Bakgrund och introduktion

Efter att par dagars välbehövligt stopp i den undersköna Staden Singapore var det dags att bege sig mot sol och bad till Bali. Flyget bokades egentlige i ekonomi dels med tanke den relativt korta sträckan a 2h 30min SIN-DPS, dels med tanke på att ingen Star Alliance carrier kunder erbjuda vettiga priser eller tider på sträckan och där poäng kunde maximeras.

Efter att enbart ha hört gott om Garuda Indonesia och deras nysatsning sedan något år tillbaka där de seriöst verkar vilja ta tronen på den asiatiska marknaden, kändes det som ett bra val! Lite små kul också att vara sådär oskyldigt otrogen mot sin allians och pröva muffins på det andra fatet 😉

På flygplatsen

Singapore Changi behöver en elogé, nej ett pris, förresten flera priser! På hur fantastisk en flygplats kan vara! Jag har alltid älskat denna flygplats men varje gång blir jag lika förvånad av dess smidighet efter att ha besökt helvetets flygplatser innan! Immigration är organiserad och uppdelad för varje terminal och lider inte av köer, de är också trevliga i immigration och hatar inte allt levande, utan ler mot dig. Tystnaden är underbar nästan genomgående, ett civiliserat lugn breder sig. Allting är tydligt markerat och är det något du undrar över finns det representanter överallt för att svara på din fråga, igen med ett leende och utan allmänt förakt. Dessutom är Changi som Singapore själv, lyxig och ordnat!

Garuda Indonesia (GA) flyger från Terminal 3 på Changi, den största av terminalerna om jag inte är ute och cyklar. Vi anlände i god tid ca 2h innan med Blacklane upphämtat Mercedes från hotellet, det fanns 6 dedikerade incheckningsdiskar för GA varav 2 för Business/ sky team elite plus, detta med tanke på att GA har flera avgående flyg från SIN till tex. Jakarta och Surabaya.

Inga köer att nämna, en väldigt lugn och behaglig atmosfär allmänt, en ugn man viftade oss fram bakom economy diskarna. Väl framme passade jag på att fråga vad möjligheterna att uppgradera till Business skulle vara med tanke på att jag har noll status inom skyteam och för att GA haft relativt löjliga priser för denna korta sträcka i business tidigare vid bokningstillfället. Mannen kunde glatt meddela att en cashupgrade fanns möjlig för 300SGD, ca 1700kr, per man. Självklart nappade vi på erbjudandet!!

efter en väldigt effektiv och trevlig omcheckningsprocedur var vi incheckade och klara från rad 15 till rad 1 A och C (som sig bör!). Med 2h innan avgång blev det en mysig visit till Dnata loungen på våning 2 innan avgång.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen skulle ske från andra sidan av terminal 3, du kommer dit genom tåg eller en kort promenad. Själva boardingen var synnerligen organiserad, tydliga skyltar för Eco och Biz/ST Elite. Boarding påbörjades ca 30 min innan avgång och vi var de första ombord. Det skulle visa sig att bara en till person flög i business med oss på denna avgång.

GAs B737 har en separat business del i främre kabinen med en 2+2 layout och tre stolar i rad vilket ger 12 platser i business. Planet var en B737NG (next generation), dvs ett väldigt nytt plan vilket också märktes då kabinen dels var väldigt fräsch, dels hade enormt utrymme kändes det som med nya smarta lösningar för overheadbins och Boeings mood lighting system. Vi välkomnades av två underbara FAs som visade oss till våra platser och tog hand om vart enkla handbagage.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna är klädda i mönstrat rött tyg och ger en subtil , lyxig känsla till kabinen. faktiskt väldigt mjuka och sköna säten för en gångs skull som man kan sjunka i, memory foam stoppningen gör sitt helt klart!! Vid stolen fanns redan kudde och noisecancelling hörlurar redo, vilket är en trevlig gest på en kort intra asien flygning. AVOD underhållningssystem med en 10″1 skärm återfinns under armstödet och hade ett helt ok utbud av västerländska kontra Indonesiska filmer och serier.

Internet ombord

Fanns mot avgift men inget som vi valde att prova.

Måltider och Service

Så fort vi satt oss blev vi än en gång välkomnade av den undersköna asiatiska servicevänligheten! Det finns få om några carriers som de flesta asiatiska som klarar att ge en nivå av service, vänlighet och lyx. En underbart vänlig kvinnlig FA kom och presenterade sig som Jo, i en vacker Orange sarong och undrade om vi ville ha något att dricka (tilltalade per namn självklart!). Valet föll naturligtvis på champagne då detta var ren semester. Snabbt dök två servetter och senare två glas upp, varpå Jo kom med en flaskan fram till oss och presenterade champagnen som denna gång var en rosé bubbel. Glasen fylldes sedan vid stolarna elegant och förnämt, samtidigt som boardingen var i full gång. Hur Jo lyckades och dessutom elegant, är för mig ett smärre asiatiskt mysterium ;).

pushback lite sent ca 15min vilket inte gjorde oss något. Väl i luften och efter att säkerhetsbälteslamporna släckts, kom Jo snart med dagens menyer. En 3 rätters lunch serverades på denna flygning där valet föll för min del på peppar stekt oxfile med potatisgratäng (jag vet, men hur ofta får man det i Asien) och för sambons del en spicy chicken av indonesiskt slag. Maten severades på vita dukar och väldigt eleganta svarta ädelträbrickor! Just hela servisen gick i dessa svarta ädelträtoner vilket gav ett sobert och lyxigt intryck!

lite mer champagne till maten (dumt att slösa på en redan öppnad flaska) och ett varsitt glas rödvin efter det! Det som var imponerande var varje rörelse och varje gest av flygvärdarna. Det var små eleganta detaljer som ofta glöms bort, tex. vid beställning av ett annat vin, kom Jo och presenterade vinet och flaskan för att sedan låta oss provsmaka denna. En enkel kopp kaffe ackompanjerades av en vacker skål jordnötter som en enkel gest. Kaffet vill jag slå ett slag för, Balinesiskt kaffe är kaffe där sumpen återfinns på botten där den sakta tillåts sjunka ned, imponerad att Jo hade fixat kaffet perfekt på bara någon minut då den bryggs själv per tillfälle och sumpen som sagt måste tillåtas sjunka ned.

Ankomst

Ankomst i tid till Ngurah Rai flygplats på Bali. Blev inte avstigning vid gate utan per buss men till vår stora glädje såg vi att en bil hade körts fram till planet och skulle användas för passagerarna i business. En underbar gest och mycket smidigt vilket gjorde att vi var klara och igenom immigration innan köerna bildades! Varför kan inte detta tillämpas hos andra carriers också……just det asiatiskt service och vänlighet i en klass för sig! Tyvärr är Bali fortfarande 3:e världen på många sätt och bagaget skulle visa sig ta 30 min där prio taggarna var ett minne blott, sambons EB guld tagg förstörd och köerna genom nästa immigration inte alls lika effektiva. Men den nya flygplatsen är i alla fall två steg framåt från den gamla!

Slutsats

En fantastisk produkt med tanke på korta intra Asien hopp om några timmar. Nivån av service och vänlighet är svårslagen. Möjligt att den var ett steg vassare då business kabinen var glest befolkad, men alla de små detaljerna tillsammans gjorde att man nästan kände sig flyga i First Class. I kombination med en väldigt bra lounge med mycket bra utbud finns ingen anledning att inte flyga Garuda i business. Produkten är genomtänkt från innan att du kliver ombord till även efter att du klivit av!