Bakgrund och introduktion

Det här skulle bli en resa ”once in the lifetime”. Jag har mitt SAS Eurobonuskort kopplat till AMEX (American Express). Därför kunde jag efter att använt
AMEX-kortet flitigt under 2014 boka en s.k travel award till halva poänguttaget. Jag valde att boka London – Bangkok t.o.r med Thai Airways Airbus A380 i förstaklass.
Använde för detta 90 000 bonuspoäng och kostnaden i pengar var 6 500 kronor. Det här blev en mäktig reseupplevelse och absolut värt den i sammanhanget blygsamma
kostnaden.

På flygplatsen

Incheckningen på London Heathrow, terminal 2 (The Queens Terminal) var en ordinär incheckning i egen disk. Egentligen ingen större skillnad mot en ordinär incheckning bortsett från att det inte var någon väntetid alls. Säkerhetskontrollen fungerade bra utan någon direkt väntetid där heller. Thai Airways har ingen egen lounge utan jag var hänvisad till United Global First Lounge. Intrycket av denna lounge är mycket positivt. En lugn och behaglig plats i väntan på ombordstigningen. Jag satt mig ner och omedelbart kom det fram personal med menyn. Det blev en enklare frukost inklusive champagne som fylldes på så fort glaset var tomt. En riktigt bra inledning på vad som komma skulle.

Lounge: United Global First Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen kändes mycket ostrukturerad. Det krävs viss  struktur när upp emot 500 personer ska borda ett flygplan och här finns mycket förbättringspotential.
De ropade först ut att barnfamiljerna var välkomna att gå ombord. Då blev det full rusning till den kön och det kändes som att det var många andra också som slank med utan att höra till den kategorin. Det fanns ingen speciell skyltning av kö för business- eller förstaklasspassagerare utan det blev en muntlig information om vad vi skulle vänta någonstans. Folk sprang lite fram och tillbaka eftersom informationen var såpass bristfällig. Efter ungefär 10 minuter efter första ombordstigningen öppnades kön för premiumklassresenärer.

Jag kom in direkt på andra våningen och dess förstaklassavdelning som är längst fram i planet. Första intrycket av kabinen och inredningen var mycket positivt.
Det är tolv stycken platser i första klass och utrymmet för dessa motsvarar ungefär fyrtio platser i ekonomiklass så det är mycket väl tilltagna platser både på bredden och på längden.
Efter att jag satt mig så kom ombordpersonal fram och hälsade mig välkommen med namn och presenterade sig själva och önskade en trevlig flygning.
Välkomstdrycken som jag valde innan vi taxade ut var ett glas champagne, Dom Perignon Vintage 2004. En sagolikt god dryck som därefter förgyllde kommande
måltider ombord. Efter hemkomsten tänkte jag att det här ska jag fortsätta dricka men efter koll på kostnaden så är det bara att backa. 1 500 kronor flaskan känns
lite overkill.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var mycket bekväm med många olika inställningsmöjligheter och egentligen finns inget att klaga på. Jag hade den i normalläge utom vid matdags och sovdags.
Det var mycket pedagogiskt och enkelt att förstå hur stolen skulle förändras för att komma i de olika positionerna.
Nu väljer jag hellre att sova ombord på långflygningarna men jag tittade i alla fall på en film.
Jag bedömer att Thai Airways har ett bra utbud avseende såväl musik, film, tv-serier mm i
sitt underhållningssystem.

Internet ombord

Det delades ut vouchers för internetanslutning men då jag inte hade med någon laptop denna gång så har jag ingen uppfattning
om kvalitén.

Måltider och Service

Utomordentlig service med personlig touch. Blev tilltalad med namn och när jag tryckte på knappen för service dröjde det
max 10 sekunder innan personalen var på plats.
I ett tidigt skede av flygningen kommer personalen med menyn och man har tillfälle att välja mellan ett antal huvudrätter.
Eftersom det var i första klass så började det med Rysk kaviar med tillbehör. Det var första gången jag smakade det och det var helt fantastiskt gott.
Därefter följde några smårätter av hög klass och därefter den huvudrätt jag på förhand hade valt.
Efter huvudrätten väntade ost, kex och lite frukt följt av kaffe och dessert. Jag tycker att maten i förstaklass var helt perfekt. Även om, som vanligt oavsett
klass, huvudrätten är aningen sämre än såväl förrätter som efterrätt.
Frukosten serverades ungefär 1h45m innan landning. Även till frukost finns ett antal alternativ att välja mellan men då jag inte är någon morgonmänniska så
blev det en lite enklare variant.

Sömn

Sömnen ombord i deras förstaklassavdelning är helt otroligt bra. Efter att tittat på film så tryckte jag på knappen för service.
Jag hade redan tidigare berättat vilken storlek jag har för pyjamas så det var bara att ta med sig den lånade pyjamasen och tilldelade necessären till det
stora toalettutrymmet. Det består av dels ett rum för ombyte, smink mm samt även ett rum med toalett och handfat.
Flygvärdinnan ändrade under mitt besök stolen till att från sittläge bli en mycket komfortabel säng.
Jag är 185 cm lång och hade inga som helst problem att  få plats och sov helt raklång bara några minuter efter
att jag lagt mig. Sängkläder och kudde av högsta kvalité.

Ankomst

Ankomsten till Suvarnibhumi var lite tidigare än tidtabell. Enligt tidtabellen skulle resan ta 12½ timme men vindarna var bra och
flygtiden nästan en timme kortare än beräknad.
Förstaklasspassagerarna fick lämna planet först och efter en mycket kort promenad till själva flygplatskroppen stod det typ golfbilar och väntade
för förstaklasspassagerna. De hade skyltar med namnen på dem som hade rätt till denna service. Nu var ankomstgaten väldigt långt från passkontrollen så
det kändes som en utmärkt start på flygplatsen. Passkontrollen som vanligtvis kan ta lång tid beroende på ankomsttid på dygnet gick nu helt galant. Det var rätt tomt även i köerna för ekonomiklasspassagerarna. Flygplatspersonal följer med varje förstaklassresenär hela vägen genom passkontrollen fram till bagagebandet.
Jag tycker att Suvarnibhumi hör till de absolut bästa flygplatserna att leverera passagernas bagage snabbt efter ankomst. Så också denna gång.
Skillnaden mot annars var nu att personalen lastade av min två väskor och körde bagagevagnen genom tullfiltret ända fram till taxin.

Slutsats

I den mån man betalar normalpriset för denna biljett, över 50 000 kronor för tur-och-retur London – Bangkok så är den naturligtvis mycket och kanske alltför kostsam.
Men som i mitt fall, en kostnad på 90 000 bonuspoäng och 6 500 kronor så är den i absolut toppklass och självklart en resa att rekommendera.
Jag är en frekvent Thailandsresenär sedan 25 år tillbaka och detta är den resan som nu toppar alla andra resor jag gjort avseende komfort och lyx.