Bakgrund och introduktion

För att slippa lite av den svenska vintern med snö och rusk har vi bestämt beslutat att åka Sydöst, närmare bestämt, Hong Kong, Auckland, Sydney och Singapore.
Detta är en utav de 7 flygningarna vi gjorde under december -13 och januari -14.
Tredje benet tar oss till Auckland, detta är en codeshare flygning, Cathay (CX) är de som står på flygbiljetten, men Air New Zealand är de som flyger, denna gång med en B777-200ER
Hela resan finns som en tråd här; http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/15275-jul-nyarsresa-sydoest-134-a.html

På flygplatsen

Incheckning gjorde vi på Kowloonstation, väldigt skönt att bli av med bagaget när man har några timmar i sta´n.

När vi skulle checka in gick vi till Cathay-disken, valde det då det stod CX nummer på biljetten. Väl där lyckades inte agenten hitta våra biljetter, med lite hjälp upptäckte hon att det var en codeshare och vi blev hänvisade till Air New Zealands disk., efter det gick incheckingen skapligt snabbt.

Säkerhetskontrollen och immigration tog en stund. Var många scanningsstationer öppna, men få immigration-diskar. Immigration tog längre tid än säkerhetskontrollen.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Separata ingångar för frist/business och ekonomi, 2 pers före i business-kön (betydligt mycket mer i den andra kön). 2 bryggor kopplade till planet kommer direkt in i businesskabinen, 7 rader 1+2+1, fiskbensplacering på denna kärra.

Har flugit en del Cathay i samma utförande, men denna utformning känns rymligare, inte som en egen ”puppa”. Kan kanske bero på att väggarna inte är så höga. För övrigt fräsch kabin och plan.
På pallen låg redan menyn och champange glaset kom väldigt snabbt. Förutom bubbel serverades antingen vatten eller juice. 2 påfyllningar på glaset hans med innan puch-back.

Innan takeoff beställdes även predinner-drinken.

Stolen och underhållningssystemet

Denna konfiguration (fiskbensplacering) är helt OK, här kan man även sitta på pallen, finns säkerhetsbälte där. Skulle gärna vilja att man kan luta sätet lite mer för att komma ner i en bra relax-ställning och halvsova sittande när man tittar på tv. Förklaringen var nog att när man skulle ha ett platt säte så skulle ryggstödet vändas och ”baksidan” blev botten på en säng.

Underhållningssystemet är helt OK, bra med filmer och musik.

Måltider och Service

Ska inte klaga på maten, är helt nöjd.

Det fanns 3 rätter att välja på, både till förrätt, varmrätt och efterrätt.
Till förrätt valde jag Peking Style Duck with plumsauce, spring onion and fennel sallad Till detta kom även goda vitlöksbröd.
Huvudrätt blev en god kyckling tillsammans med rött Nya Zealands vin, ANZ brukar lyckas med sina vinval och jag bad flygvärdinnan att ge mig det vinet som passade bäst till kycklingen, Fortsatte med vinet tills dess jag somnade, vinet var lagom tempererat.
Min partner valde den kinesiska biffen, det såg bra ut och fick höra att det smakade gott. Även fisken, halibut, såg god ut.
Osten med portvin, väldigt gott, inte kall ost och gott portvin

Frukost kom knappt 2 timmar före landning. Inget att klaga på om frukosten, kändes inte speciellt stressad, 4 varma rätter där en var av kinesiska stuket.

Servicen är över förväntan, de har tid med lite småsnack, mycket leende, snabba på att hjälpa till när man har tryckt på knappen osv.

Sömn

Hela stolen vänds och man sover på baksidan av sätet, en 8-10 cm madrass läggs på baksidan, som förvaras bakom sätet när det är sittvänligt. Flygvärdinnan kom och hjälpte till och förvandlade sätet till en mycket skön säng med skönt täcke och en kudde.

Jag stensomnade och sov väldigt gott.
Lagom varmt i kabinen med kortbyxor och T-shirt + ett täcke.

Ankomst

Från plan till bagagebandet tog det 5 – 10 min, vid 11-tiden verkade det inte som om det kom in nåt annat internationellt flyg, vid bagage bandet stod det endast Hong Kong och Singapore.
Däremot tog det lite längre tid med väskorna, förvisso bad flygplatsen om ursäkt att det tog tid. Våra väskor kom, som var prio-taggade, kom ned de 10 första väskorna, sen ingen kö vid scanningsstationerna av väskorna.

Slutsats

Min första gång i business med Air New Zealand. ANZ levererar som alltid, och lite till. Leende cabincrew, tid för pratstunder, blir ”avtackade” i hand när vi lämnar planet, bra viner och mat.

Gillar verkligen Kiwi-attityden. Kommer att välja ANZ longhaul vid något annat tillfälle.

En annan sak som man inte speciellt ofta får på flyget är vältempererat rödvin, här lyckas verkligen ANZ, de flaskorna hade inte stått i kylvagnen när de kom ut i kabinen  🙂

Det ända som är lite smolk i bägaren är att man inte riktigt kan få ner sätena i relax-ställning.