Bakgrund och introduktion

Kongress i Valencia. Swiss var ett av få alternativ (Star Alliance). Samtidigt kul att prova Swiss som jag tidigare inte flugit med, likaså att se Kloten, ZRH, och prova Swiss lounge där. Förutom att det var premiär för Swiss blir det premiär här. Del två kommer i nästa postning.

På flygplatsen

Incheckningen i terminal 3 – dit jag kom från hotellet – på CPH en onsdagmorgon strax efter 08 tillhör inte favoriterna. Extremt mycket folk, alldeles för stora väskor som far hit och dit…. Med en slags slalomliknande, glidande, framfart tog jag mig till incheckningsområdet i terminal 2. Där är ytorna större, så samma mängd människor är inte lika ”tungt”. Murphy hade lagt incheckningen längst bort, disk 133…. Businessincheckningen hade tre diskar, en person i varje höll på, det gick därför smidigt och snabbt av en mycket trevlig ung dam som bjöd in till SAS-loungen samtidigt som hon prioritetstaggade min (stora) väska.
Säkerhetskontrollen gick snabbt, via fast track, ingen kö alls.
Man kommer ut mellan pir B och C och efter en promenad bort till C kom jag till SAS-loungen.

Dessvärre var sedan gaten längst ut på A-piren… Det blev bara ett kort besök på loungen av den anledningen.

Lounge: SAS Lounge, Köpenhamn Kastrup (CPH)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid gaten var det en hel del människor, men maskinen var inte riktigt fullbokad.
Boardingen annonserades med tydlig angivelse att business, gold och Honors går in först – det annonserades även med en stor skylt.
Business på denna flight var bara två rader, med mittsätet inte bokningsbart så max 8 platser fanns – dock bara 6 passagerare.
Stolarna var klädda i grått skinn, ganska fräscha, rent och trevligt.

Så fort all 6 satt sig kom personalen med en våtservett (i ett plastpaket med övertydlig DHL-reklam…) och en liten flaska kallt och stilla mineralvatten.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var ovanligt mjuk – dagens tunnare stolar kan bli hårda ibland, men inte här.
Benutrymmet var bra, plats 1 F, men det som imponerade mest var det ur armstödet uppfälbara bordet.
En liten förklaring är på sin plats. Jag är inte så liten och har en ganska prominent del av min kropp en bit framför mig. Detta gör att jag sällan kan använda de uppfällbara borden eftersom magen tar i. Men här var det gott och väl 20 cm fritt!

Underhållningssystemet består här av de vanliga ca 10-tumsskärmarna hängande i taket. Genom hela resan visades rutten, men mot slutet blev det lite Tom och Jerry.

Internet ombord

Inte aktuellt

Måltider och Service

Det var hela tiden 2 personal avdelade till business. Enstaka korta stunder hjälpte en av dem till längre bak. De var mycket trevliga och uppmärksamma. Så snart säkerhetsbälteslampan släckts började de göra i ordning och snart serverades en frukost. Den bestod av en bit lufttorkad skinka, en liten skiva salami, smör, marmelad, varmt bröd ur korg (påfyllning erbjöds) och en skål med fruktbitar – mycket fräscht och gott. Frågan om vad man ville dricka kom upp och hon rabblade upp kaffe, thé, juicer… efter en kort stunds tystnad fortsatte hon med champagne och viner. Vilket var det jag väntade på. Pommery – men tyvärr i en piccoloflaska – serverades. När nivån sjunkit lite kom erbjudande om påfyllning, men då var det Duval Leroy, en väldigt torr men god champagne. När jag frågade vad det var, satte hon sig ner hos mig (!) och vi diskuterade champagne en liten stund. Trevligt! Påfyllning fortsatte tills vi var på 4000 fot…

Sömn

Borde varit aktuellt efter champagnen, men inte på en så kort flygning.

Ankomst

I tid, mycken och noggrann information om connecting flights innan landning.

Slutsats

En mycket trevlig flygning, bra service och kunnig och trevlig personal. Varm rekommendation!