Bakgrund och introduktion

Efter en härlig månad i det fantastiska och förgyllda Indien var det nu dags att bege sig till vardagen och betydligt kallare breddgrader.  Resan hade först tagit oss till New Delhi och efter avslutad rundtur i Rajasthan med omnejd spenderades två veckor i Mumbai.

På flygplatsen

Flygningen hade en beräknad avgångstid klockan 04:40 (IST) och baserat på tidigare erfarenheter av köer etcetera infann jag mig vid flygplatsen strax efter det första klockslaget. Inträdet till flygplatsen inleddes med den sedvanliga och rigorösa biljettkontrollen, vilken som vanligt tog lång tid. Väl inne var det inte långt att gå till incheckningsdisken. Mumbais flygplats har sedan ett drygt år tillbaka samlat alla internationella och vissa inrikeslinjer till den nya terminal 2. Trots att terminalen har över ett år på nacken, gav den ett lika städat och rent intryck som första gången jag besökte den. Incheckningsdiskarna för Qatar var sedvanligt indelade i ekonomiklass och affärsklass/statuskorts diskar. Kön till affärsklassincheckningen inleddes med att en man noggrannt kollade igenom biljetter och folk med biljettyper förvisades till den andra (längre) kön. Tummen upp här! Själva incheckningsproceduren gick smärtfritt och det var inga som helst bekymmer att registrera mitt AirBerlin silver kort trots att incheckningsagenten inte överhuvudtaget hade hört talats om bolaget.

För ovanlighetens skull var köerna till säkerhetskontrollen korta och det gick väldigt smidigt att ta sig igenom denna.  De korta köerna till säkerhetskontrollen kompenserades tyvärr genom en evighetskö till passkontrollen som tog en bra bit över en timme att avverka. När jag tillslut var igenom denna hade tiden till att hinna göra någonting runnit ut och jag var tvungen att bege mig till gaten som låg ganska långt bort.

Ombordstigning och första intryck

Vid gaten visade det sig att det skulle bli trångt i affärsklass då i princip alla 400 passagerare ställde sig upp när prioboardingen annonserades ut. Men den proaktiva personalen som förmodligen var härdade mot fenomenet öppnade en ny kö för mig och några andra frekventa resenärer, tummen upp igen alltså! Ombord möttes jag i dörren av två halvsovande flygvärdinnor som pekade ut min stol, 7A. Flygplanet gav ett rent och relativt intryck, om än inte lika nytt som 787an jag hade stött på en månad tidigare.  Täcke och kudde fanns placerade på stolen. Med tanke på de senaste pyjamasdiskussionerna på forumet kastade jag ett extra öga efter dessa men de verkade inte finnas att tillgå. Tyvärr serverades inte heller en välkomstdrink och endast vissa slumpmässigt valda passagerare fick varm handduk. Beläggningen ombord var god och det fanns inte en enda ledig stol i sikte.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var inte av den senaste modellen som används bland annat i 787an utan av en mer öppen design men var fortfarande full-flat (180 grader och parallel med marken). Stolarna var konfigurerade i en 2-2-2 layout, vilket är relativt ovanligt på 777an då de flesta flygbolag klämmer in ytterligare en mittenstol. Benutrymmet var som väntat generöst. Underhållningssystemet var mycket bra och innefattade en stor skärm med god skärpa. Hörlurar med förhållandevis hög kvalitet fanns redo att användas. Stolen var mycket bekväm och hade en praktisk manöverkontroll som gjorde det enkelt att kontrollera hur man ville sitta. Personligen föredrar jag den här varianten av stol då den helt enkelt känns mycket mer rymlig och praktisk.

Måltider och Service

Då prio nummer ett var sömn, avstod jag från måltiden ombord. Istället konsumerades stora mängder vatten. Servicen som var artig och korrekt lämnade definitivt utrymme för förbättring, men var samtidigt helt acceptabel för en såpass kort flygning.

Sömn

Efter ett ombyte på den väl tilltagna toaletten var det dags att sova. Stolen blev alltså helt platt i sängläge och var mycket bekväm att sova i. Detta var mycket viktigt på en tretimmar lång nattflygning.

Ankomst

Ankomsten till Doha sköttes mycket väl. Flygvärdinnorna väckte mig bara några minuter innan landning med ett glas vatten, vilket uppskattades. Det var väldigt skönt att få sova så länge som det bara gick, så tummen upp här med. Flyget landade punktligt enligt tidtabell och personalen såg till att passagerarna i affärsklass kunde gå av i lugn och ro innan de öppnade den avgränsande gardinen till ekonomiklass. Väl i Doha möttes man av en kilometerlång promenad till säkerhetskontrollen på en i övrigt öde flygplats.

Slutsats

Qatar Airways levererade en hård produkt i världsklass och en mjuk produkt som ändå höll måttet. Allting är ju relativt beroende på vad man jämför med men det här var definitivt bättre än en motsvarande flygning i Europa med 30 tums benutrymme och blockat mittsäte(om ens det, det vill säga). Jag skulle definitivt inte ha några invändningar att flyga med dem igen.