Bakgrund och introduktion

Första gången jag skulle flyga den senaste versionen av jumobjet, Boeing 747-8i, detta är Boeings svar på Airbus A380, även om den tar färre passagerare så har den fördelen att den bygger på ett av de vackraste passagerarplanen (om nu ett passagerarplan kan anses vara vackert)

På flygplatsen

Snabb och effektiv säkerhetskontroll som alltid är fallet på Hong Kongs flygplats, varför ska det vara så svårt för alla andra flygplatser att uppnå motsvarande nivå?

Ombordstigning och första intryck

Det fascinerar mig varje gång i denna del i världen att alla ställer sig i en gigantisk kö långt innan boarding påbörjas, själv slår jag mig ner och läser min bok ända tills jag är en av de sista ombord. Ingen anledning att stressa när man ändå bara åker economy, det blir tillräckligt många timmar ändå i den trånga och hårda stolen utan att man behöver rusa ombord som förste man.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna är riktigt sköna för att vara Economy class, stolsdynan gör att man klarar av att sitta de 13 timmarna utan att rumpan domnar bort totalt. Jag hade förväntat mig att underhållningssystemet skulle vara riktigt bra, detta då 747-8i började leveras till Lufthansa 2012, så jag vart lite besviken, utbudet av filmer är Ok om än lite skralt, men framförallt är systemet så segt, så segt. Vad har de petat i för CPU? Säkerligen någon förhistorisk historia, problemet är att systemet upplevs som det har hängt sigt, såg flera andra passagerar som försökte stänga av och sätta på sina underhållningssystem eftersom det inte reagerar på knapptryckningarna (vilket de gjorde om man hade tålamod)

Internet ombord

Provade inte detta då stora delar av flygningen går över områden av världen där FlyNet inte har någon teckning, det fanns en liten timer som visade hur länge till det skulle finnas koppling mot omvärlden vilket var bra. Priserna kändes också Ok, 24h access till FlyNet kostade 17 Euro.

Måltider och Service

Efter take-off hade vi turbulens den första timmen, så måltidsserveringen tog en stund innan de fick ut och det fortsatte vara turbulent, under ytterligare ett par timmar, så därför är bilden på middagen lite suddig. Jag tycker det är lite roligt att Lufthansa försöker ge en trevlig känsla till oss även bak i boskapsklass. Det hela börjar med att man får en fördrink och en meny(!), tänk vad enkelt att ge alla en liten pappersbit så man i lugn och ro kan välja mellan de två måltidsalternativen, detta borde även de andra europeiska bolagen ta efter. Maten var helt klart av god standard för att vara Economy class. Dryck serverades glasvis, vilket jag personligen tycker är synd, jag saknar tiden med de små vinflaskorna o.s.v. i Economy. På den positiva sidan så får man chans till påfyllning vilket är bra, det är så trist att vara på bolag där man ska vara nöjd med ett halvt plastglas vin till middagen. Servicen i vanlig tysk effektiv men lite opersonlig anda.

Sömn

Stolen är bra för att vara en Economy klass stol, man får inte ha för höga förväntningar. Den fälls till en acceptabel nivå och jag gillade att stolsdynan även gled något framåt när man fällde stolsryggen. Särskilt mycket sömn blir det sällan i Economy, att sova sittandes har aldrig varit min grej, så det blir att mata av lite filmer/TV-serier istället. Jag hade valt en bulkhead plats och hade gott utrymme för benen trots att jag är över medellängd.

Ankomst

Planet landade i god tid innan tidtabell och här fastnar man i de vanligt europeiska passkontrollen med köer som tar en stund att vänta sig igenom. Bagaget var redan på bandet när jag kom ner och trodde att jag skulle vänta i vanlig ordning. Tysk effektivitet på topp med andra ord.

Slutsats

En av de bättre Economy class produkter (de är sällan imponerande). Boeing 747-8i var tystare än föregående generation flygplan, så med BOSE brusreducerande hörlurar var det riktigt bekvämt. 747 även känd som Queen of the Skies känns verkligen som ett flygplan, när piloterna efter start navigerade runt för att ta sikte på Frankfurt så känner man att detta är ett flygplan, smidigt, följsamt och nöjsamt. Till skillnad från de andra långdistansplanen som oftast känns lite som flygande containrar.