Bakgrund och introduktion

Efter tre dagar i Taipei var det dags att resa tillbaka mot Hong Kong. Det är i stort sätt skytteltrafik mellan dessa två städer där China Airlines, Cathy Pacific och Eva Air har flertalet avgångar varje dag. Jag hade bestämt mig och bokat med Eva Air eftersom både pris och allianstillhörighet passade mig.  Ur tidtabellshänseende spelar valet som sagt mindre roll med tanke på utbudet.

På flygplatsen

Eva Air har ett stort antal incheckningsdiskar och en ”ö” är avsedd för resenärer i Premium Laurel, Royal Laurel eller Business class. Diamondmedlemmar i Eva Airs program Infinite MilageLands har två diskar och för medlemmar med guldstatus i Star Alliance finns en disk. Det var väldigt lite resenärer och jag kunde utan att få vänta checka in mitt bagage och få mitt boarding card utskrivet.

Efter en snabb och effektiv säkerhetskontroll och lika smidig passkontroll begav jag mig mot den (av de flertalet lounger som Eva Air driver) lounge som är avsedd för de resenärer som har guldstatus inom Star Alliance – nämligen ”The Star”. Tanken var att besöka även Singapore Airlines och Thai Airways lounger men då jag reste på förmiddagen hade dessa ännu inte öppnat.

The Star är en tämligen stor lounge och under mitt besök blev den inte i närheten av fullsatt. Loungen är uppdelad i tre delar varav en av dem påminner om en restaurang/bistro. Mat- och dryckesutbudet var mer än tillräckligt. Främst asiatisk mat fanns att tillgå men också mer västerländska rätter å som korv med bröd.

Ombordstigning och första intryck

Boarding sker zonvis, och vilken zon du har framgår på boarding card. Resenärer i business class och statusmedlemmar i Star Alliance har zon 1 och får således boarda först. Personalen vid gaten var noga med detta och den som försökte boarda i fel zon fick vänta.

Från gaten såg jag flygplanet som skulle ta oss till Hong Kong – en röd och vitmålad MD-90 med registreringsnummer B-17911. Planet var målat i Uni Air färger men var opererad av Eva Air. Uni Air är ett dotterbolag till Eva Air. Aktuellt flygplan var levererat till Uni Air 1996.

Vid ombordstigning hälsade personal pliktskyldigt och verkade inte lika genuint nöjda med sitt arbete som besättningen på resan till Taipei häromdagen var. Efter 15 minuter var planet fyllt till sista stolen och push back skedde. När vi påbörjade att taxa mot startbanan vinkade markpersonalen adjö. En trevlig gest!

Stolen och underhållningssystemet

Kabinen kändes sliten och planets ålder gjorde sig påmind. Stolarna hade sannolikt inte bytts ut och tyget var grön- och gråspräckligt. Benutrymmet var i minsta laget och jag slog i stolsryggen framför. Stolen var inte heller särskilt skön att sitta i. Underhållssystemet bestod av monitorer som fälldes ned och ett antal radiokanaler. Hörlurar fanns i varje stolsficka, jag lyckades dock inte få något ljud till den dokumentär som visades under flygningen. Radiokanalerna fungerade dock.

Måltider och Service

Under denna förhållandevis korts flygning (1 timme och 40 minuter från gate till gate) serverades en trerätters måltid vilket jag blev imponerad av. Måltiden bestod av biffsallad (förrätt), kyckling med pepparsås, kokt ris och kokats grönsaker (huvudrätt) och passionsfruktsjelly (efterrätt). Som dryck serverades apelsinjuice på Tetra och efter måltiden kaffe eller thé. Ingen meny delades ut men ett anslag satt på serveringsvagnen. Kabinpersonalen arbetade sig effektivt genom kabinen och kaffe/thé serverades vid andra varvet lagom till att maten var uppäten. Huvudrätten var riktigt god men för- och efterrätt föll mig inte i smaken. Resenären i stolen framför sov vid serveringen och istället för att väcka honom satte kabinpersonalen ett litet klistermärke på stolsryggen framför honom med förklaring om att man inte ville störs men att han kunde vända sig till dem om han ville ha något att äta.

Ankomst

Landade före tidtabell men då planet stannande på vid bussgate och det dröjde en stund innan bussen kom och vi fick kliva av blev flygningen totalt sätt ”enligt tidtabell”.

Slutsats

En ordinär regionalflygning inom Asien. Eva Air levererar på hemmaplan men en trevlig lounge men omdömet för själva flygningen drogs ned något pga. sittkomforten. Uppskattar dock flygplanet i sig – det är väldigt tyst när man sitter i främre delen av kabinen. Som helhet rekommenderar jag Eva Air/Uni Air. Imponerad både av måltidens omfattning (även om den inte riktigt föll mig i smaken) och att hörlurar fanns att tillgå. Detta är inte något som jag är van vid under motsvarande resor inom Europa.