Bakgrund och introduktion

Jag har tidigare besökt Sydafrika och var därför denna gången sugen på att upptäcka Namibia. Det snabbaste alternativet med bra förbindelse vid eventuella byte gjorde att vi valde att flyga med Air Namibia från Frankfurt till Windhoek i Ekonomi.

På flygplatsen

Vi kom till Frankfurt i god tid innan kvällsavgången mot Windhoek. Vi hade cirka tre timmar att fördriva på Frankfurts flygplats innan Air Namibia skulle avgå till Windhoek. Jag har flugit 4 gånger tidigare från Frankfurt och tycker faktiskt att detta var det smidigaste besöket.

Ombordstigning och första intryck

Detta var första gången jag åkte med Air Namibia. Jag trodde inte att flyget skulle ha särskilt många passagerare men ack så fel jag hade. Jag antar att det beror på att detta i princip är ända direktlinjen från Windhoek till Europa. Boardigen var en aning rörig, många äldre som verkar ovana att resa som missförstod att Ekonomi prioriteras sist. Väl ombord blev jag glatt överraskad, planet av modell A330-200 var nytt och fräscht men samtidigt ingen wow-faktor. Men jag förväntade mig inte heller detta då Air Namibia är ett bolag med ganska limiterade resurser. Jag fick möjligheten att titta in i cockpit och där satt en mycket trevlig kapten som jobbat för Air Namibia i hela sitt yrkesverksamma liv. En mycket trevlig man och när jag gick tillbaka till min stol kändes det trykt att ha honom bakom spakarna.

Stolen och underhållningssystemet

Deras A330-200 som trafikerar Windhoek-Frankfurt har en 2-4-2 konfiguration som jag verkligen uppskattar! Jag och resekompisen satt på 22A och 22C som är fönsterplatser. Jag älskar verkligen 2-4-2 i Ekonomi.

IFE var ändå ganska bra. En hel del filmer och musik men jag har alltid svårt att slappna av och titta på film under flygning.

Benutrymme och själva stolen var av vanliga mått i samma config. Men allt kändes fräscht och fint och trots att A330 inte är något nytt flygplan märkte man på både piloterna och besättningen att dom var stolta över sitt nya flygplan (som levererades 2013)

Internet ombord

Ingen aning faktiskt.

Måltider och Service

Servicen var verkligen väldigt bra. Jag vet inte men jag fick en känsla av stolthet hos besättningen som jag tidigare nämnde. Menyn var ganska enkel, chicken eller seafood. Jag valde chicken med en dessert och en öl. Menyn låg redan i stolen när vi boardade i Frankfurt

Sömn

Jag sover väldigt dåligt på flyg så jag fick kanske 1 timmes sömn totalt. Men det är inte Air Namibias fel för stolarna var helt okej.

Ankomst

Flyget landade 15 minuter försenat och jag vet egentligen inte anledningen. Däremot fick vi stå länge i passkontrollen i Windhoek så när vi väl skulle hämta vårt bagage låg det redan där och snurrade.

Slutsats

Air Namibia är tyvärr väldigt dyra. Men eftersom vi hade slutdestination i Namibia kändes detta som bästa valet. Servicen och maten var bra och likaså underhållningen. Eftersom flygbolaget är så litet fick jag en väldigt hög mysfaktor. Dom har inte många long-hauls (det är väl bara Frankfurt?) så därför kändes resan unik trots att man flög en A330. Jag skulle inte använda Air Namibia ifall jag skulle åkt vidare i Afrika. Dom har trots allt bara 10 flygplan och vill man åka till Johannesburg kostar det totalt nästan 3000 Euro i Ekonomi och det är fasligt dyrt. Om jag någon gång skulle återvända till Namibia kommer jag att flyga med Aut Namibia igen.