Bakgrund och introduktion

Jag fortsatte min resa mot Australien efter några dagars uppehåll i Hong Kong. Cathay Pacific erbjuder en mycket förmånlig Businessclass, med hög standard och bra service.

På flygplatsen

Incheckning flöt smidigt och så även säkerhetskontroll. Jag besökte loungen ”The Bridge”, som var ganska full för tillfället, bland annat p.g.a. flera andra lounger var stängda. Det fanns dock det man kunde önska; duschar i separat avdelning, mysrum, frukostbuffé samt rejäl bardisk.

Lounge: Cathay Pacific ”The Bridge” Lounge, Hong Kong

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen tog viss tid eftersom de hade bestämt sig för att söka igenom samtliga handbagage. I övrigt fungerade det. Detta plan hade en annan konfiguration än det jag flög till Hong Kong med. Här fanns ingen First Class. Det roliga är att radnumreringen ändå börjar med nummer 11, varför jag, som skulle till rad 17, först gick för långt.
Kabinen ger ett fräscht och fint intryck, på mittensätena och toaletterna hänger blomsterdekorationer.
Som välkomstdryck erbjöds endast apelsinjuice, ingen champagne alltså. Troligen på grund av den tidiga timman, men jag tycker ändå det ska finnas som alternativ. Necessär innehållandes strumpor, ögonbindel, tandborste, tandkräm, munskölj och handkräm tilldelades strax efter start.
Kabinchefen kom personligen runt och hälsade på alla vid namn, vilket de inte gjorde på förra flygningen.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är definitivt inte tänkt för korta personer som jag, och jag kan inte påstå att jag satt jättebekvämt då stolsryggen inte är tillräcklig rak i uppfällt läge. Däremot kan stolen vinklas helt lodrätt samt skjutas fram och kombineras med benstöd, och med viss lutning får jag stolen hyfsat bekväm. I liggande ställning måste man ändå ha en viss lutning, ca 10%, annars kommer skarven mellan stolsrygg och dyna att pressa in i ryggen.
En stor tv-skärm erbjuds, och den kan vara på under start och landning då den inte blockerar någon utrymningsväg. Jag uppskattade särskilt att följa start och landning genom kamera placerad precis bakom noshjulet.
Det erbjuds ett helt okej sortiment med biofilmer, västliga och östliga filmer, spel samt musik.

Internet ombord

Finns ej!

Måltider och Service

Efter start erbjöds frukost bestående av rispudding, frukt, färskt bröd, omelett och korv. Lunch/middag erbjöds senare och såg ut som följer: Förrätt bestående av nån form av lax. Huvudrätter fanns fyra olika: Kyckling, pannbiff, asiatisk kycklingwok, asiatisk vegetarisk wok. Jag tog köttwoken som smakade bra men var väldigt liten portion. Efterrätt var frukt och ost, förslagsvis med välsmakande portvin till, följt av någon form av kaka.

Sömn

Jag sov endast en liten stund mot slutet av flygningen, men det är hyfsat bekvämt med täcke och kudde. Stolen får som sagt lutas lite för att det ska vara bekvämt. På förra flygningen, LHR-HKG, så sov jag några timmar.

Ankomst

Vi landade i tid. Immigration fungerade någorlunda, men ingen speciell kö för business utan man fick stå med alla andra. Det tog en liten stund.
Bagaget väntade när jag kom ut. Sedan måste man ju också igenom Australiens beryktade tull, som dock inte var några bekymmer för egen del.

Slutsats

Cathay Pacifics businessclass går ofta att hitta till förhållandevis bra priser, varför den starkt rekommenderas. Den är troligen den bästa i sin prisklass, och ligger i standard långt över exempelvis Uniteds nya Businessclass. Uniteds nya Global first har ungefär likadana säten som Cathays business!
Servicen ombord på Cathay är bra, kabinpersonalen är trevliga men inte speciellt personliga. Det varierar lite. En del hälsar en vid namn när de kommer fram.
Sammantaget så rekommenderar jag Cathay Business starkt.