Bakgrund och introduktion

Stod inte ut med vintern i Sockholm, sagt o gjort långtidshyrde en bungalow på sydkusten av Gran Canaria f hela vintern o logga sen in på sas.se o boka SAS nonstp arn-lpa Plusclass.

På flygplatsen

Ank till Arlanda me nya door to gate service, funka mkt bra, tryckte ut bagtags o tagga bagaget. De va mkt långa köer till SAS Economy luggagedrop men upptäcker nu att vid plusclass e de närmaste tomt, det hela tog inte många sekunder. Bra SAS. Tog fasttrack gm securitycheck, snabbt o enkelt tog inte många minuter o då va de ändå rusning kl 07.30 me alla morronavgångar. Bra.

Snabbt besök i SAS Lounge, rent snyggt typisk avskalad skandinavisk inredning, frächt. Mindre frukostbuffe allt prydligt o frächt upplagt. Sen en stunds avkoppling i loungedelen, bekväma fåtöljer, usb o elladdning vid sittplats. Bra.

Lounge: SAS Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Priority boarding f pluspassagerare erbjöds men fungera dåligt alla passagerare rusa fram o ngn priority boarding blev det inte, det gjordes i praktiken ingen skillnad på economy o plus boarding.

Väl ombord, mkt fräsch cabin interior, jag vet ju att 737-800 inte precis e nylevererad så här måste man målat om, snyggt. Flög för ett tag sen Rom-Arn enkel tkt med en betydligt mer sliten SAS 737-700.

Togs genast om hand av en mkt hängiven o serviceminded purser som personligen visade mig min sittplats fast jag mkt väl vet var 3A är, trevligt. Hon va dessutom gm hela flygningen ytterst välmenande o gjorde verkligen allt f jag skulle känna mig som hemma på ett avslappnat o personligt sätt. Bra jobbat.

 

Stolen och underhållningssystemet

3A e ett bra val om man gillar windowseat. 1a finns ej på denna version där e galley. 2A gillar jag ej då man har en vägg framför sig typ rakt i ansiktet o ingenstans att lägga handbagage förutom overhead bins. Då e mitt val 3A bättre. Helt okey benutrymme

Inget underhållningssystem inte ens i Plus. Dåligt på en 6timmars flygning.

Internet ombord

WiFi fanns ej på denna 737:a, hade varit trevligt på så lång flygning. Speciellt som det inte heller fanns ngt underhållningssystem.

Måltider och Service

Strax efter start serverades i Plusclass en kall frukostbricka me varmt bröd. Liten duk under men plastbestick, allt lite snålt på så lång flygning. Att bara servera en mindre kall frukostbox i Plusclass på en över 6 timmar lång flygning är inte okey. Framåt 11-snåret började det redan kurra i magen o landning e då flera timmar kvar. Visst i Plus erbjöds titt som tätt snacks drycker kakor etc men ändå. Inget fel på cabin crew det e själva SAS service upplägg jag vänder mig mot på en över 6 tim flygning att bara serveraben kall frukostbox.

Varma handukar erbjöds vid flera tillfälle, endast i Plus.

 

 

Strax efter start serverades i Plusclass en kall frukostbricka me varmt bröd. Liten duk under men plastbestick, allt lite snålt på så lång flygning. Att bara servera en mindre kall frukostbox i Plusclass på en över 6 timmar lång flygning är inte okey. Framåt 11-snåret började det redan kurra i magen o landning e då flera timmar kvar. Visst i Plus erbjöds titt som tätt snacks drycker kakor etc men ändå. Inget fel på cabin crew det e själva SAS service upplägg jag vänder mig mot på en över 6 tim flygning att bara serveraben kall frukostbox.

Varma handukar erbjöds vid flera tillfälle, endast i Plus.

 

 

Strax efter start serverades i Plusclass en kall frukostbricka me varmt bröd. Liten duk under men plastbestick, allt lite snålt på så lång flygning. Att bara servera en mindre kall frukostbox i Plusclass på en över 6 timmar lång flygning är inte okey. Framåt 11-snåret började det redan kurra i magen o landning e då flera timmar kvar. Visst i Plus erbjöds titt som tätt snacks drycker kakor etc men ändå. Inget fel på cabin crew det e själva SAS service upplägg jag vänder mig mot på en över 6 tim flygning att bara servera en kall frukostbox.

Varma handukar erbjöds vid flera tillfälle, endast i Plus.

 

 

Strax efter start serverades i Plusclass en kall frukostbricka me varmt bröd. Liten duk under men plastbestick, allt lite snålt på så lång flygning. Att bara servera en mindre kall frukostbox i Plusclass på en över 6 timmar lång flygning är inte okey. Framåt 11-snåret började det redan kurra i magen o landning e då flera timmar kvar. Visst i Plus erbjöds titt som tätt snacks drycker kakor etc men ändå. Inget fel på cabin crew det e själva SAS service upplägg jag vänder mig mot på en över 6 tim flygning att bara servera en kall frukostbox.

Varma handukar erbjöds vid flera tillfälle, endast i Plus.

Pursern skötte alla service i Plus, suveränt trevlig avslappnad o personlig, hon hade flugit många år o kunde verkligen sin sak, positiv härlig människa. Va rädd om henne SAS.

Sömn

Nja ngn sömn va de väl inte läge f det e ju vanliga economyseats i 737’s plusavdelning dessutom dagflygning.

Ankomst

Ankomsten till LPA va på tid pga av tailwinds trots smärre delay vid avresan. Vi fick nose-in parkering – smidigt. Jag såg att de flesta andra flygbolag fick remote parkering o bussades in t terminal.

Bagage kom supersnabbt pga Priority tag f pluspassagerare.

Slutsats

Jag rekommenderar trots allt SAS Plus, 3dubbla eurobonuspoäng, Fast track, lounge, Prority bagagehantering vid ankomst. Supertrevlig purser. Stort minus f att på en 6timmars flygning i Plus bara servera en lite kall frukostbricka, inget underhållningssystem o inget wifi.