Bakgrund och introduktion

Allt trevligt har ett slut och så även min semester i Australien. Efter en listig bokning av Dr. Miles med olika OneWorld bolag kom jag nu att prova det för mig första nya bolaget, Qantas. Som alltid ser ju allting bra ut på flygbolagens hemsidor men vis av min Malaysianflygning på nervägen ställde jag ner förhoppningarna ännu lite till. Bättre att bli glatt överraskad än tvärs om.

På flygplatsen

Då Qantas hemsida är lite svårnavigerad (i mitt fall, i alla fall) var jag inte helt säker på om jag lyckats checka in on-line eller inte eftersom processen avbröts mitt i och informationen om att jag behövde checka in på flygplatsen poppade upp.

Då min svåger bor bara ca 10 minuter med bil från flygplatsen hann vi med att käka middag hemma innan i lugn och ro. Planet avgick 22.30.

Väl framme var det enkelt att hitta incheckningsområdet, som faktiskt var helt tomt med 2 timmar till avgång. Kände att jag ville vara ute i god tid för att också hinna ta en sista kaffe med Mr. Sofia innan det var dags att skiljas åt.

Den vänliga kvinnan checkade smidigt in mig och mina väskor, varav den ena klockade in på 31,6 kg (beror helt och hållet på allt vin jag köpte i Hunter Valley) och satte en stor mängd taggar och lappar på väskorna, inklusive Fragile och Businessclasstaggar. Den stora mängden lappar berodde på att jag skulle flyga Sydney-Tokyo-Frankfurt-Helsinki-Arlanda och allt detta fick inte plats på en bagagetagg. Hur som helst såg det mycket imponerande ut 🙂

När man lämnar Australien måste man fylla i ett departure card innan man kommer fram till passkontrollen, det är det många som glömmer och förvirringen i köerna kan ibland bli total när folk inser att de har för lite tid.

Idag var dock även immigrationområdet öde och jag var snabbt igenom både säkerhetskontroll och passkontroll och sökte mig till Qantas Business lounge. Nu var det ju mörkt men loungen hade utsikt över plattan och var riktigt trevlig. Ett långt bord erbjöd olika alkoholhaltiga drycker och snacks samt en bemannad glass- och kaffebar. Det fanns också några enklare varma och kalla rätter men eftersom jag var rätt mätt och inte kände att jag behövde mer koffein tog jag ett glas bubbel från Nya Zeeland och lite chips och satte mig i en bekväm fåtölj.

Loungen kändes stor och trevlig och personalen gick hela tiden omkring och plockade undan glas och tallrikar samt frågade på australiensiskt manér ”How’s it going?”

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag begav mig till gaten något efter utsatt boardingtid och mycket riktigt, boardingen hade inte börjat ännu, men gjorde det bara någon minut efter att jag kommit fram. Först släppte de ombord en dam i rullstol samt familjer med små barn, därefter fick businessclass och statuspassagerare stiga ombord.

Jag hade lyckats förboka säte 3A, vilket är på nedervåningen i 747’an och nästan ända framme i nosen. Min första flygning i en 747’a (så vitt jag vet) och första intrycket var bra. Kabinen kändes fräsch och välkomnande även om ljuset var helt tänt. Jag kan dock förstå varför då C tycktes vara helt fullt och personalen jobbade hårt på att vara både välkomnande och effektiva. Min stolsgranne var en trevlig ung man från Tyskland och vi pratade en del medans vi sippade på vår champagne som kommit föredömligt fort. Även tidningar, necessärer och pyjamas delades ut och alla tillfrågades om de ville äta eller sova. De som ville sova skulle få en ”turn down service” så snart som möjligt efter avgång.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var mycket bekväm och jag tror att den var näst intill fully flat, kanske en liten liten lutning. Det var dock inget som störde när jag sedan skulle sova. Inställningsmöjligheterna för att sitta bekvämt kändes nästan oändliga. Dock var det lite ont om förvaringsutrymme för personliga småsaker och telefon och ipod riskerade att trilla ner i stolens innandöme.

Underhållningssystemet bjöd på ett ganska bra utbud av filmer att slötitta på men det var ingen som jag kände att jag verkligen ville se.

Internet ombord

Så vitt jag vet fanns det inget internet ombord.

Måltider och Service

Servicen var trevlig och avslappnad på ett typiskt australiensiskt sätt men samtidigt effektiv. Ett flertal mindre rätter erbjöds som kvällsmat och mitt val föll på Malaysisk Laksa, en soppa med kokosmjölk, nudlar och fisk. Den var mycket god och till den drack jag ett vitt vin från södra Australien. Flygvärdinnan föreslog sedan en ostbricka med ett sött starkvin som fick bli en trevlig avslutning på måltiden. Dryckerna serverades från en vagn men all maten kom individuellt utan bricka, vilket ju gör att serveringen känns mer exklusiv.

Sömn

Kudden var bekväm och dra-på-lakanet/madrassen som be sen bäddade med gjorde att stolen verkligen kändes som en säng. Täcket var också mycket skönt.

Ankomst

Tyvärr blev det nåt knas när det var dags för frukost och jag blev helt enkelt utan, trots att jag fyllt i en beställning kvällen innan. Jag tror att personalen helt enkelt missade att flygtiden blivit kortare än planerat. Det berodde också på att det bara fanns en toalett för en ganska stor businessklasskabin så det tog oändlig tid innan jag kom tillbaka till mitt säte efter att jag vaknat och då hade inflygningen redan påbörjats. Vad värre var, jag hade missat att ta med mig mina kläder för att byta om på toaletten så det fick bli en scoutmanöver och byta om inuti pyjamasen och under täcket.

Min flygvärdinna bad otroligt mycket om ursäkt och beklagade verkligen misstaget. Jag fick dock några glas apelsinjuice som var mycket god.

Avstigningen gick mycket smidigt och på några ögonblick var jag inne i terminalen och gick för att söka upp transferdesken för att få boardingkort för mina återstående flygningar.

Den japanska flickan knappade och knappade innan apparaten tillslut spottade ur sig mitt First Class boardingkort samt de två sista resorna med Finnair. Inget särskilt gjordes dock för mig som passagerare i första klass, vilket man kanske hade hoppats på.

Slutsats

En allt som allt mycket bra flygning med Qantas, mitt enda problem är den stora bristen på toaletter! Hur kan det bara finnas en på nedervåningen och en på övervåningen på ett så stort plan? Det känns totalt obegripligt. Personalen beklagade detta och såg ut att tycka att det var skit de också.

Annars, bra viner, bra mat, bra service och en bra hårdvara. Jag är nöjd!