Bakgrund och introduktion

En lugn kväll i villan vid poolen på Gili öarna utanför Bali, med en kall öl bredvid sig och en cigarr i ena handen känns som ett ypperligt tillfälle att skriva om en av de bästa flygningarna man gjort. Det ska sägas, jag älskar detaljer! Det är de små detaljerna som gör så mycket i slutändan. Vad som följer skulle bli en smärre orgie i turkiska detaljer!

Turkish airlines (TK) har ofta väldigt bra business erbjudanden österut och i våras bokades en ToR ARN-BKK för ett pris man inte kunde motstå! Åsikter går väldigt ofta isär om TKs produkt och det var helt utan förväntningar vi klev ombord på vår A320 som skulle transportera oss första sträckan till Istanbul. Men redan här var upplevelsen på topp med en näst intill tom business kabin och top notch service av en manlig och en kvinnlig FA. Att bli tilltalad per namn känns lite udda men härligt positivt och gör upplevelsen än mer personlig. De första 3h gick väldigt fort och snart var vi på plats i Istanbul.

På flygplatsen

vi anlände tidigt kl 10 till Arlanda terminal 5, för vår 12.10 flight mot IST. TK har 3 dedinerade check in diskar varav en var för business/ star alliance gold resenärer. Ingen kö vid nåhon av diskarna gjorde att vi snabbt var incheckade (av en något trött ung tjej) med prio taggar glidandes mot fast track och SAS Gold loungen för välbehövlig svart magi i en kopp! Måste bara säga att utbudet i loungen går under all kritik med torra frallor, NADA pålägg, en biffsallad som smakade mer kyl än kylen själv och en pulvertomatsoppa. En sorglig syn jämfört med tex. det som komma skulle med TKs egen flagship lounge! Förbättring SAS!!!!

Väl på Istanbuls Atatürk flygplats steg business passagerare sedvanligt av först. flyget stannade inte vid gate och således var vi tvugna att åka buss till termi alen. Varför ingen buss användes för business passagerare är för mig oförståeligt då alla ska tryckas ihop i en buss innan färd. Första gången vi besökte denna flygplats så geografin var inte direkt finslipad och oturligt nog inte TKs heller. Rätt så dåligt skyltat för transit passagerare för lounger osv, i kombination med en iskallt kylig turkisk customer service från flygplatspersonal,”excuse me, do you know which way transitting passengers are to go?”, ”No, check sign.”. Skam den som ger sig, snart var vi på väg mot TKs eget flaggskepp till lounge för att spendera våra 3h innan nästa flyg.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

1h innan avfärd påbörjades ombordstigningen på vår A330 som skulle ta oss vidare mot härliga Bangkok. Inte heller denna gång användes gate påstigning utan Ryanair känslan var total i undervåningen av terminalen där alla kunde kliva på bussen utan någon som helst prioritering. Det blev ett långt köande med allt tjohejande som skulle ombord och till råga på det regnade det också och var allmänt kallt i luften. Måttet började sakta rågas och upplevelsen var väldigt mycket Bromma flygplats och Ryanair än premium flyg bolag och business class.

När vi äntligen klev uppför trapporna och gjorde den underbara och ack så kända vänstersvängen fick vi en härligt glad överraskning (och ovetandes det som skulle vara fortsättning på en fantastisk upplevelse), nämligen en retro fitted A330 med TKs senaste business produkt med lie flat stolar! Vi var bland de första ombord och välkomnades direkt av en manlig purser på ett mycket subtilt och trevligt sätt. Kabinen var så när som på splitterny och andades verkligen renhet! Välkomstdrinkar blandades redan vid baren längst fram i kabinen medan folk mer och mer anlände. Amenity kits  designade Porsche delades också ut vid denna tidpunkt. Denna flygning skulle vara helt fullt i business. Business kabinen på TKs A330 går efter 2+2+2 principen och tack och lov inte som den nya på B777’s 2+3+2. Mörkblå tyger samsas med vita färger och ger en lugnande känsla i kabinen. En lugn turkisk melodi i högtalarna välkomnar dig in. Pushback i tid och utan förseningar.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen går som sakt att ställa till en helt lie flat position för sömn. Dock upplevde jag att stolen ändå hade en lite lutning vid överdelen men denna var minimal. Vid änden av sittplatsen finns en ottoman som fungerar som avlastningsyta och som fortsättning av sängen för natten. Stolen i sig är rätt så hårt stoppad, vi snackar inte hästens sängar direkt men det är inte heller meningen antar jag. Bra med förvaringsutrymmen erbjuds under ottomanen där både väska och skor får plats. Noise cancelling högtalare återfinns vid varje stol för AVOD systemet. Själva skärmen hade mycket bra skärpa och var av 15″ storleken tror jag, hann ärlkgt talat se 10 film på denna innan sömnen tog över! Bra utbud av filmer och serier med både nytt gammalt,så mycket bättre bibliotek än SAS men inte ens nära Gulfbolagens bauta utbud!

Internet ombord

Erbjöds icke än dock var detta möjligt inom en snar framtid. Hoppas inte en lika snar framtid som SAS sett de senaste åren! Ärligt talat wifi 2015 hur svårt kan det vara? I och för sig lika svårt som det verkar vara för de flesta 4 och 5* hotellen numera

Måltider och Service

Kan enbart sammanfattas med Fantastiskt!! Trots en fullsatt kabin skulle Besättningen leverera utöver det vanliga! Så fort bälteslampan släckts började kabinpersonalen med sina för förberedelser för middagen. Menyer delades ut varefter dryckesbeställningar togs både för fördrinken och för själva maten. Samtidigt passade kocken att gå efter och ta beställningar för varmrätter samt svara på evetuella frågor om maten. Själva middagen skulle utföras som en ritual där alla detaljer var viktiga och smått underbara. Do&Co som levererar maten och vinet för TK som för Austrian gör ett smått fantastiskt arbete, vinlistorna var gedigna och med mycket bra viner. Valet föll för champagne som fördrink, en Chablis till förrätten och ett smått fantastiskt Mendoza från Argentina till varmrätten. Jag älskar TKs dukning med deras tillbehörs tallrik med brödkord, salt och pepparkar, smörskål och lite annat på. Själva hela dukningen är genomtänkt att vara så elegant som möjligt samtidigt som man tar så lite yta som möjligt. Vi hade en mycket trevlig kvinnlig FA som dukandes berättade om konceptet och hur allting var tänkt.

En fem rätters skulle middagen bestå av med en amuse bouche innan beståendes av friterad tempura, turkisk fetaost marinerad i örter och med melon, samt ett litet köfte. Förrätten bestod av ett urval smårätter sk. mezen och när vagnen rullades ut med dessa kunde varken jag eller sambon motstå att få prova alla, vilket gick underbart bra. Detta följdes av en tomatsoppa med olivbruschetta för att sedan följas av varmrätten vilket föll på lammkebap dvs. lammgrillspett, med kryddigt ris,tomatsås och lite grönt. Otroligt gott!!! Otroligt mört och saftigt!!! Och vilka upplägg!! När det äntligen var dags för dessert rullades likväl en till utsmyckad vagn ut med hela dessertlistan och jag mäste säga att även om allting såg helt fantastiskt ut, höll min mage på att sprängas av allt det goda och jag tackade nej medan sambon fortsatte mumsa på (jaja jag tog lite smakprov ändå).

till sist rullades en kaffe och te vagn ut med turkiska teer och turkiskt kaffe, men nu var sömnen påtaglig och jag tackade artigt nej till förmån för lite john blund! Hela serveringen tog så när som på 3h timmar och kabinpersonalen arbetade under denna tiden verkligen ihärdigt och levererade. Upplevde aldrig att något var ett problem om en fråga uppstod och allting sköttes med ett leende och utan stress, tex. så presenterades vinet även vid påfyllning även om serveringen var i full gång vilket gav ett mycket personligt intryck. Måste säga att SAS borde skämmas för den produkt och till det pris de erbjuder. i jämförelse med TK undrar jag lite vad besättningen på SK egentligen gör under en flygning? Senast jag såg en SK besättning arbeta 3h eller ens 2h med en måltidsservering i business är ett minne blått eller med den detaljrikedom som här upplevdes.

Sömn

För första gången på länge sov jag väldigt bra ombord på ett flyg. Har ofta svårt att sova i annat än en riktig säng men vaknade först 40 min innan landning efter en 5-6h god sömn! Missade frukosten men med tanke på den enorma middagen så gjorde det ingenting! Det som var anmärkningsvärt är att TK erbjuder fulla sov kit i business class med en tunn madrass som underlag, härligt fluffig kudde och ett bättre täcke. Till råga på allt så bäddar de sängen åt dig vid  förfrågan, något enbart görs inom F på de flesta bolag! En verkligen trevlig gest måste jag säga!

Ankomst

Ankomst i tid till BKK. Business class passagerare hade en egen utgång längst fram och kunde gå av smidigt. Vid utgången delades fast track lappar ut till immigration, dock var det en lugn förmiddag på Subvarnabhumi så de behövdes aldrig.

Slutsats

En smått fantastisk produkt, som gör att man undrar vad andra bolag egentligen håller på med och varför inte detta egentligen är en ribba att gå efter. TK levererar både på den hårda produkten med rymliga och bekväma säten, bra utrymmen och ett modernt underhållningssystem. Att maten och dryckerna håller hög klass gör upplevelsen bara bättre. Det är alla de små detaljerna som TK vinner mitt hjärta på, dukningen, presentationen av mat och vin, att bli tilltalad per namn, bäddning av säng, ja det är helt enkelt det som gör helhetsupplevelsen. Atatürk flygplats må inte vara den roligaste flygplatsen än i alla fall och det är tydligt att trycket som TK har genom att ha vuxit så enormt de senaste åren som hubb gör att flyg i land inte prioriteras och boarding blir lite taffligt. Ser fram emot att flyga hem med TK igen snart och om produkten än en gång håller lina hög klass kommer jag definitivt att använda mig av de i fortsättningen.