Bakgrund och introduktion

Första delen i min rundresa i Asien påskveckan 2015. Jag hade sett till att boka in mig på en flygning med Lufthansas A380 då jag länge velat testa detta. Därav hade jag väl höga förväntningar men man kan vl ändå begära att servicen ombord är anständig?

På flygplatsen

Kom med anslutande SAS-flyg från Stockholm någon timme innan och bagaget var incheckat hela vägen. Jag hade betalat extra för att kunna boka en comfort-plats på över däck. Vid incheckningen visade sig att Lufthansa hade bytt plan och jag var flyttad till ett standardsäte på nedre däck. Hade försökt få Lufthansa att kompensera detta redan innan avfärd, men blev hänvisad till att ta det vid gaten vilket jag gjorde. Ingen som helst förståelse för att jag var missnöjd. Enligt mig är det oftast väldigt korrekt i Tyskland och allt går i tid osv men dom verkar inte ha någon känsla för service när de gör fel. Då ska man bara rätta sig i ledet. Inte positivt.

Ombordstigning och första intryck

A380 med 500 passagerare tar tid att gå ombord på. På min plats satt redan en person som satt sig fel. Personalen var inte beghjälplig och jag talar ingen tyska. Jag fick henne att förstå och flytta på sig.

Stolen och underhållningssystemet

Väldigt trångt eftersom att jag hamnade bakom en underhållningsbox. Planet var nästan 5 år gammalt och en av de första A380 i Lufthansas flotta, men ännu ej uppgraderad inredning. Små och tröga skärmar med litet utbud. Det nästa som jag ville titta på fanns inte med engelsk text.

Internet ombord

Nej

Måltider och Service

Det är här som jag undrar vad Lufthansa höll på med egentligen. Var det något slags nyutexaminerat crew? Normalt så är LH väldigt korrekta och gör allt i rätt ordning. På den här flygningen fick vi inga varma handdukar, inga menykort delades ut. Drink- och snacksserveringen hoppades över. Maten kom före drycken. När jag bad om något att dricka fick jag ett anklagande svar tillbaka. Maten var överkokt och inte alls god. När jag sedan mitt i natten försökte få ett glas vatten till min plats var det ingen som uppmärksammade det och jag fick väcka dom som satt ytterst om mig för att gå själv till galleryt. Där satt personalen och pillade på sina mobiler.

Sömn

Sov ändå helt okej, men väcktes två gånger av långa utrop på tre olika språk om turbulens. Vilka andra flygbolag väcker alla ombord mitt i natten för att påminna om säkerhetsbältet? Ologiskt.

Ankomst

Vi fick cirkulera i ca 40 min innan vi fick landa och det tog 40 min innan mitt bagage kom, inte likt Changi.

Slutsats

Mycket dålig service, långt under mina förväntningar. Hade det inte varit för en helt annorlunda flygning med LH på hemvägen, med helt underbar service, så hade jag tappat förtroendet för LH helt.