Bakgrund och introduktion

Flyger helst business class på long haul men av olika anledningar blev denna flygning i SAS ekonomi klass. Denna flygning var förevigad att göras i SAS A340-300 och förhoppningarna var givetvis inte stora, mer än en förhoppning om lite underhållning och en och en annan sömn timme på denna 11h flygning. Flygningen skulle ske helt under dagtid från kl 12 Tokyo tid till kl 16.30 svensk tid.

På flygplatsen

Naritas flygplats må vara stor men som allt i Japan, är den tydlig, enkel och sofistikerad så att butiker samt gater är lätta att lokalisera. Inget besök i loungen denna gång eftersom det var en eco flygning samt att det privata eurobonus kortet säger Silver än så länge. Väl blev det lite shopping samt restaurangbesök vilket var en trevlig överraskning där prisnivåerna faktiskt var humana. Immigrationen på Narita flygplats förtjänar en hedersstatyett, vid inflygning från Bangkok tog det säkerligen 2 minuter i kön och nu vid avflyg från Narita gick det än snabbare.

Ombordstigning och första intryck

Självklart boardade Business, SAS plus och SA guld innan ekonomi, dock väl inne i kabinen och på rad 28 kunde jag konstatera en ren och prydlig kabin samt tack och lov en 2-4-2 konfiguration, vilket gjorde att jag och sambon kunde sitta ostört. Boardingen gick enormt effektivt, samtidigt som kabinen var enbart ca 3/4 full. Inga necessärer erbjuds på SAS long haul i eco klass, enbart kudda och täcke, något som är ett tydligt minus och vilket flera andra premium bolag kan erbjuda även i eco.

Stolen och underhållningssystemet

SAS flotta är som bekant av äldre model och det börjas tyvärr märkas tydligt i sömmarna. Stolarna är relativt bekväma och benutrymmet för någon som är 1,75m lång är fullt godkänt. Dock finns svarta elektronik boxar under stolarna vilket förstör en stor del av benens och fötterna glädje under resans gång. Det största minuset i protokollet förblir dock underhållningssystemet som är allt annat än godkänt 2014 för ett premium bolag. Finns flera andra bolag, THAI airways för att nämna någon, som även under kortare internationella flygningar i eco klass erbjuder AVOD system. Jag blev smått förskräckt av att SAS har en minimal 5-6″ lågupplöst skärm med enbart rullande filmer och program, vilket resulterar i nästan en omöjlighet  att se filmer från början. Samtidigt är skärmen så pass dåligt upplöst att pixlarna syns och förstör helt skärpan. Hörlurarna var likaså av värdelös kvalité och knastrade gång och annan i öronen. Musik och vissa små spel fanns tillgängliga men inget som jag använde mig av.

Internet ombord

Väldigt pinsamt att SAS fortfarande inte installerat wifi på long haul flygningar. Varken i business class eller eco. Upplevde samma sak 3 veckor innan på en flygning till Shanghai PVG i business class.

Måltider och Service

Måltiden i sig var god med asiatiska toucher, grönsallad som förrätt, yakiniku som varmrätt, samt en förvånansvärt god och fin passionsfrukts cheesecake som dessert. Viner och andra alkoholalternativ fanns tillgängliga vid servering. Dock blev måltidsserveringen föga imponerande och än en gång som så ofta i flygvärlden förmedlas boskapskänslan till passagerarna. Det började med att jag ville beställa champagne innan maten efter ca 30-40 minuter i luften. Det tog minst 20 minuter innan någon behagade sig att besvara serviceknappen. Svaret jag fick var att dryck serveras med maten om ca 20 minuter. Mycket oprofessionellt och inte minst nedvärderande mot en kund. Inte undra på att SAS går med förlust om dess kabinpersonal förvägrar försäljning i luften. Sedan gick flygvärdinnan för att plötsligt återkomma 5 minuter senare med bubblet. Dock visade det sig vara Cava, något som inte påpekades när jag frågade tydligt om champagne. Tråkigt att servicen inte kan gå hela vägen, ofta förmedlas känslan att man i SAS business kabin lägger all kraft och energi i servicen för att sedan i economy vara mer orkeslös.

Matserveringen var det andra minuset där inga menyer eller information utdelades om maten. Matbrickan bara lyftes tyst fram av flygvärdinnorna utan att ens säga varsågod, än mindre informera vad som serverades. Väldigt beklaglig servicenivå, där igen andra bolag klarar av att trycka fram både menyer, vi pratar enkla papperslappar, och informationsfraser vid servering av maten. Dock en eloge för den genomgående goda serveringen av både kaffe, te och vatten under hela flygningen.

Eftersom detta var en heldagsflygning serverade ingen frukost, utan en lättare lunch bestående av en god sallad på kyckling, varmt bröd och fräsch minute made juice, samt kaffe och te.

Sömn

Ingen sömn under hela flygningen men detta var inte till alltför stor del stolens fel, utan att det var en flygning över dagen, vi lyfte kl 12 Tokyo tid och landade 16.30 svensk tid i Köpenhamn. Dock förstörde elektronikboxen under stolen en stor del av komforten under flygningen. Flyger av dessa bekvämlighets problem helst alltid business på long haul. Fällningen på stolen var av standard mått i economy klass. Dock konstigt nog erbjuds fotstöd enbart i SAS plus kabinen, känns som att här har andra bolag investerat mer  och infört det som standard.

Ankomst

Vi landade i tid på Kastrup flygplats, en del turbulens under inflygningen. Ganska snabb avstigning, givetvis efter business och SAS plus. Kastrup flygplats är relativt enkel och effektiv i transitförhållanden.

Slutsats

Jag har alltid tyckt om SAS och varit relativt trogen deras produkt, men det måste erkännas att tiden har börjat springa ifrån SAS och deras premium koncept. Flög Thai airways veckan innan BKK-NRT i eco klass och det var en av de mest fantastiska flygningar jag nånsin gjort. Benutrymme, stolkvalité, AVOD system samt service nivå var flera nivåer över SAS. Samma känsla förmedlas av många andra konkurrenter också. Att 2014 inte kunna erbjuda en skärm som är större än en mobiltelefonskärm och en upplösning i nivå med de  billigaste smartphones på marknaden är inte godkänt för ett pris i nivå med andra konkurrenter.

Inte heller är det okej att förmedla känslan till passagerare att de är i vägen och att man inte orkar servera, när jag som kund vänligt med ett leende frågar om någonting. Speciellt när detta någonting kostar mig och således bidrar mer till kassan hos SAS. De nya A330 och A350 som SAS beställt borde givetvis tänkts på något år tidigare, men åtminstone är de på väg och SAS long haul produkt kommer säkerligen bli en helt annan då. För just är SAS economy på long haul enbart ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B.