Bakgrund och introduktion

En test av B747-8i top-floor från Indien i C-klass.

På flygplatsen

BLR är ganska nybyggd och tillhör de flygplatser som har en god infrastruktur och därmed har goda förutsättningar att slussa passagerare  effektivt. Dock har den sina begränsningar i den något modesta hållning av servicenivå som allmänt finns i Indien. Jag har åkt här några ggr och alltid är det något som fallerar. Denna gången var det en tjänsteman som för femtielfte gången kontrollerar pass och boardingkort efter handbagageröntgen. Mitt boarding kort har fel stämpel. Tjafsar emot då jag ännu en gång varit i Indien och är så himla trött på Indisk mentalitet och säger att det inte är jag som stämplat, men blir nekad vidare passage. Det blir att gå hela vägen tillbaka till passkontrollanten för en ny stämpel. Han är dock inte där längre, för han har gått hem etc etc etc. Till slut så har jag 100 inblandade Indiska tjänstemän i mitt ärende och alla dom bara skriker o gapar på varandra. Som tur är så är man en van resenär och har varit med for, så jag står bara kvar lugnt och väntar. 40 min (!) senare kan jag gå in i loungen.

Loungen är väldigt medioker och tråkig. Halvhyfsat utbud, men jag som inte drar mig att äta nästan vad som helst avstår. Kvaliten på sakerna som syns är helt enkelt inte på topp om man säger så. Får bli två st Coca-Cola Zero.

Lounge: Executive Lounge, Bangalore Bengaluru International (BLR)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen avlöpte oerhört snabbt och effektivt, så man kan ju ana någon Tysk expat som drar i trådarna bakom kulisserna. Går på mha främre bryggan, men då jag ska till ovanvåningen, så går man genom hela C bakåt. Resultatet blir att man frontalkrockar med de andra passagerarna i E då trappan ligger precis framför deras ingång från deras brygga. Hur tänkte man här??

Stolen och underhållningssystemet

Hörluren ser inte ut som vanligt. Mycket riktigt är det en ‘reservhörlur’ som FA säger finns om den ordinarie går sönder. Inte ens hon får den att fungera även om hon springer och hämtar diverse mojänger. Blir till byta säte. Hade exakt samma problem på nedvägen för en vecka sedan, så man undrar egentligen over underhållet på planen ??

Fö fungerar allt bra och stolen (flatbed) går mycket bra att sova i även för mig som är 190cm, dock har jag en irriterande iskall luftström rakt på rumpan när jag ligger på sidan. Det känns precis som en vanlig ‘luftblåsare’, men jag hittar inget sånt ovanför mig så det går inte att stänga av. Tar en extra filt istället.

Toppen på B747 är ju erkänt rymlig så förvaringsmässigt är jag helnöjd. Fack, lådor och hyllor överallt med bra volym.

Internet ombord

Provade, men fick inte igång då det krävdes en massa inloggningar, skostorlek, reklam-accept och annat. Tittatde på film på IFE istället.

Måltider och Service

Ett nattflyg, så det blev minimalt med måltider för min del. Två (stora) glas bubbel och lite grillade prawns och sedan sova. Frukosten god, men överlag så ser jag inte att skillnaden mellan Premium Economy’s måltider och Business skiljer stort. Bra i båda.

All personal i topcabin var av äldre årgångar, vilket gjorde att servicen var i toppklass. Dom har varit med förr om man säger så, så det räckte med ett lyft ögonbryn likt en hästhandlarauktion så fick man gjort exakt vad som behövdes.

Pursern kom upp personligen och tackade oss för att vi valt att flyga LH.

Sömn

Bullerdämpande lurar är kanon, dock är dom svåra att ha på när man ska sova. Jag sov gott, trots min längd på 190cm.

Ankomst

Snabbt och effektivt på FRA som vanligt. Dock hade personalen ‘bildat kedja’ med purser i mitten vid trappans nedre ända så att vi inte skulle krocka med de andra passagerarna. Jag fattar inte riktigt detta systemet, då när man kommer ner från trappan har en utgång rakt framför sig, men inte får gå ut genom den utan måste ranta hela vägen fram genom planet. Detta gör att vi kom ut ur planet EFTER passagerarna i E ?? Kanske nån som tänkt till, men bra blir det inte iallafall…

Slutsats

LH levererar. Tyckte om både säte och personal. Sätet för att jag kan sova trots min längd och personal som har många mil på mätaren, blir en mycket bra combination.