Bakgrund och introduktion

Vanligen flyger jag SAS som har en stabil produkt såväl online, som på flygplatser och i luften.
Det råder oftast också en hemtrevlig atmosfär ombord hos SAS som kabinpersonalen i högsta grad bidrar till.

När jag skulle resa hem från Luleå i måndags skulle väntan på nästa SAS-avgång bli för lång, så jag valde Norwegian istället. Det var några år sedan sist, så jag såg fram emot (den korta) resan. Det kom jag att ångra.

På flygplatsen

Luleå flygplats är trevlig, inte minst efter den behövliga ombyggnaden. Säkerhetskontrollen var utan kö och med ett trevligt bemötande. Jag var sist till gaten, där en trevlig kvinna tog emot och hälsade mig välkommen med förnamn. Det här lovade gott än så länge.

Ombordstigning och första intryck

Jag hade Flex-biljett, en biljett som ger möjlighet att förboka sittplats. Jag hade plats vid fönstret på rad 2. Det står två flygvärdinnor i främre galley, men de pratar med varandra och gör ingen notis av mig. De ser allmänt ointresserade ut, och jag längtar redan tillbaka till SAS varma välkomnande.

Första intrycket av kabinen är att det är luftigt. Boeings Sky-interiör är trevlig och ger bra med förvaring av handbagage. Däremot är det lite allmänt rörigt ombord. Lite som att komma ombord på en charterflygning. Det går förstås också att se som något positivt om man vill, att Norwegian lyckas locka en publik som kanske inte flyger så ofta. På raden bakom min sitter en mamma med två mindre barn. Det är kanske inte den bästa seatingen om man vill hålla lugn och ro för sina premiumpassagerare på de främsta raderna. Men Norwegian har kanske inte någon sådan policy.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är av märket Recaro, och som alltid är dessa stolar skönare än de ser ut. Läderklädsel tycker jag personligen bidrar till ett mer svalt intryck, och jag gillar som sagt den mer hemtrevliga atmosfär som tygstolar också bidrar till. Något underhållningssystem är inte igång, däremot visas säkerhetsgenomgången på skärmar i panelen. Inte heller musikkanalerna fungerar.

Internet ombord

Jag försöker länge få igång WiFi ombord, men lyckas inte. Telefonen hittar WiFi och kopplar upp sig, men ger ingen kontakt mot internet. Om jag var ensam om problemet ombord eller om det var ett generellt problem vet jag inte.

Måltider och Service

Inget är gratis på Norwegian, så det är försäljning från vagn. Den passerar fort igenom flygplanet och ingen frågar mig, eller min stolsgranne, om vi är intresserade av att köpa något. Inga leenden här heller. Sedan dras draperiet igen och vi ser inte röken av några flygvärdinnor eller någon service innan kabinen ska göras klar för landning. Däremot dras gardinen för med ett snabbt knyck så snart någon besökt den främre toaletten utan att kanske dra draperiet ändå intill motstående vägg. För oss som ser detta är budskapet glasklart: Kom inte hit och stör oss!

Ankomst

Flyget landade på tidtabell och dockade in på Terminal 4 på Arlanda. Ointresset från kabinpersonalen hade nu nått nya höjder när båda(!) stod snett lutade mot inredningen och tummade på sina mobiltelefoner. Det kan förstås ha varit något väldigt angeläget, men kroppsspråket tydde inte på det. Så något ”Tack och hej” blev det inte heller.

Slutsats

Nej Norwegian. Det här duger inte. Planet var fräscht och det gick på tid. Biljettpriset klagar jag heller inte på trots att det var dyrare än den senare SAS-avgången. Men bemötandet var under all kritik. Och det är ju ändå en parameter som inte kostar någonting. Vad gör ni mot era anställda så att de behandlar kunderna på det här viset?

De ”hårda värdena” är kanske viktigast. Men precis som vid alla andra val är det magen som avgör. Så nästa gång är jag tillbaka hos SAS.