Bakgrund och introduktion

En delsträcka på väg till Borneo/Bali.

Förstagångsresenärer i SAS Business.

På flygplatsen

Vi ankom med flyg från Göteborg och hade således 5 timmar att spendera innan boarding. Vid incheckning i Göteborg menade kvinnan i disken på att vi enbart fick checka in ett bagage var. Jag påtalade att vi åkte Business, men fick visa mitt guldkort för att få kvinnan att godkänna ett extra bagage.  Det blev ett långt besök i loungen med lite plockmat och dryck.

När vi ansåg oss nöjda med loungen begav vi oss till gaten precis innan boarding. Eftersom att vi enbart skulle ha transit i Shanghai påtalade vi det vid gaten och blev då informerade om att vi enbart fick stanna 24 timmar i Shanghai och inte lämna flygplatsen. Vi påvisade 72-timmars regeln men SAS-personen sa att det var 24 timmar som gällde och inget annat.

 

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid boarding annonserade man ut att personer med speciella behov samt resenärer med infants skulle få boarda först. Därefter ropade man upp alla Business, plus och Star Alliance gold resenärer samtidigt.

Det blev till allt trängas lite men ombordstigningen gick ändå smidigt.

Vi blev hälsade på och välkomnades av personalen ombord.

Vi intog våra säten ganska snabbt 2A & 2B, och fick vars ett glas champagne innan take-off.

Kabinen kändes ren, men sliten.

 

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var varken bra eller dålig för att vara en businessclass-produkt. Den går som känt inte att fälla helt platt och jag (188 cm) låg kloss-ann mellan huvud och fotända.

Stolen kändes ganska hård och gammal. Knapparna fungerade sådär, man fick trycka många gånger och hårt och joxa fram och tillbaka för att få den att ställa in rätt läge som man ville ha.

Jag använde enbart ”flight information” i underhållssystemet och det var ganska tråkig och gammal grafik. Kameravyerna var lite roligare. En downcamera och en forward.

Internet ombord

Saknades

Måltider och Service

Servicen var inte dålig, den var heller inte superbra. Vi fick champagne när vi ville. De gick några vändor fram och tillbaka och frågade om i ville ha påfyllning sen försvann de under en tid.

Besättningen var i huvudsak dansk, utom vår purser som var väldigt trevlig.

Maten är vi absolut inte nöjda med! Vi beställde vegetarisk mat och fick då vegan mat. Förrätten var kall falafel i bifform med en sallad. Till huvudrätt fick vi rund, varm falafel med en sallad till.

2014 borde man väl kunna servera vegetariskt mat som varierar och smakar bra med högre standard på alternativa maträtter. Men här var det raka motsatsen. Under all kritik. Sämre än en färdigrätt och torrt utan sås. På hemresan fick vi förrätten: En sallad, med en sallad till. Väldigt livlig fantasi.

Dryckesutbudet var vi nöjda med. Ölen ”Mikkeller” smakade bra och champagnen var god. Drinkarna likaså.

 

Sömn

Vi hade båda två väldigt svårt att sova. Dels för att stolarna var ganska hårda och inte gick att fälla helt. Men framförallt att det var så otroligt varmt i kabinen. Det var kokhett.

Vi påtalade detta och de skulle sänka temperaturen men det blev inte svalare för det.

Ankomst

Vi avgick och ankom enligt tidtabell. Det var ingen kö till immigration och det gick smidigt att få transfervisum i Kina.

Bagaget kom fort med prioritytaggar.

Slutsats

Vi är inte nöjda med produkten, vi är heller inte missnöjda. Men efter att ha flugit i business class med flera andra bolag så blir nivån på SAS i underkant.

Vi kommer antagligen inte att välja SAS business class igen förrän de fått nya flygplan eller uppgraderat kabinerna.