Bakgrund och introduktion

Del av jorden runt resa (del 3 av 13)

På flygplatsen

Vi var i god tid på flygplatsen. Incheckningen öppnade 3.5 timmar innan take off. Incheckning gick snabbt och smidigt – vi fick en inbjudan till ITC green lounge. För både passkontroll och security check fanns en ”fast lane” för first och business class – och det var nog tur för köerna var långa och långsamma. Väl inne begav vi oss till Air India loungen (där alla *A resenärer välkomna). Loungen bestod av 2 delar, dels en mindre för First och en större för Business. First var helt tom och Business verkade också ödslig då där endast var några enstaka resenärer. Jag fick använda duschen i First – riktigt skönt efter en dag i Delhis smutsiga luft. När jag sedan kollade buffén (gemensam för båda loungerna) förstod jag nästan varför det var så tomt på folk – riktigt tråkig såg den ut. Några få ”geggor” med obestämt innehåll, svampigt bröd i plast. Ville man ha något att dricka skrevs boardingcard nummer noggrant upp för varje glas. Jag testade något slags Indiskt bubbelvin – hyfsat faktiskt. Annars fanns det inget vi ville ha där så vi begav oss till ITC green lounge – och det var stor skillnad, vilket också märktes på trängseln. Det fanns ett antal varma rätter, både internationella och indiska. Ett bra utbud av indisk vegetarisk mat. (Dock saknades, på asiatiskt vis, knivar – det var inte bara jag som fick kämpa med sked och gaffel vid inmundigandet:-) Dryckesutbudet var också ganska stort och bra (och inte förenat med administrativa rutiner:-), bl a ett hyfsat utbud av starksprit – jag kunde inte låta bli att testa en GT då det fanns Bombay Sapphire och vi befann oss ju i Indien…

Lounge: ITC – Welcome Group Green Lounge, Delhi Indira Gandhi International (DEL)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vi begav oss lite sent till boardingen (möjligen beroende på GT’n i loungen:-). Men inga problem. Boarding till business class via egen brygga. Ombord möttes vi av den artiga thailändska personalen. Direkt delades menyn ut och beställningar togs upp – detta var en 4 timmars flygning med början vid midnatt så brådskan var förståelig då personalen ville att vi skulle få åtminstone några timmars sömn. Bussiness kabinen med sina 5 rader i 2+3+2 konfiguration blev nästan full.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen helt ok att sitta i, men att ligga o sova i … nja. Två nätter tidigare sov vi utmärkt i Air Indias 22” breda och 180 grader lutande stolar. Här var stolarna 20” breda och lutade kanske bara 160 grader – en stor skillnad på en nattflygning som detta.

Jag använde aldrig underhållningssystemet.

Internet ombord

Vet ej – kollade aldrig.

Måltider och Service

Som tidigare beskrivits delades menyn ut snabbt. Maten kom också relativt snabbt efter att vi lyft. Räkor o sallad till förrätt (vi hoppade den – vågade inte testa rå sallad och räkor som tillagats i Indien – säkert fördomsfullt från vår sida). Av de tre huvudrätterna, alla med kött, valde jag kyckling med röd curry. Smakade väl ungefär som något man kan få på vilken personalrestaurang som helst i Sverige – d v s godkänt men inget speciellt. Vad som tilltalade var utbudet av inte mindre än 2 sorters champagne, dels Gula Änkan (bästa valet), och dels Duval-Leroy. En trevlig gest tyckte jag.

Personalen var vänlig och professionell – men inte mer än vad jag tycker man har rätt att förvänta sig.

Sömn

Som jag antytt ovan: stolen gick (nästan) inte att sova i. Åtminstone inte om man är en fullvuxen person som jag, 182 cm och 100 kg.

Ankomst

Ankomst vid den okristliga tiden kl 5 på morgonen. Ca 1 km promenad till passkontroll och bagageutlämning. En fördel med tiden på dygnet var att köerna var mycket korta. Allt gick snabbt och utan problem.

Slutsats

Ja, vad skall man säga? En ”vanlig dag på jobbet” för THAI”. Lounge, bemötande. mat och service – godkänt men inte mer. Stolen underkänt för en nattflygning. (Nästa ”ben” på denna resa var också med THAI – men en annan kärra – läs i en annan recension vad jag tyckte om det.)