På flygplatsen

Beväpnad med Norwegians app gick det snabbt att scanna för inträde i säkerhetskontrollen. Jag är alltid lite skeptisk att det ska fungera med bilden i telefonen (har haft problem med andra bolag) men här fungerade det snabbt och felfritt.

Flyget hade gate A4 vilket jag blev lite fövånad och positivt överaskad av. Ofta brukar de billigaste flighterna ha gaterna längst bort, men så var inte fallet den här gången. A4 är en av de första gaterna i A-piren och en gansk kort vandring.

Ombordstigning och första intryck

Boardingen började på tok för sent, ca 5 minuter före avgång. Boardingen var enbart med självscanning av boardingpass. Märkligt nog stod två anställda och tittade på, utan att överhuvudtaget hjälpa till. I den ena automat-gaten stod en man som behövde säkert 5 minuter för att få en godkänd scanning, men ingen av personalen försökte hjälpa honom.

Planet var fullt till sista plats, och man påminns verkligen hur trångt det är i en B737-300 i ekonomiklass. Det verkar i alla fall som att Norwegians resenärer reser ganska lätt, för det var inte något större problem att få plats med allas handbaggage. Skönt, för det kan ibland vara ett stort problem.

Planet lyfte cirka 20 minuter efter utsatt tid.

Stolen och underhållningssystemet

Den läderklädda stolen är rätt OK, om det inte hade varit för att Norwegian höll kabin-temperaturen runt 30 grader hela flygningen. Det gjorde resan svettig och obehaglig. Sparkar och rörelser från passageraren bakom känns också rakt igenom den tunna stoppningen.

Inget underhållningssystem fanns.

Internet ombord

Fanns inte.

Måltider och Service

Kabinen servades av en försäljningsvagn som började på rad 1. Servicen startade ganska sent och gick inte snabbt. Jag hade oturen att sitta långt bak i kabinen och kunde köpa en dricka först när flyget påbörjade inflygningen. Norwegian hade en hyfsad snacksmeny för den här korta flygningen, och jag hade tänkt köpa ett par saker från den. Men i och med att det var så långt in i flygningen avstod jag. Jag har aldrig förstått de bolag som har som affärsmodell att dra in pengar på extra-försäljning och trots det såsar med servicen. Det kan ju knappast löna sig.

Kabinen var som sagt otroligt varm och en annan egenhet var att man höll belysningen släckt hela resan.

Ankomst

Trots den sena starten annonserade kaptenen att vi skulle landa 3 minuter före tidtabell. Nåväl, nu är ju inte landningen med i tidtabllen, men vi var i alla fall inte mer än 5 minuter sena till gate.

Slutsats

Jag flyger ganska sällan Norwegian. De flesta gångerna har jag tyckt det varit rätt okej, men den här gången tyckte jag inte ens priset kunde uppväga hur obekvämt det var. Trångt, varmt och begränsad möjlighet att få något att dricka. Kanske berodde det på att planet var fullt, men inte ens för den korta sträckan CPH-OSL var detta en OK flygning.