Bakgrund och introduktion

Jag velade länge om vilken väg jag skulle ta till Bangkok denna höst. Jag har tidigare provat Turkish Airlines, Qatar och Finnar i business på sträckan och även Thai i Premium Economy. Den här gången föll tillslut valet på British Airways via Hong Kong eftersom de verkade ha bra avgångstider och ett bra pris och dessutom en lång flygning vilket underlättar försöken att sova. Jag föredrar nämligen nattflygningar då jag kan utnyttja business class-sätets 180-gradersvinkel optimalt. När jag sedan såg att jag hade möjlighet att boka A380 så fick jag frångå mina nattflygningsprinciper något och boka en flight med avgångstid vid 19-tiden ungefär. Jag har ju aldrig åkt A380 tidigare.

På flygplatsen

Jag ankom till London efter en kort flygning från Stockholm i en A320. Det var en avgång där det serverades den beryktade afternoon tea så det var väl inte så upphetsande direkt. Ankom till B-piren i Terminal 5 och såg att mitt plan skulle gå från C-piren. Jag bestämde mig för att gå genom säkerhetskontrollen direkt i B-piren och var aldrig iväg till A-terminalen någonting den här gången. Mannen i säkerhetskontrollen meddelade mig att jag hade möjlighet att gå till A-delen eller stanna i B-delen eftersom det inte finns någon lounge i C-piren. Jag valde det senare alternativet.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag kom till gaten när ombordstigningen redan hade pågått ett tag så jag vet inte hur prioritetsordningen fungerade riktigt. Jag hade valt en plats på övervåningen. Då jag inte hade någon status med BA vid bokningstillfället hade jag inte heller möjlighet att välja plats utan att betala innan incheckningen öppnade. Jag gillar ju främst fönsterplatser men samtliga var upptagna så jag fick nöja mig med en gång-plats denna gång. Kabinen gav ett nytt och fräscht intryck och välkomstdrinkar serverades strax efter jag hittat min plats.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var skön och underhållningssystemet modernt. Dock har jag ingen aning om var det är tänkt att man ska förvara sina mindre prylar under flyningen. Då jag hade en gång-plats fanns inte heller något förvaringsutrymme intill fönstret som jag såg de med fönsterplats kunde använda sig av. Ingen plats för vattenflaska eller hörlurar. Den enda förvaring som fanns var en mindre låda i fothöjd som jag inte vet om den är till för skor eller något annat? Ytterligare en sak som jag inte riktigt vet om jag är något fan av är att man sitter och stirrar på en vilt främmande människa innan skärmen mellan stolarna kan fällas upp.

Eftersom jag inriktade mig på att sova bläddrade jag aldrig igenom underhållningssystemet speciellt ingående utan satte bara igång kartan.

Måltider och Service

Två måltider serverades ombord, en middag och en frukost innan ankomst till Hong Kong. Innan middagen delades varma handdukar ut. Två förrätter fanns att välja på där jag valde den marinerade laxen. Till huvudrätt fick det bli fusilli-pasta med plommontomat och pesto. Pastan var något överkokt och inte så spännande. Eftersom jag inte är speciellt mycket för varken vin eller champagne la jag inte någon större vikt vid att memorera vinlistan. Till efterrätt fick man välja mellan ost eller dessert. Lite märkligt att inte båda erbjuds. Jag valde desserten som var en plommon- och mandeltårta som mest bara var torr. En chokladbit till kaffet delades ut efter maten också och den kackades jag få ivägskickad med brickan när de samlade in dessa så hann aldrig smaka.

Ingen ny varm handduk innan frukostservering vilket jag saknade lite. Till frukost delades färsk frukt ut (trots att valet stod mellan frukt och müsli, jag antar att man ska säga ”Nej, müsli tack” när de kommer och frågar ”Some fresh fruit for you Sir?” om det är det man vill ha.). Som varmt alternativ till frukosten valde jag en wrap med äggröra och skinka. Den var väl sådär kan jag tycka. Fanns även  engelsk frukost och kontinental frukost samt ett asiatiskt alternativ att välja på.

Sömn

Då jag gillar att försöka sova som jag skrev tidigare var det även det som var huvudattraktionen på denna flygning. Efter start hade en liten amenity kit deltats ut som innehöll läppbalsam, en penna, rakgel (?)(hittade ingen rakhyvel någonstans?), ett par strumpor, en tandborste och tandkräm samt en liten fuktighetskräm. Alltihopa inlindat i en skopåse. Öronproppar och en liten ögonbindel delades ut separat. Kändes väl inte hyperlyxigt direkt jämfört med produkterna man får på Qatar och Turkish. Till och med Finnairs ögonbindel är bättre och eftersom jag har den nerpackad i min väska använde jag den istället för den ekonomiklass-aktiga ögonbindel som British Airways tillhandahöll. Lyckades sova ganska hyfsat och vaknade upp i lagom tid till frukosten.

Ankomst

Inflygningen till Hong Kong var så mjuk att jag inte ens märkte att vi var nära marken förrän det hoppade till och vi hade satt hjulen på landningsbanan. A380 är väldigt tyst och behaglig. I Hong Kong hade jag sedan några timmar att spendera innan mitt nästa flyg till Bangkok skulle avgå så jag gick igenom immigration vilket skedde snabbt och smidigt utan någon uppdelning i fast track för business-passagerare.

Slutsats

Jag måste säga att jag gillar A380 som plan, väldigt tyst och behaglig flygresa och jag märket som sagt inte ens att vi var nära marken eftersom jag satt en bra bit från fönstret på övervåningen. British Airways produkt är väl inte den bästa jag testat kanske men funktionell sånär som på utrymmet att förvara saker i närheten av sätet som jag verkligen saknade. Om man har fönsterplats finns det dock gott om utrymme, i alla fall på övervåningen. Maten var inte direkt något att skriva hem om heller inte heller amenity-kitet, underhållningssystemet verkade dock uppdaterat och bra. Jag kan nog tänka mig att åka med British Airway fler gånger framöver men då ska jag se till att boka en fönsterplats i förväg nu när jag har status.