Bakgrund och introduktion

En semesterresa till Asien med Hong Kong som utgångspunkt samt en avstickare till Singapore. För första gången skulle Cathay Pacific´s Premium Economy produkt testas mellan London och Hong Kong. Retur resan kommer också omnämnas i denna recension.

Min utgångspunkt och referens produkt är begränsad till SAS Plus, men har också som jämförelse flertalet resor i både Economy och Business class med olika flygbolag.

På flygplatsen

Anslutningsflyg från Arlanda med British Airways (economy), vid Bagdrop kunde även boarding pass för London-Hong Kong erhållas.

Incheckning gjordes online, på Cathay Pacific 48 h/före avgång och på British Airways 24 h/före avgång.

Ankomst London Heathrow Terminal 5 med drygt tre timmar till avgång. Kan i lugn och ro förflytta mig till Terminal 3.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid gate området gjordes utrop när det var dags för ombordstigning. Ljudanläggningens kvalitet gjorde att jag inte uppfattade något alls om Premium Economy vid utropet. Jag bordade när den stora massan började röra på sig.

Däremot på flygplatsen i Hong Kong organiseras ombordstigningen exemplariskt enligt min mening, separata köer för respektive reseklass.

PE kabinen känns behändigt liten och just denna version av Boeing 777 har 34 säten (2-4-2) plus en toalett. På stolen finns kudde, filt och en enklare necessär. Innan avgång serveras drycker inklusive Champagne och även en varm handduk delas ut.

Stolen och underhållningssystemet

Min stol på utresan 30D är på första raden och en mycket bra plats med mer än tillräckligt benutrymme. En nackdel skulle kunna vara en viss trafik av toalettbesökare som ska ta sig förbi den främre raden i mitten till toaletten på höger sida. Jag upplevde inte detta problem, mycket tack vare en tom stol bredvid samt att beläggningen i övrigt var ca. 80% i PE kabinen.

 

 

Måltider och Service

Middagen serveras ganska snart efter avgång (kvällsavgång). Tidigare har en meny delats ut och det finns hela tre varmrätter att välja på. Jag väljer en biff med potatismos som smakar utmärkt.

Servicen är effektiv och trevlig, men det går ganska lång tid mellan besöken i PE kabinen eftersom FA även betjänar economy. Jag blir heller inte erbjuden kaffe på maten vilket var en besvikelse.

På hemresan från HKIA utgick middags serveringen av någon anledning (avgång vid midnatt), trots att man delat ut menyer med både middag och frukost angivet. Istället blev det dubbla omgångar med drinkvagnen samt att glass erbjöds.

Sömn

Jag sover nästan aldrig bra om jag inte får ligga helt platt så mina förväntningar var ganska lågt ställda.

PE stolen är skön att sitta/halv ligga i, så jag fick nog säkert 2-3 timmars sömn vilket får anses godkänt.

Ankomst

Ankomst på HKIA var som det brukar en stressfri upplevelse. Passkontrollen klarades av på ca. 10-15 min vilket jag tycker är bra med den mängd människor som fanns på plats.

När passkontrollen var avklarad hade bagaget börjat rulla på bandet. Från passkontroll till ombordstigning på Airport Express tåget ca. 25-30 min kändes väldigt effektivt.

Slutsats

En bra produkt med en bekväm stol i en liten mysig kabin. Bra mat med bra valmöjligheter. Godkänd service i kabinen med några missar. Klockren markservice hela vägen i Hong Kong.

För priset jag betalade är detta en prisvärd produkt som jag kan rekommendera. Är man ute i god tid finns priser under 11 kkr.