Bakgrund och introduktion

Del av jorden runt resa (del 7 av 13)

På flygplatsen

Hong Kong’s flygplats känns trevligt stor, luftig och ren. (Jag undrar var den gamla flygplatsen ”Nästan i vattnet” tagit vägen?) Incheckningen gick smidigt endast 1 före i kön. Lustigt nog var det ingen kö heller vid Economy disken. Säkerhets- och pass-kontroll gick förvånansvärt snabbt trots att det inte fanns någon speciell business-kö. (Dagen innan hade vi åkt båt t o r till Macau och då fungerade allt med säkerhet och pass också snabbt, liksom när vi kom med flyget till Hong Kong. Jag antar att man i Hong Kong på något sätt har lärt sig hantera dessa evinnerliga köer som man ofta stöter på nuförtiden när man reser. Kanske lösningen är lite logistisk planering och massiv bemanning:-) Vid incheckningen fick vi en inbjudan till CNAC loungen, så dit begav vi oss. Den var inte särskilt stor men eftersom det bara fanns två andra passagerare där så kändes det lugnt och spatiöst. Frukost utbudet inte alltför stort, mest asiatisk mat. Men det fanns smörgåsar med ost och skinka, dessutom te/kaffe och pressad apelsinjuice så vi redde oss väl. Skall man se någon förbättringspotential så är det att det inte fanns ett riktigt bord att äta vid, bara (i o f s bekväma) fåtöljer och småbord. Dessutom saknades toalett, man fick ta sig en trappa upp till den allmänna vänthallen för sådana behov.

I god tid begav vi oss till gaten.

Lounge: CNAC VIP Lounge, Hong Kong International (HKG)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boarding i god tid före take off. Speciell kö för business ut till den gemensamma bussen. En relativt lång bussresa till planet – ombordstigning via gammal hederlig trappa. Väl ombord fick vi, naturligtvis, ett glas champagne, märke Cattier. Men, men, men… Air China, man serverar inte champagnen ljummen och lite avslagen – bättring! Personalen trevlig om än väldigt dålig på engelska. Business kabinen med 4 rader 2+2 konfiguration fylld till ca 80%.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var hyfsad, bra bredd 21”, pitchen ok för en dagflygning, 38”. Men få inställningsmöjligheter – jag undrar om dom fungerade, eller det var jag som inte begrep mig på reglagen. I vilket fall skulle jag nog inte kunna sova i den stolen. Underhållningssystemet i stort sätt obefintligt, en liten gemensam skärm längst fram som visade någon form av reklam. Det fanns hörlurar men inget ljud…

Internet ombord

Nej

Måltider och Service

Servicen var uppmärksam och vänlig – men personalen pratade som sagt förvånansvärt dålig engelska.

Måltiden serverades på ett smakligt sätt. Till förrätt, rökt anka med kikärter – gott. Till huvudrätt fanns 3 val, en pastarätt, en vegetarisk rätt och en med fisk- o räkquneller och ris. Jag valde det vegetariska alternativet, tyvärr ganska smaklöst. Min fru valde quenellerna som smakade mycket bra. Genomgående drack vi champange, som nu var både kall och bubblig – man hade alltså korkat upp en ny flaska och nu smakade det som det ska. Till dessert lite färsk frukt.

Sömn

Inte aktuellt på en 3-timmars flygning vid lunchtid. Även om en del av mina kinesiska medresenärer verkade använda resan till att faktiskt sova.

Ankomst

Vi landade en halv timme före utsatt tid men parkerades ute på plattan. Buss till terminalen och sen började problemen. Eftersom vi skulle stanna kortare tid än 72 timmar så hade vi inte ansökt om visum i förväg. Det skulle vara enkelt att få visum på plats, enligt kinesiska ambassaden i Stockholm, när jag ringde o kollade före resan. Man behövde bara kunna visa en biljett till utresan, och en hotellbokning – något som vi självfallet hade. Men det visade sig att det var långt ifrån enkelt, en hel hög byråkratiska passpoliser skulle ”kolla” gud vet vad, ha oss att fylla i diverse blanketter o s v. Och det var inte bara vi som drabbades, kön av mer o mer desperata människor blev längre o länge. Men så, efter 2 timmars dividerande släpptes vi igenom. Det kändes som om man var förflyttad till en passkontroll vid DDR’s gräns på 70-talet.

Slutsats

På det hela taget en trevlig resa (om man bortser från problemen med passkontrollen – men å andra sidan var ju det inte Air Chinas fel). Lyfte i tid, landade före utsatt tid, bra service o mat. Hyfsade stolar.