Bakgrund och introduktion

Vi valde att låta SAS ta oss till Florida för en tre veckors semester i hyrd villa. Vi har tidigare anlitat SAS och upplevt vissa problem med anslutningar och service på marken, men ville ändå ge dem chansen igen. Det är trots allt världsklass på den service och kvalitet som bolaget erbjuder ombord. Det känns som att man kan lita på att personalen är välutbildad och kompetent, vilket skänker trygghet.

På flygplatsen

Parkering på Benstocken och sedan flygbussen till Arlanda, ett mycket smidigt alternativ! Väl framme valde vi att checka in vid disken eftersom det inte var nämnvärt lång kö. Känns alltid tryggare att bli servad av människor istället för av automaterna. Det har visserligen funkat bra även med dessa, men finns möjlighet till personlig kontakt utan att behöva offra mycket väntetid så föredras det fortfarande.

Ombordstigning och första intryck

Boardingen gick helt problemfritt. Ombord kom vi på ett plan som kändes modernt och kvalitativt. Inte alls slitet och skabbigt, utan allt kändes väldigt fräscht. Personalen gav också ett propert och proffessionellt intryck. Kvaliteten ombord är enligt min mening SAS starka sida.

Stolen och underhållningssystemet

Flygstolen var alldeles lagom, god plats för benen och även att ställa handbagaget under stolen framför. Naturligtvis kunde stolen bakåtlutas. Uppfällbara armstöd med en löstagbar fjärrkontroll till underhålningssystemet. Fräscht tyg, vattenflaska till varje resenär, kudde, filt och diverse tidningar och informationsblad. Helt klart motsvarande förväntningarna. Individuell tv-skärm vid varje passagerarplats. Möjlighet att välja filmer, spel, musik eller att se ut genom cockpit. Kunde ibland strula och hänga sig så en omstart krävdes, men inget att slå ner på över lag.

Måltider och Service

Två måltider serverades, en ”huvudrätt” och en lite lättare rätt. Inte många valmöjligheter och dålig information om innehåll (av exempelvis nötter). Fick avstå brödet då flygvärdinnorna inte kunde svara på om det innehöll solrosfrön, vilket jag är allergisk mot. Dryck fanns ett antal att välja på, så alla torde hitta något passande. Kaffe och te serverades, en vagn med snacks rullade också förbi någon gång. Personalen för det mesta väldigt trevlig.

Sömn

Stolen gick visserligen att luta med var inte direkt bekväm att sova i. Framförallt huvudet fann inget stöd alls, vilket gjorde det jobbigt för nacken. Ett något mer skålformat nackstöd hade varit önskvärd. Ganska kyligt ombord, så filten var i tunnaste laget.

Ankomst

Ankomsten var ynka 10 minuter försenad. Inte mycket att klaga på egentligen, om det inte varit för att vi skulle med ett anslutande flyg (från New York till Fort Myers). Trots snabb förflyttning, inget vilsegående och lift av en transportbil var vi dömda att inte hinna till nästa flyg. Personal på flygplatsen sa att det var en från början omöjlig uppgift, men vi gjorde ett tappert försök. Kom till gaten 5 innan flygning men den var stängd. Således blev vår restid kraftigt förlängd, vilket inte alls var kul med två små barn och trötta föräldrar. Bagaget kom som det skulle och kunde snabbt hämtas ut och checkas in på nytt. Köerna till pass – och säkerhetskontroll var långa med flöt på bra. Allt föll på den från början för korta mellantiden.

Slutsats

För den bästa och mest kvalitativa upplevelsen ombord skulle jag verkligen rekommendera SAS. Allt strul på marknivå och runtomkring drar däremot ner betyget. Samma sak har upprepats flera gånger då vi rest med SAS, vilket gör att vi nästa gång kommer att överväga att offra ombordkvaliteten mot att det fungerar felfritt hela vägen från plats A till plats B. Om du har en kortare resväg och tidsschemat inte är av så stor vikt skulle jag rekommendera dig att välja SAS. Har du däremot en resa med ett eller flera byten, råder jag dig att fundera en gång till.