Bakgrund och introduktion

Till skillnad från många andra varade mitt besök på Maldiverna i ca 5 timmar. Ankom till Malé med Sri Lankan, med enda syftet att påbörja min AAvantage poängresa som skulle toppas med Etihad F dagen därpå. Men dessförinnan skulle jag ta mig till Abu Dhabi med Etihads A 320 i business, en flygning på ca 4 timmar som kom att bli en mycket trevlig upplevelse.

På flygplatsen

Efter att ha promenerat runt i Malé i ca 2 timmar var det dags att checka in. Det visade sig att Ethihad hade en separat lokal för passagerare i premiumkabiner. Incheckningen gick snabbt och smärtfritt och jag fick väskan taggad hela vägen till London, trots att jag hade en övernattning i Abu Dhabi och inte skulle flyga vidare förän 13.30 dagen därpå. Säkerhetskontrollen och immigration löpte snabbt och smärtfritt. Fanns en fast track i immigration, men denna var obemannad, vilket innebar att jag fick använda normala kön där det var två-tre personer före mig. Besökte sedan Leeli Lounge, som är en av två lounger. Hade att varierat utbud av varm och kall mat, men torrlagd på drycker starkare än kaffe och te. OM det vara permanent, eller pga av den pågående Ramadan förhörde jag mig aldrig om.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid ombordstigning fanns en speciell kö för passagerare i premiumkabin och med status, även om alla bordade genom den främre ingången. För att vara en narrowbody var det en mycket fräsch och bekväm inredning, totalt 16 platser, men enbart tre passagerare. Moez, från Libanon var omgående framme och hälsade mig välkommen och försåg mig med Champagne, Basserat de Bellefon.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var den typ man hittar i norrowbody plan i Asien. Denna variant var dock bättre än de som finns på t ex Air India och Sri Lankan. Inget för en nattflygning, men helt godtagbar för fyra timmar och den fungerar även för en kortare tupplur. Underhållningssystemet undersökte jag aldrig närmare, men det var av den variant som fälls in i armstödet.

Internet ombord

Vet ej om detta fanns.

Måltider och Service

Eftersom vi bara var tre personen i kabinen och Moez och hans Uzbekistanska kvinnliga kollega var skapligt proaktiva erbjöds det en bra service rakt igenom. När väl lampan var släckt efter start erbjöds mera att dricka av det man ville ha. Till förrätt fanns det två val, för min del fick det blir den arabiska mezzen och en Sauvignon Blanc. Till huvudrätt fanns tre alternativ och för mig föll valet på den grillade tonfisken och en fortsättning med det vita vinet. Därefter serverades dessert, ost, frukt och glass. För min del hoppade jag över glassen, eftersom jag var mätt och belåten, efter att ha sköljt ned osten med ett Shirazvin. Maten smakade genomgående mycket bra och servicen höll en bra nivå. Fanns stundom en liten tendens till frånvaro, men inte så det störde nämnvärt. Hann även med att prata med båda FA’s om var dom var ifrån och lite mera allmänt om hur de flög. I likhet med de andra Gulfbolagen är det en internationell besättning. Kapten och styrman var portogis respektive brasilianare.

Sömn

Inte aktuellt på detta flyg.

Ankomst

Ankomsten fungerade snabbt och smidigt, det fanns en fast track i immigration för business klass passagerare och något bagage behövde jag inte vänta på. Fick dock trassla lite innan jag hittade fram till taxibilarna, men väl där var det krångelfri resa till hotellet.

Slutsats

Etihad levererade en mycket bra service och utifrån min upplevelse kan jag rekommendera dem. Men som har diskuterats om Gulfbolagen så kan nog kvaliteten vara lite varierande pga av en snabb expansion och en blandning av nationaliteter. Men jag flyger gärna med dem igen.