Slutsats

I takt med att flygpriserna blir allt billigare flyger vi också mer och år efter år reser vi både längre och oftare. På några timmar kan du hamna vid Medelhavet för en weekendresa, och på samma tid som du kör från Malmö till Sundsvall, kan du hamna i New York med American Airlines från Köpenhamn eller Arlanda. Hur påverkas kroppen av att vi flyger mycket och ofta? Kan man göra något för att förebygga jetlag och tröttheten som drabbar oss varje gång vi byter tidszon?

Människor reser av olika anledningar. Eftersom det är smidigt och billigt att flyga har detta blivit en naturlig del av arbetslivet inom många olika branscher. Allt ifrån affärsmän till pokerspelare kan behöva resa mycket i jobbet och när man landar förväntas koncentrationen vara på topp. Norska Fiona Sand säger i en intervju att hon har som vana att spela poker i en ny stad varje kväll och många andra i hennes bransch flyger frekvent över många tidszoner. Problemen med att tillbringa mycket tid ombord på flygplan är att man utsätter kroppen för ovanliga och ibland extrema omständigheter. Trycket i kabinen kan påverka öron, ögon och bihålor och ibland kan man känna värk och lock för öronen långt efter man har landat. En flygkabin har också mycket torr luft och ofta glömmer man bort att dricka tillräckligt mycket vatten för att kompensera detta. Det är rekommenderat att dricka en liter i timmen när man är ombord på ett flygplan. Du känner säkert också igen att benen kan stelna till när man suttit länge och det finns en ökad risk för blodpropp för de som flyger mycket. Genom att resa på sig och promenera lite under långa flygningar eller genom att ha på sig stödstrumpor så hjälper man blodcirkulationen att hålla igång. En halv tablett Magnecyl eller Treo innan flygning kan också hjälpa då dessa innehåller acetylsalicylsyra vilket är bra för cirkulationen.

Även om du applicerar alla dessa tips och tricks för att göra själva resan bekväm, kan du när du har landat, drabbas av jetlag och sömnsvårigheter. Jetlag kan också visa sig genom illamående, hjärtklappningar och andra besvärande symptom. Nästan alla som flyger mellan tidszoner, drabbas av jetlag och man beräknar att den sitter i lika många dagar som tidszoner man har passerat. Flyger du över 5 tidszoner känner du ofta av jetlagen i 5 dagar. Detta är något som många resenärer helt enkelt inte har tid med varken under arbetsresor eller semesterresor.

För att minimera jetlagen kan du redan innan du reser börja ställa om dygnet så att det matchar med platsen du ska besöka. Under själva flygningen bör du försöka sova och då är det rekommenderat att du undviker te, kaffe och alkohol. Klä dig bekvämt och ta på en mörk ögonmask för att optimera förutsättningarna för att sova. När du väl landat är det viktigt att du så snart som möjligt anpassar din dygnsrytm till den nya miljön. Gå helst inte och lägg dig innan det är kväll, håll dig utomhus i frisk luft och gärna i solen om den skiner. Ska du vara borta färre än 48 timmar är det rekommenderat att du behåller din svenska dygnsrytm eftersom jetlagen annars kan sitta i mycket längre när du har kommit tillbaka igen.