Bakgrund och introduktion

Första gången för mig i E hos LH, resan ut gick i M och jag var glad över att kunna se fram emot lite bekvämare upplevelse än på utresan. Tack vare relativt förmånliga priser valde vi E (c:a 6500 SEK t/r, M ut, E hem).

På flygplatsen

Ankommer till MCO ett par timmar innan avgång. Trots att vi reser i E får vi använda diskarna för economy. Vid disken blir vi erbjudna 400 € för att downgrade till M men på grund av jobb dagen efter väljer vi att avstå och behåller bulkheadplatsen i E. Därefter intas en cappuccino på Starbucks följt av en långdragen säkerhetskontroll.

Ombordstigning och första intryck

Premiumkabinerna hade en egen gate och M en annan. Som resenär i E kunde jag nyttja premiumgaten och fick stiga på tillsammans med C direkt efter A. De två pursrarna välkomnar oss och visar oss vägen till stolen. Som vanligt när man kommer på 747-400 så slås man av hur gammal maskinen känns, och hur mycket man föredrar A380 eller 747-8i. Hur som harvar, vid sätet ligger ett amenity kit i Lufthansa påse innehållande tandborste, tandkräm, öronproppar, ögonmask, strumpor och en refreshment towel. Kort efter ombordstigning kommer de två F/A som är ansvariga för E och bjuder på apelsinjuice.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är jämfört med Lufthansas M-stol ett stort lyft. Ingen klaustrofobisk känsla som i M och breda säten och bra med benutrymme, delvis tack vare bulkhead. Sätena vid bulkhead har benstöd, vilket var bekvämt när man satt och tittade på film eller arbetade, men faktiskt klarade man sig bättre utan när det var dags att sova.

Jag använde inte underhållningssystemet utan prioriterade att arbeta och sova under flygningen.

Måltider och Service

Servicen var mycket bra från den flygvärdinna som jobbade på vår sida i E. Kort efter start började tilltugg och fördrink delas ut, men detta avbröts dock så tidigt att bara första raden på andra sidan han få sin dryck. Turbulensen blev ganska kraftig och kaptenen annonserade ”Cabin crew, take your seats”. Pursern sprang runt för att säkra alla vagnar eftersom det var mycket skumpigt. Nån halvtimme senare kunde serveringen återupptas men eftersom det verkar som att de fick säkra allt tog det lång tid att göra i ordning vagnarna vilket innebar att man hoppade över snacksserveringen eftersom många vill sova på en nattflygning. Istället gick man direkt på huvudmåltiden; menyer delades ut, valet föll på köttgryta med potatismos. Därutöver fick man varmt bröd, brieost, kex, sallad med italiensk dressing och en chokladcheesecake till dessert. Salladen var helt okej och köttgrytan var välsmakande. Den underbara chokladcheesecaken var måltidens höjdpunkt! All mat serveras på porslin, dryckerna i riktiga glas och kaffe och te i riktiga porslinsmuggar

90 minuter innan landning serverades frukost. Den bestod av en halvtråkig omelett med tomat och champinjon vilket serverades med trevligt varmt bröd, smör, marmelad och färsk frukt. Likaså här serveras allt på porslin, apelsinjuice i riktigt glas, tyvärr var kaffet i pappersmugg.

Servicen från de F/A som serverade E var mycket bra, de skämtade med oss och de var inte besvärade när man bad om något under kvällen eller natten, såsom vissa kan vara.

Sömn

Jag har personligen svårt att sova på flygplan, föregående nattflygning var ombord på BA 747-400 i otroligt nedsuttna stolar, och jag sov runt 45 minuter. I Lufthansas E sov jag nästan 4 timmar vilket får anses vara bra på en knappt 8 timmar lång flygning, mycket tack vare att stolen gick att fälla så mycket och att den var så pass vid att man kunde ligga på sidan.

Ankomst

När vi ankom till FRA, cirka 30 minuter sena, kontrollerade tyska federala polisen våra pass, vilket gick mycket smidigt, innan vi kunde fortsätta navigera vår väg genom FRA för att ta oss till bussgaten som skulle ta oss hem till CPH.

Slutsats

Lufthansas premium economy är ett stort lyft och ett utmärkt mellansegment när business class-produkterna och likaså priserna drar iväg samtidigt som utrymmet i economy minskar. Det enda vi nu väntar på är att LH gör hela första kabinsektionen till PE med riktiga gardiner som tydligare än de skärmar i taket som används i dagsläget skiljer av PE från Eco, det borde finnas beläggning med tanke på att PE var så pass överbokad.