Bakgrund och introduktion

Detta var i en resa från Oslo till Durban med BA som genomfördes i tre steg med denna resa som nummer två.

På flygplatsen

Trots storleken på flygplatsen tycker jag ändå att transferprocessen gick smidigt på Heathrow. Efter ca1,5 timme var jag på plats vid den nya gaten och hann då även med ett kort stopp på Wagamama för en lättare middag.

Lounge: x

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

BA håller nu på och moderniserar kabinerna på sina 747:or vilket inte är en dag för tidigt. Dessvärre var den här kabinen av den äldsta modellen. Kabinen kändes luftig och stor men dessvärre förtog tygstolarna och 90:tals skärmarna i stolarna känslan och första intrycket blev därför rätt tråkigt.

Stolen och underhållningssystemet

Jag hade valt en plats lågnt bak i ekonomiklass där det endast var två stolar i bredd vilket var skönt då det skapade en rymligare känsla. Stolen och underhållningssystemet var minst sagt i äldsta laget, men fungerade ändå helt ok. Bra utbud av nya filmer och förhållandevis sovvnlig stol.

Internet ombord

Fanns inte.

Måltider och Service

Så fort vi kommit upp  luften inledes serveringen med att dryck av olika slag erbjöds. Jag tog en GT och öl medan jag väntade på maten. Det fanns två olika alternativ till varmrätt och jag valde en pastarätt som smakade väldigt bra. BA lyckas på ett snyggt sätt kombinera effektivitet och enkelhet med elegans i ekonomiklass när det gäller maten. Efter maten serverades kaffe och ytterligare dricka till den som ville. Jag valde att avrunda med en wiskey innan det var dags att sova.

Sömn

Lyckades få runt 4 – 5 timmar sömn vilket måste anses godkänt i ekonomiklass på en sån lång flygning. Skönt att sitta i en rad med bara två stolar då det minskade antalet gånger som man behövde flytta på sig för att släppa förbi sin stolsgranne.

Ankomst

Vid ankomsten meddelade kabinchefen att vi som skulle med inrikesflyget till Durban skulle få gå av först då vi var sena in och vår flight var på väg att gå. När planet väl stannat verkar personalen totalt ha glömt det vilket gjorde att alla reste på sig och började trängas helt utan att någon från personalen sa till. Mycket märkligt då detta brukar vara något samtliga bolag är noga med. Transfern gick efter det väldigt smidigt och efter en dryg halvtimme satt vi på vårt nästa flyg.

Slutsats

BA levererar en bra ekonomiprodukt men som dessvärre dras ner lite av det slitna planet. Servicen var uppmärksam och trevlig och kvalitén på maten och drycken god. Ett bra val för en så pass lång resa!