Bakgrund och introduktion

En veckas öden och äventyr i orienten skulle ta komma till sitt slut! 3 dagar i Hong Kong med en kär gammal vän och 2 dagar i min favorit stad på jorden, Bangkok skulle komma till sitt slut. Returen var bokad i enlighet att få prova Qatar Airways piece de la resistance, Airbus 380. För mig personligen magnifik skapelse, en flört med Boeings 747:a och flygets prestige tider. A380:n slog mig för några år sedan på vägen till Tokyo hur fantastiskt tyst den var i alla avseenden och ergonomisk med sin rymd! Första gången på ovanvåningen dvs. i business skulle bli en speciell känsla!

Flyget avgår 20.30 lokal tid från Suvarbhumi flygplats och erbjuder således en kvälssflygning med sömn om så vill, vilket jag personligen tycker är trevligt. De mörka ringarna och rynkorna reduceras något inför landning! I och med detta val av flyg hade jag också gjort mig skyldig till en 9,5h layover i Doha, Qatar. Ett enkelt telefonsamtal senare hade QR fixat gratis 5 stjärnigt hotell för mig samt visum in i landet. Plötsligt kändes allt som en lyxig dröm.

På flygplatsen

Bangkoks flygplats, Suvarnabhumi är för mig en speciell plats. Antingen älskar man den eller hatar den. Med sina långa pirer och oändliga steg mellan de. Självmordsstiftande köer i Immigration och skanning om man flyger i Economy och utan fast lane. Eller som i mitt fall, en gateway till orienten, till världens underbaraste stad Bangkok. När jag anländer blir jag alltid uppspelt av att ha landat i det sanna orienten. När jag åker är möjligheterna alltid oändliga, otaliga lounger, affärer och restauranger tillsammans med en berömd thailändsk varm service.

Bangkok har något av de värsta taxi systemen i världen tillsammans med Sverige. Taxameter finns inte och priserna är som på gatan ett haglande. Jag beslutade mig denna gång att ge uber en chans. För det trippla priset anlände jag till flygplatsen i en Uber Black och med en taxi chafför som inte bara var serviceminded men som också tog de rätta vägarna för att komma fram snabbast och med kunden i fokus.

Inchecknings område P servade QR. ca 2.5h innan avgång var det väldigt tomt vid incheckningen. 8 diskar för QR varav en för First och 2 för business. Ingen kö och jag kom direkt fram. Jag passade på och tänkte fråga vad en eventuell cash upgrade kunde kosta till First. Har läst någonstans på Flyertalk att runt 400kr var ett rikt pris och detta hade varit helt överkomligt för upplevelsen. Agenten försökte men var tvungen att se sig besegrad av systemet som enbart tillät uppgradering om hela resan kunde uppgraderas till first. Då min DOH-ARN inte flygs i first var detta omöjligt……suck dessa dåliga system, men business var jag redan så nöjd med så! Väskan incheckad hela vägen till regniga/soliga stockholm. Lite kul att notera är att QR använder sig av Star Alliance lounger på BKK flygplats dvs. man får en inbjudan till Thai Airways lounger. Man kan undra varför då man med samma biljett har tillträde till Oneworld loungerna på samma flygplats. Här skulle det bli seriöst lounge hoppande med andra ord!

QR tillhandahåller fast lane genom immigration och kontroll och det hela tog 5 minuter att komma igenom mot ordinarie 1-2h i economy. Med så mycket tid över tog jag raska steg mot nyöppnade Cathay Pacific loungen i D-piren. Jag kliver in som enda gäst…..en smått bisarr känsla då loungen är relativt stor. Den vänliga personalen möter mig direkt och visar mig runt till the noodle bar, men jag väljer först att sätta mig ner i baren och loungen i de über sköna fåtöljerna med en Tanqueray & tonic. Jag frågar om loungen stänger snart då det ser ut som att det städas och att loungen är tom….”no Sir, we are open till 1.am”.

The noodle bar lockar och jag beslutar mig för att prova lite dim sum och wonton soppa. efter 3 dagar i HKG är slår dessa all mat jag intagit där!!! Smakerna är sinnessjuka! Provar några anrättningar till och blir lika nöjd! Tackar för mig och för den otroligt goda maten.

Hoppas över till Thai Airways lounger och njuter av kaffe och Kahlua. Man vet att man är utanför landet lagom när man ber om en Kahlua till kaffet och får 2dl serverat med is i ett fullt whisky glas =) Love it! Strax dags för boarding.

Lounge: Cathay Pacific First & Business Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), D-piren

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Efter en smärre powerwalk kommer jag ut till D-piren och gaten. Boarding påbörjas ganska snart efter att jag anlänt, med en sparat ingång för First samt Business och en för economy. Halleluja, för första gången ever blir jag glad av att se ingen rusa fram eller resa sig. Människorna sitter behagligt kvar om de inte reser i premium och inväntar sin tur till boarding, jag blir nästan glatt chockerad!

På A380:n blir det inga berömda vänstersvängar utan en höger på övre däck. Det första som slår mig är hur stor kabinen i business på A380 är. Vill nog tro att det är ca 12 rader vilket är väldigt mycket. Kabinen kommer att bli halv full. Mycket inhemska gäster på denna flygning, dvs. heltäckande och ramadan. Blir inte visad till min plats men väl där efter en stund dyker en trevlig tjej upp och jag frågar om hon kan ta min kavaj, vilket hon självklart gör. Vad som händer näst är faktiskt något som får mig att tro att A380:n är för stor sett till premium resande. 5 st FA och purser arbetar i premium kabinen, enbart en gäst i First. Men servicen haltar svårt till en början. Tar en bra stund innan någon frågar om pre-departure drink. Till slut tackar jag ja till Champagne, denna gång billecart salmon. Varpå flygvärdinnan svarar att vi tyvärr inte har champagne. Ding ding, klockorna ringer och jag blir helt förstummad, ”Excuse me, you don’t have champagne?”, ”No sorry Sir, it is still being chilled, it will available a bit later”. Jag blir lite fortsatt förstummad, mest för att jag vet att QR har flera timmar på marken innan flighten och god tid för att lasta ombord det allra heligaste på en flygning, bubblet!

Jag frågar om det finns något annat bjuda på och efter en minst sagt haltande konversation ber jag om deras signature mint drink. Tiden går och ingen drink. Jag frågar en gång till efter en 5 minuter. Tiden går som den gör. Till slut efter ytterligare 10 minuter går en FA förbi och frågar om jag vill ha en drink, varpå jag kan inte låta att vara lite sur, ”yes the same one I already ordered 3 times in the past 15 minutes”. Drinken dyker upp 5-10 min senare. Well boarding på denna stora ”bird” tar en bra stund, ca 1h. Jag passar på att fråga om pyjamas. Efter en lång väntetid igen, ca 10 min återkommer personen med ett nej. Då har jag fått 3 nej inom loppet av alldeles för kort tid och blir faktiskt lite avtänd på det hela. Jag säger vänligt men bestämt ”It’s not acceptable as this is something QR offers as standard and this is a night flight so I can’t see why?” Hon ber om ursäkt och går iväg. 5 min senare dyker pursern upp och tar en liten konversation med mig. Han ber om ursäkt för allt som inträffat från drink, till service till pyjamas. Jag uppskattar självklart gesten men den löser inte problemet. Han lovar att ta med detta till bolaget om varför denna flight saknar pyjamas.

Jag noterar samtidigt över axeln att passagerare serverats champagne och ber om ett glas, något som genast fixas. Champagnen är kyld, visserligen fattas de sista 2-3 graderna men ändå. Påtagligt tråkigt.

Stolen och underhållningssystemet

Samma stol som i B787 dvs helt fantstisk! Heringbone struktur i en 1+2+1 layout. Det som är intressant är att storleksmässigt skiljer sig a380:n självklart från b787:n men ändå används samma konfiguration, vilket gör det väldigt luftigt. Samma underhållningssystem som i B787 med 15.6″ full HD skärm och Oryx entertainment system. Dock men en annan form av touch kontroll, lika intuitiv, lika teknisk svår. Stol är redan vid borading förberett med kudde, täcke, meny samt Armani amenity kit. Vattenflaska samt brusreducerande hörlurar återfinns i ett av facken. Det som är bra med Oryx systemet är att det fungerar från ombordstigning till landning och behöver aldrig stängas av. De brusreducerande hörlurarna fungerar faktiskt över förväntan och jag använde mig av dessa istället för egna.

Internet ombord

Även i A380 återfinns Oryx Wifi men kostar för användning även i premium kabin. Priserna varierar kraftigt beroende på flygplansmodell hos QR och på A380:n kostar 1h ca 12-13USD om jag minns rätt. Finns också möjlighet att köpa för hela flygningen för ca 25USD men då QR reserverar sig rätten att vid bestämda platser stänga av internet (när man flyger över Kina, Indien; Ryssland) ansåg jag det onödigt att betala för tjänsten.

Måltider och Service

Full middagsservering och 7 rätter om man så vill. QR tillhandahåller en gedigen och mycket bra vin och dryckeslista med 2 champagner, flera vita samt röda och även alkoholfritt bubbel.

Aptitretare blev en sesampanerad scampi med mangosalsa. Enkelt men oh så gott. Till det Bubbel a Dom perignon.

Soppa var en alldeles förträfflig kokoscurry soppa. Sköljt ned med extra bubbley!

Förrätt en utmärkt thailändsk biffsallad med sting i. Vackert serverad (tyvärr ingen bild), sköljt ner med Chablis grand cru.

Huvudrätten bestod av 3 val men jag föll för det thailändska köket då vi flög från Bangkok. en trevlig curry som kanske inte blir den mest påminda i framtiden men som presentationsmässigt var utmärkt. En god Amarone fick göra sällskap till denna…..och vilket vin yummy!

Osttallrik x 3. Kommer inte ihåg ostarna mer än att det var en hård kittost, en blåmögel och en brie. Alla ostar av utmärkt kvalité och ingen ICA  Kvibille =) Sköljt ned med la piece de la resistance av QR, Old Tawny Port 1974. En smått fantastisk, len port.

Desserten skippade jag för nu var det fullt i mitt bagage. fick frågan om kaffe och kom på att loungen hade öppnat och detta skulle vara ett fantastiskt tillfälle att prova detta.

Några rader bakåt och ett lyft på skynket uppenbarade sig Shangri La! Jag var först ut att kliva in i loungen där en smått fantastisk indisk flygvärdinna väntade på mig. Jag beställde cappucino, varpå hon undrade ”Sir, just coffee, are you sure you don’t want anything else?”. ”Your absolutely right, I think I need Krug to go with that coffee”. Denna människa skulle visa sig vara en fantastisk tillgång till flygindustrin under de 3h jag tillbringade i loungen tillsammans med andra. Ganska snart anslöts jag av en till passagerare och vi började föra en diskussion där andra anslöt sig och där 3h rullade snabbare än någonsin.

Baren i A380 tillhandahåller alla drycker first också har, utan att tveka serveras dessa till business också. 15 årig glenlivet och 18 årig Chivas om så vill. Belvedere Vodka on the rocks smakade också ovanligt bra. Tankarna for så klart omkring lite om det som så mycket diskuterats på Businessclass om anställningsvillkor inom QR. Efter söndagsblaskornas rapporteringar har många skapat sig åsikter. Jag ville veta mer…..jag ville ha svaren. Styrera försiktigt samtalet till detta. Kände en öppenhet och en ärlighet i svaren från min indiska FA. Summa summarum ser inte hennes liv varken glassigare eller dassigare ut än en anställd hos SAS som arbetar 100% för 80% av lönen. 3 år hos QR, arbete 10 eller 15 dagar, off 10 eller 15 dagar. 3oh fritid mellan flygpass. SAS har några timmar mer. Egen lägenhet i Doha. Flyger hem till Indien gratis med QR under ledighet om platser finns. Annars är QR ett muslimskt land och självklart som kvinna spelar du en annan roll än män. Kanske inte 100% ärligt av förståeliga skäl men tydligt nog.

Sömn

Valde att inte sova under flygningen då det är enbart 6h till Doha och jag skulle spendera natten på hotell.

Ankomst

Ankomst 1o min före tidtabell. 20.30 flygningen från BKK landar perfekt innan andra flyg och nattens köer, vilket betydde att jag var först och ensam till hotell transit area. Blev därifrån eskorterad personligen till en privat STPC immigration area, igen utan kö och visumet var klart inom 5 min. Finns en buffe av drycker och tilltugg serverad annars om det skulle uppstå köer.

Ytterligare eskort till en waiting area för transfer där jag fick välja som business passagerare att ta bussen om 5 min eller privat bil om 15. Tog bussen då den gick direkt till hotellet Oryx Rotana. Från flygplan till hotell säng tog det exakt 1h vilket kan sägas vara riktigt bra.

Slutsats

A380:n är en remarkabel produkt. Jag älskar den. Den är något nydanande för mig. QR tar den självklart till en hög nivå. Kanske var det en enskild situation, kanske hände det bara mig, men servicen haltade stort. Kanske erbjuder den stora kabinen en utmaning till personalen, samtidigt var det inte full kabin. Kanske hade personalen en dålig dag. Summan av kardemumman blev inte så premium jag hade velat till en början. Det är oacceptabelt att höra nej tre gånger på raken i en premium kabin och skapar naturligtvis en dålig start, personalen borde hanterat situationen bättre än med ett nej, mer med en förklaring.

I slutändan är QR’s a380 ett flaggskepp! Baren och loungen är smått fantastisk att hänga i stående i luften med ett glas Krug i handen samtalande med andra passagerare. En oas eller en mötesplats på 10 000 m höjd. Som helhet utanför flygplanet erbjuder QR ett väldigt kompetent paket likaså, god lounge tillgång samt generös hotell policy och immigration. Nästa resa är redan bokad med QR!