Bakgrund och introduktion

Var på väg hem från en nyårsresa i Thailand och tog vägen om Hong Kong för att få testa på Emirates A380. Emirates säljer biljetter BKK-HKG som en del i resan DXB-BKK-HKG vilket jag passar på att utnyttja. Jag flög First på vägen ner och nu på vägen hem blev det Business för att få testa båda. Jag hade landat i Bangkok dagen innan och spenderat natten på JW Marriott varifrån jag framåt lunchtid tog en taxi till flygplatsen.

På flygplatsen

Jag blev avsläppt på fel sida av terminalen så det blev en liten promenad då Emirates incheckningsdisk låg nästan längst bort. Incheckningen gick smidigt och jag stod inom kort med tre papperslappar i hand – boardingkort, loungeinbjudan och ett kort i guldfärg som gav tillgång till Premium lane. Nu saknades bara ett departure card och det fanns lätt tillgängligt precis utanför entrén till Premium lane.

Det blev självklart ett besök i Emirates lounge där det passade utmärkt med lite frukt och ett glas champagne innan boarding. I övrigt erbjöd loungen ett bra sortiment av mat och dryck men det var inte läge att äta mer inför lunchen som skulle serveras ombord.

Ombordstigning och första intryck

På Emirates A380 är det övre plan som gäller för passagerare som flyger First eller Business. I Business finns ca 19 rader (varierar mellan fönster som mittplatser). Det var rejält rörigt när jag kom ombord med mycket folk som skulle ta plats och personal som skulle dela ut pre-departure-drinkar. Det tog dock inte så lång tid efter jag satt mig för ett glas champagne att lämnas vid min plats.

Kabinen är väldigt stor men då stolarna har ganska höga väggar vill jag minnas att jag inte tyckte det kändes för stort.

Stolen och underhållningssystemet

Min plats på 20A var alltså en singelplats ordentligt avskärmad från övriga passagerare. På plats när jag kom fanns redan kudde, filt och hörlurar. Jag satt vid fönstret och till höger om mig fanns en hylla med en egen minibar, en stor fjärrkontroll och ett litet amenity kit. Dubbla USB, hörlursuttag och elkontakt fanns bredvid telefonen som satt under TV-skärmen.

Då stolarna stod i en konfiguration där varannan singelplats var vid gång och den andra vid fönster fanns det gott om plats att sträcka ut fötterna under framförvarandes sidobord. Under fotpallen fanns även plats att förvara t.ex. skor eller dyl. Skulle man behöva ytterligare förvaringsutrymme fanns det möjlighet i fack under fönsterbrädet.

Underhållningssystemet innehåll ett brett utbud av filmer, TV-serier och musik vilka också höll god kvalitet. Ifall man ville få lite mörkare för TV-tittande sköttes det elektriskt manövrerade  jalusiet med en knapp under fönstret.

Måltider och Service

Det serverades en enklare lunch på denna flygning på ca 2 timmar och det fanns tre rätter att välja mellan. Förutom de räkor med stekt ris och grönsaker som jag valde fanns även en kycklingcurry med ris eller lamm med rostad pumpa, zucchini och potatisgratäng. När brickan anlände fanns där förutom varmrätten tre lustigt ihopbakade rundstycken, en skål med frukt och en liten cheese cake på vit choklad. Efter maten beställde jag en kaffe med en 15-årig Glenfiddich som de inte snålade med. Måltiden smakade på det hela bra och är ungefär vad jag hade förväntat mig på en flygning av denna längd.

Efter jag sett färdigt min film tog jag och promenerade bak i baren som finns längst bak på övervåningen i Emirates A380. Tyvärr hade de börjat plocka ihop inför landning men det är verkligen en häftig och annorlunda idé.

Jag blev servad av en man i 35-årsåldern som var väldigt sympatisk och uppmärksam vilket gjorde att denna sträcka på det hela taget blev väldigt trevlig.

Ankomst

Airbus A380 är stoor, så det är många passagerare som skall av samtidigt även i Business. Det hjälpte inte att jag satt ganska långt bak och att de bara öppnade främre dörren. Fördelen med att vistas i Hong Kong lite titt som tätt är dock att man kan få möjlighet att ansöka om eChannel vilket jag har gjort. Det betyder att jag inte behöver stå i någon nämnvärd kö vid immigration utan var snabbt ute ibland bagagebanden.

Slutsats

Emirates bjöd på en bra businessupplevelse och ifall jag bara varit lite mer alert kunde jag även fått hängt en stund i deras bar längst bak i planet. Att flyga stora wide body med interkontinentalt konfigurerade kabiner även kortare sträckor är något man skulle vilja göra oftare, det är en helt annan upplevelse än en seatblock på en A320 eller B737.