Bakgrund och introduktion

För att slippa lite av den svenska vintern med snö och rusk har vi bestämt beslutat att åka Sydöst, närmare bestämt, Hong Kong, Auckland, Sydney och Singapore.
Detta är en utav de 7 flygningarna vi gjorde under december -13 och januari -14.
Andra benet tar oss till Hong Kong, en del av resan var att få åka BA´s A380 i business, vilket vi nu ska få göra 🙂
Hela resan finns som en tråd här; http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/15275-jul-nyarsresa-sydoest-134-a.html

På flygplatsen

Eftersom bagaget redan var incheckad från Göteborg nyttjade vi incheckning på T5 utan gick dirket till säkerhetskontrollen. Mycket folk, både i Fast Track och den vanliga kön. Som tur är det inte speciellt mycket slalom. Tog väl runt 10 min att ta sig igenom säkerhetskontrollen.
Även mycket i hela transithallen, men beror väl på att vi kom runt 15-tiden.

Några timmar i den norra loungen, lite att äta, lite att dricka och en dusch.

Vi bestämde oss för att åka till T5C ganska tidigt för bör att boarda och få lite mer tid i kabinen, sätta sig till rätta och dricka lite champagne. Men något hände med transfertåget ut till T5C, vid mellanstoppet, T5B, blev det tydligen något problem med dörrarna, stängdes och öppnades vid ett fler tal tillfällen. Då går tiden fort…..

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

3 bryggor anslutna till planet, vi satt på övervåningen, blev välkomnade med namn så fort vi kom närmare dörren.

Hela kabinen ser väldigt fräsch ut, inte konstigt när det planet är levererat i mitten av september -13.

Välkomstdrink bestod av vatten, juice eller Tattinger det sistnämnda kändes bra. Strax efter Tattinger kom necessär, som denna gång kändes lite tunn.

Stolen och underhållningssystemet

Sätena i Club World är bra. Dessa säten känns bättre, även om det är samma konstruktion, än i B747. Kan mycket väl bero på att de är nya.

Mitt säte, 59B, och några andra sätenstrulade lite före frukost. Var inte helt lätt att komma upp i sittande position. Men efter diverse knapptryckningar gick det.

Underhållningssystemet är också bra, här kan man bl a spela spel med någon annan i planet 😉

Bra med val på både musik och filmer. Vad jag kan sakna är bilder från kameran som sitter på stjärten, kan vara ett handhavande fel från mig, men hittade inte den knappen på skärmen för att få igång visningen.

Måltider och Service

Besättingen började med att ta matbeställningar på styrbordssidan, han inte med oss på babordssidan innan start. Vi fick beställa direkt efter starten, men eftersom vi satt längst bak på den raden var en del rätter slut, bl a hummerförrätten, tog slut raden före oss.
På upperdeck hade man lastat in 33 hummerförrätter ( finns 51 platser), risotton som huvudrätt hade också tagit slut. Stewarden beklagade sig väldigt mycket om hummern och ”skulle” kolla om det fanns något kvar på maindeck och ”lovade” att vi absolut skulle få vad vi ville ha till frukost.
Jag valde en annan förrätt, nåt med ärtor, och min reskamrat valde endast sallad (om det inte fanns hummer någon annanstans i planet.

När väl maten kom blev det inte hummer, kändes inte som om de hade kollat en trappa ner. Jag fick min bricka med ärt-rätten, smakade ok, min reskamrat fick inte sin bricka, fanns ingen bricka kvar till sista person i vagnen. Personen på andra sidan mittgången fick bara bricka med sallad och ingen tallrik med förrätt. Innan de två sista personerna fick bricka och tallriken blev det en del snack med besättningen. När det väl var löst fick jag äntligen beställa nåt att dricka.
Huvudrätten, för min del, British Beef var mycket god. Fick reda på att det är nya ångugnar installerade på de nya flygplanen. Det tar lite längre tid att värma upp maten i olika förpackningar samt de ska själva lägga upp maten på tallrikar. Måste säga att det är helt ok att vänta något mer och få god flygmat

Under serveringen kändes det som om det var skapligt ny besättning som inte riktigt var samspelta, koordinationen var så där. Fick ex vis inte fråga om påfyllning av vinglaset, de höll på att missa kaffe till mig.

Frukost på gång, sist igen, även om vi inte fick frågan först om mat så fanns det kvar.

Sömn

Sov väldigt gott, vaknade dryga timmen innan landning.

Ankomst

Lite bagagestrul försenade avgångstiden med runt en timma och efter ett par varv över havet landade vi ca 30 min sent.

Immigration tog runt 5 min. Kan inte säga om bagaget kom fort eller ej, men väskorna låg och snurrade runt när vi kom till bagagebandet.

Slutsats

I det stora hela är jag väldigt nöjd med både A380, besättningens uppträdande och maten. Var absolut värt att vänta lite extra för att få mat uppvärmd i de nya ångugnarna.

Man upptäcker att det är ett stort plan, mycket besättning ( 23 cabincrew), koordinationen och rutinerna har inte satt sig ännu. Detta blir säkert bra när man har satt rutinerna.

Kommer absolut att välja A380´n igen. Att sitta på sista raden i bakre Club World kabinen på upperdeck är ingen höjdare, kommer att välja ett säte på någon annan rad för att inte vara sist i serveringen.