Bakgrund och introduktion

Tyvärr reser jag inte i jobbet så jag ordnar mina getaways själv 1-2 gånger om året. Har alltid velat prova A380 och BA:s ”nya” World Traveler Plus i 12 timmar och 35 min.

Singapore +34, Sverige +7 – check!

Pass – check!

Here we go!

På flygplatsen

Ankom till LHR från STO i en 737. Inte deras nyaste men helt OK. Gillade kaptens tal där han skojade friskt om allt mellan himmel och jord – bokstavligen. Kabinpersonalen var väldigt professionella men en gång till bjöds det på brittisk humör. Bakom mig satt ett hårdrock band och var väldigt upphetsade över deras tripp till New York.  När vi landade då har kapten kommit ut och hälsat alla på väg ut. Trevligt! På LHR bytte de faktiskt terminalen från 5A till 5C för BA11 och själva flighten var försenad 60 min. Eftersom jag reste privat var jag inte stressad alls – det var bara att njuta av en extra öl.

Vid gaten var jag lite orolig då jag såg en 777 framför och ingen A380. Hoppades verkligen att det inte skedde någon byte i sista minuten. Att flighten var försenad gjorde saken inte bättre. Men när jag tittade ut lite bättre såg jag att armen går hela vägen ut till en A380 som var parkerad bredvid själva terminal byggnaden.

Ombordstigning och första intryck

Jag tillhör inte gruppen som måste komma ombord ASAP. Snarare tvärtom. Varför rusa och stressa? Varför sitta och duka för alla inkommande flygande handbagage? Tar en extra stund vid gaten och förkortar tiden på planet innan själva take-off. Strax innan ingång till själva planet armen delar sig för nedre- och övervåningen. World Traveller Plus är på övervåningen. Man går genom CW och sen hamnar i en ganska liten och intim wt+ avdelning. Det är fortfarande ett nytt plan och allt känns fräscht.

Stolen och underhållningssystemet

Var väldigt positivt överraskad över comfort stolen bjöd på. Det extra utrymme som man får i wt+ betyder väldigt mycket på en sån lång flight. Jag satt mycket bekvämt och kunde sova en lång stund. Ja, när man fäller stolen tillbaka då personen bakom dig kan uppleva att du kränker deras personliga utrymme. Men, här var inga problem då alla väntade alla servering var klar och när de släckte de flesta (inklusive undertecknad) har sökt ögon kontakt med personen bakom och ”varnat” vad som följer. Måste tilläga att det fanns inga under 35 år (enligt mig) i wt+ den kvällen. Väldigt, väldigt tyst.

Jus på A380 har man extra compartment mellan själva stolen och fönster. Där kunde man stoppa allt och lite till. Sen använde jag som extra armstöd eller när jag var klar med maten då ställde jag helt enkelt brickan där. Mkt bra feature om jag får kalla den så.

IFE var den nyaste och det fanns hur mycket som helst. Men inget slår min retina display på min iPad än så…

Internet ombord

Det fanns ingen vad jag har förstått.

Måltider och Service

När man reser i wt+ då får man samma middag som CW. Det var helt OK. En biff och jag valde rött vin till maten. Alltid uppskattas att man får ett riktigt glas och bestick. Det som slog mig var att man hörde ljudet av riktigt bestick och porslin när folk åt maten. På morgonen fick man frukost som serveras i Economy. Det var OK. Jag valde omelett. Självklart under hela flygningen hade man tillgång till snacks och förfriskningar. De gångerna jag vakande på natten har jag sett kabinpersonalen går runt med vatten och juice.

Sömn

Efter maten och några avsnitt av favorit serien (just nu) vände jag mig till herren som satt bakom mig och han bara log och visade tummen upp. Då fällde jag stolen och somnade. Amenity kit består sig av en sovmask, öronproppar, ett par sockor, tandkräm och tandborste. Självklart kudde och täcken var med också. Jag sov väldigt gott. Det fanns inga ”vanliga” armstöd mellan sätena utan en hård ”vägg” som man kunde utnyttja om man vill vända sig på sidan utan att du stör din granne med dina bakre delar 🙂 Det var inte svinkallt utan snarare svalt – väldigt behagligt.

Ankomst

Vi var redan försenade en timme från LHR och när skulle vi landa fick vi veta att vi ska cirkulera lite först då det regnade väldigt kraftig på flygplatsen. Efter 15-20 min påbörjades landningen. Det var ganska mkt folk i kö till passkontrollen men det gick väldigt fort. Tyckte att det var roligt att steward som jobbade i vår kabin hela tiden skämtade med en liten kille från vår flight i kön bredvid. Efter 13-timmars pass och efter själva flighten då han har inte ngt med oss att göra ännu längre, var han (och resten av crew) jätte glad och pratade fortfarande med folk i kön.

Slutsats

Tyst! Gud, vad A380 är tyst. Mycket trevligt flygning. Kabinpersonalen var väldigt trevligt och mycket professionella.