresorna sov jag bara kortare stunder på, men det bör ju ha med flygtiderna att göra (förmiddags- respektive kvällsflyg).

Allra bäst var det på sista hemresan, då passade jag in rätt tid direkt hemma utan att tänka på att jag dagen innan befunnit mig i New York.

Slutsats

Flygresorna

För mig som nöjesresenär är SAS Business en riktigt skön upplevelse, rentav beroendeframkallande. Får se hur det känns att resa i lågprisflyg nästa gång.

Jag är ju en stor förespråkare av att stanna minst en vecka vid interkontinentala resor, men hade tyvärr inte möjlighet att vara borta mer än vad jag redan var. SAS Business gjorde att själva flygresorna gick smidigt och att jag fick goda förutsättningar för sömn.

Men den största upplevelsen är ju alltid resmålen och människorna 🙂
”A journey is best measured in friends, rather than miles.”

New York

Osäkerheten på vädret i februari-mars blev tydlig, från att ha vinterjacka och frysa i februari till att strosa runt i rena vårvädret i Central Park bara tre veckor senare. Finns ett par bilder från New York uppladdade också.

Hong Kong

Passar på att tipsa om The Ritz-Carlton Hong Kong (Kowloon), fantastiskt hotell med grymt bra restauranger (en respektive två Michelin-stjärnor) samt baren Ozone 490 m upp. Ena bilden är utsikten från rummet på våning 113, ca 450 m upp, och den andra är från frukosten på våning 102.
Bytte sedan till ett annat hotell i Wan Chai på Hong Kong Island för att få uppleva mer.