Bakgrund och introduktion

I samband med att jag var i Hong Kong passade jag även på att besöka Taipei, en stad jag inte tidigare varit i. Mellan Hong Kong och Taipei råder skytteltrafik där China Airlines, Cathy Pacific och Eva Air står för flertalet avgångar varje dag från tidig morgon till sen kväll. Pga. pris och allianstillhörighet föll valet på den relativt nya medlemmen i Star Alliance – nämligen Eva Air. Flygbolagen använder i stort sätt hela deras flygplansflottor på denna regionallinje varpå det finns mycket att välja på för den som vill prova på nya flygplanstyper. Mitt val baserades dock mer på avgångstid och maskinen som skulle flyga mig den relativt korta sträckan skulle bli en Airbus A320. Bokning skedde någon månad före avresa via Eva Airs hemsida och i samband med bokningen fick jag välja sittplats utan kostnad. Bokningsprocessen var enkel och överskådlig.

På flygplatsen

Som Star Alliance Gold kunde jag checka in vid disken för bussiness class. Det stod en person före i kön varpå jag istället vinkades fram till disken som var ämnad för medlemmar med Diamondatatus i Eva Airs bonusprogram. I samband med incheckning fick jag visa det kreditkort jag betalat resan med (information om detta krav hade framgått då jag bokade biljetten) och mitt boarding card skrevs ut. Mitt förvalda säte hade ändrats och jag hade flyttats fram i kabinen, men satt fortfarande vid fönster så det var bara positivt. Eva Air använder Virgin Clubhouse som lounge på Hong Kongs flygplats och jag fick även en inbjudan till denna. Efter incheckning begav jag mig mot säkerhets- och passkontroll. Det var väldigt lugnt så här på förmiddagen och jag passerade igenom dessa väldigt fort.

Besökte två lounger på flygplatsen: United Club och Virgin Clubhouse. Var väldigt imponerad av bägge loungerna som båda hade perfekt utsikt mot plattan. I United Club var matutbudet rikligt med självservering medan Virgin Clubhouse bjöd på A La Carté.

Ombordstigning och första intryck

Från loungen såg jag hur planet som ta mig till Taipei landade och taxade mot gate. Det var ett förhållandevis nytt flygplan som levererats till Eva Air i oktober 2012. Efter att jag hade ätit lämnade jag en i stort sett folktom lounge och begav mig mot gate 32 där markpersonal höll på att förbereda ombordstigning. Det var en imponerande personalstyrka, jag räknade till hela nio personer. Boarding skedde zonvis där passagerare i business class och guldmedlemmar i Star Alliance tillhörde zon 1 och således fick boarda först. Taiwanesiska tidningar delades ut innan man boardade planet. Dock fanns ingen engelskspråkig litteratur att tillgå.

När jag kom in i planet välkomnades jag av kabinpersonal som delade ut arrival card och slogs samtidigt av hur fräsch kabinen upplevdes. Någon form av marsch-/folkmusik spelades i samband med boarding.

Stolen och underhållningssystemet

Denna fräscha Airbus var utrustad med Recarostolar av liknade modell som exempelvis Lufthansa använder och jag tycker till skillnad mot många andra att dessa är riktigt sköna. I alla fall för en kortade resa. Jag upplevde benutrymmet som tillräckligt. I varje stolsficka fanns hörlurar nedstoppade och under flygningen visades en dokumentär på de skärmar som fälls ned från taket. Stolarna i bussiness class var utrustade med personliga skärmar. Business class består av två rader med totalt åtta platser. Ekonomi har för flygplanstypen sedvanlig 3+3 konfiguration. Första raden i ekonomi är rad 20 och då jag satt på rad 23 sätt jag väldigt långt fram i planet. Några minuter före tidtabell lämnade vi gate och påbörjade en 20 minuter lång färd innan vi nådde startbanan.

Måltider och Service

På denna regionalflygning serverades en trerätters måltid där varmrätten bestod av en välsmakande kycklinganrättning. Att dricka serverades apelsinjuice på Tetra. Efter maten erbjöds kaffe eller thé. Kabinpersonalen verkade trivas med sin uppgift och upplevdes genuint glada Och totalt var de fem stycken som arbetade i kabinen. Viss försäljning av tax-free skedde och varorna hämtades i galley och levererades i en Eva Air-påse till den som beställt. Katalogen över utbudet var enorm och jag förmodar att endast en bråkdel såldes ombord. Resterande del skulle antagligen beställas hemifrån innan resan.

Ankomst

Anlände enligt tidtabell till ett regnigt Taipei. Efter det att vi anlänt gate drogs draperiet som avskiljer kabinklasserna för så att passagerarna i bussiness class kunde stiga av ostört. Innan passkontroll scannades varje resenär av med värmekamera då man var oroliga för ett utbrott av fågelinfluensa och personer som uppvisade symtom (ex. feber) kunde tas omhand innan man kom in i landet. Vid den efterföljande passkontrollen var det väldigt lång kö då flertalet maskiner från företrädesvis ”mainland China” hade anlänt samtidigt. Trots detta gick det ganska fort att passera passkontrollen då det var många diskar öppna. Vid bagagebandet hade redan min prioritetstaggade väska anlänt och stod bredvid bandet.

Slutsats

En bra regionalprodukt med trevlig personal, mycket fräscht flygplan och alldeles tillräcklig servering/IFE. Jag kommer säkert att nyttja Eva Air även i framtiden. Att de dessutom har anslutit sig till Star Alliance gör inte saken bättre. Skulle vilka prova på deras ”Kitty Jet” med flygplan som helt går i ett Hello Kitty-tema.