Bakgrund och introduktion

Jag skulle iväg på en vända till Blåkulla (det är så jag kallar min påskresor).
Och såg att TAM hade tillgänglighet på sin 777, den har ju ”vardagsrumslayout” så den kunde jag ju inte missa och tänkte jag drar ner en sväng till Buenos Aires över påsken när jag ändå skulle vara i USA och jobba.
Sagt och gjort så bokar jag en enkel med EuroBonus JFK-GRU-EZE (där de sista delen skulle vara i Business).
Kvittar ju, målet här var att testa TAM innan de gick över i Oneworld.

Jag bokade transport via TAM’s kundtjänst per e-post.
Och sa att jag skulle befinna mig vid Plaza Hotel vid central Park.
Min townscar plockar upp mig där vid utsatt tid och vi sätter fart mot JFK.
Chauffören ringer till personalen på flygplatsen innan vi rullar in.

På flygplatsen

Så curb side står en trevlig brasilanska och önskar mig välkommen, tar mig hela vägen genom incheckning och fram till Loungen.
Loungen AA Flagship var en flopp.
Jag blir sedan hämtad och förd förbi alla som står och köar och kan boarda i lugn och ro.
Det var verkligen 10 poäng på servicen som TAM stod för.

Lounge: American Airlines Flagship Lounge, New York (NY) John F Kennedy International (JFK), Terminal 8

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Här var jag ju så förväntansfull som det bara gick att vara och tyvärr är det väl då det bara kan gå utför.
Det visar sig att vi var 3 som reste i First och de andra två var också poängbiljetter.
Hmm, solskenet eller stjärnglansen börjar dock försvinna lite, golvet är inte jätterent med fläckar men det kan väl vara.

Stolen och underhållningssystemet

Hårdvaran är ju fin, rejäla stolar och verkligen en vardagsrumskänsla.
Bra tilltagen skärm och diverse magasin erbjuds.
Tar en titt i senaste numret av Veja för att komma i stämning.

Internet ombord

Erbjöds inget internet på denna flygning.

Måltider och Service

Vad det gäller service och måltider, OJ vad det gick att sjunka långt från den ribba som markpersonalen satt.
Dagens meny levererades på ett kopierat A4 papper med lite extra handskrivna alternativ.
Jag frågade om det inte fanns något köttalternativ, fick till svar att det finns ”kött”,
jag frågade vad är det för kött? Ställde om frågan på portugisiska, svaret blev lika så, ”kött” mer visste hon inte.

Champagnen tog slut efter första flaskan. Det vita vinet fick jag inte för det var inte kallt.
Ja listan här på saker som inte blev som det skulle blev lång.
Och det kändes som rätt beslut att TAM slutar med sin First för de kunde verkligen inte leverera Första klass.
Det var OK som Business + bra hårdvara.

Sömn

Man sov väldigt gott i sängen och pyjamasen var av hög kvalité.

Ankomst

Och vid ankomst så var jag ju inte lite besviken på servicen.
Men här möts jag av en trevlig tjej som tar mig vidare till första klass loungen inför väntan på min nästa flygning mot Buenos Aires.

Slutsats

TAM First  – Rest in peace! TAM har själva slutat med First.
Det var det bästa beslutet TAM kunde göra för att leverera först klass i klass med de stora grabbarna kan de inte!