Bakgrund och introduktion

Som förlovningsresa valde vi att flyga med Finnair till New York via Helsingfors. Kampanjpris och bra flygtider avgjorde valet utav flygbolag. 14 000:- betalade vi. För 6 000:- kronor extra hade vi fått flyga i motsvarande kabinklass men med en SAS maskin.

På flygplatsen

Resans start hade kunnat börja bättre. Medans t ex. BA’s avgång till Heathrow hade 3 diskar öppna varav 1 disk för CE och statusmedlemmar i t ex BAEC och motsvarande inom Oneworld hade Finnair en (1) disk öppen. Och den för passagerare i business, ekonomi och bagdrop. Helt oacceptabelt. Det innebar att det tog oss ca 15 minuter att checka in. Jag är otroligt besviken på Menzies hantering kring detta. Vid inlämningen till specialbagaget satt en anställd och tuggade på en smörgås. Jag går fram till honom och frågar om han inte kan öppna en andra disk. Jag får till svar att han är på fikarast och att han som människa också har rätt att äta?! Jag ger ett ganska syrligt svar tillbaka att personer som jag och andra som står i kön finansierar den smörgås han satt och tuggade på. Jag har sällan några förväntningar på en trafikassistent. Även om jag oftast får ett korrekt bemötande hos SAS personal så är det oftast hos Menzies det lilla extra saknas. Oftast ung personal utan känsla för att ge det lilla extra.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ca 25 minuter före avgång annonserades ombordstigning. Då vi kom ner till gaten hade ombordstigningen redan börjat. Oklart därför om något särskilt utrop hade gjorts. Dock fanns det det en speciell PRIO boarding för oss som reste i business. Behövde därför inte köa något nämnvärt för att komma ombord. Ombord hälsar kabinchefen välkommen på svenska och jag får en känsla av att det blir en trevlig liten flygtur över viken.

Stolen och underhållningssystemet

Samma stolar som i economy, men med mittensätet blockat, precis som det brukar vara i business. TV monitorer som förutom säkerhetsfilm även visar kortare reportage. Inget jag fäste något större uppmärksamhet åt.

Internet ombord

Internet saknades

Måltider och Service

Alltid en fröjd att dricka ur Ultima Thule glasen och favoritchampagnen NF serverades. Dock motsvarade inte maten mina förväntningar. En enkel inplastad smörgås med lax serverades. Sist jag flög motsvarande sträcka så serverades en mindre sallad. Ingen premiumkänsla direkt. Frågade kabinchefen lite snällt om jag kunde få med mig några småflaskor skumpa vilket inte var några problem. Tummen upp för det.

Ankomst

35 minuter efter det att planet lyft från Arlanda påbörjades inflygningen till Helsingfors flygplats där vi landade 10 minuter före tidtabell. Då vi skulle resa vidare från Asienterminalen valde vi att direkt gå till passkontrollen där det inte var några köer. Resten utav tiden spenderades i en närbelägen chokladbutik där vi provsmakade choklad.

Slutsats

Förutom den dåliga starten med incheckningen så var jag i helhet nöjd. Framför allt på den långa flygningen till JFK. Jag gillar Finnair och kan definitivt tänka mig att välja dem igen sålänge priset är lägre än hos t ex. SAS.